Permalänk

Moderkort för både IDE och SATA?

jag antar att det finns moderkort med anslutningar för både IDE och SATA-hårddiskar. Men vilka? Det är en djungel för mig.

Funderar på att uppgradera min burk men vill fortfarande kunna använda mina gamla hårddiskar.

AMD eller Intel spelar inte så stor roll eftersom jag kan tänka mig båda systemen.

Förslag på moderkort tas tacksamt emot.

Visa signatur

Det finns mycket jag inte kan, men jag lär mig.
Tänk om alla kunde lägga in lösningen på de problem man frågat om.
Att hänvisa till Google är bara oförskämt, låt hellre bli att svara.

Permalänk

Det enda jag vet på rak arm är ASRock 939Dual. Fick mitt idag och den har både IDE, SATA (1.5 Gb/s) och SATA-II (3 Gb/s)

Permalänk
Medlem

Re: Moderkort för både IDE och SATA?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kronowski
jag antar att det finns moderkort med anslutningar för både IDE och SATA-hårddiskar. Men vilka? Det är en djungel för mig.

Funderar på att uppgradera min burk men vill fortfarande kunna använda mina gamla hårddiskar.

AMD eller Intel spelar inte så stor roll eftersom jag kan tänka mig båda systemen.

Förslag på moderkort tas tacksamt emot.

Kolla runt lite på tex Komplett.se

står t.ex. "Kontrollerkort: ATA-133, Serial ATA-300 (RAID), Serial ATA-300"

ATA-133 är för IDE-hårddiskar.

Förslag på moderkort kan jag gärna ge om du ger mer info på vad för processor du vill köra, vet att du säger att intel eller AMD är ok båda men vill du ha det nyaste och dyraste?

Ha de gött

Permalänk
Medlem

vill bara lite besserwisser och påpeka att SATA _är_ IDE De olika gränssnitten heter PATA (där ni syftar på IDE) samt SATA (Sen finns det ju SCASI oxå, men det handlade inte topic om )

EDIT: Glömde ju ge förslag

Vi måste ju veta vilken sockel du vill ha oxå? om du nu inte ska leta själv

Visa signatur

| FS: Athlon XP 3000+ 2.16GHz | Geforce4 FX5600 | 2x 512MB DDR | ~2TiB |
| WS: Asus EeePC 1000h |
"It´s Nice To Be Important, But It´s More Important To Be Nice"

Permalänk

PATA och SATA finns det väl på alla nyare moderkort?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomtenizze-n00b
PATA och SATA finns det väl på alla nyare moderkort?

Jepp, kan inte på rak arm komma på något som inte har det.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Mycket tack för svaren så här långt.

Jag siktar på att komma under 3000 för moderkort + processor. Om det nu är en rimlig budget för att få någorlunda prestanda.

Funderar i såfall på följande processorer:

AMD
AMD ATHLON 64 X2 4200+ SOCKET AM2 - för Socket AM2
men vad är skillnaden mot...
AMD ATHLON 64 X2 4400+ SOCKET 939 BOXED - för Socket 939?

När det gäller Intel är jag om möjligt ännu mer lost och vet till exempel inte skillnad mellan Pentium D, P4 och Core 2 Duo.

Men prismässigt ligger följande bra till.
INTEL PENTIUM D 930 3.0GHZ 2X2MB DUAL CORE S-775

Det är absolut inte nödvändigt att köpa från Dustin men eftersom jag tycker de har de tydligaste specarna länkar jag dit.

Visa signatur

Det finns mycket jag inte kan, men jag lär mig.
Tänk om alla kunde lägga in lösningen på de problem man frågat om.
Att hänvisa till Google är bara oförskämt, låt hellre bli att svara.

Permalänk
Medlem

Socket AM2 är den nya socketen, har du tänkt att kanske byta processor i framtiden så äre mycket mer framtidsäkert att välja AM2. Socket 939 är påväg ut nu.

3000 är helt ok budget. Har du några krav på moderkortet mer än att det ska stödja både pata och sata?

Permalänk

Vill du behålla dina gamla DDR-minnen, så blir det till att välja s939 eftersom både Core2Duo- och AM2-moderkorten endast har stöd för DDR2 (alla jag sett hittills i alla fall).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Jag har denna http://www.asrock.com/product/775Dual-VSTA.htm och är nöjd med det, man kan köpa det hos http://www.styggapojken.com/

Permalänk
Medlem

Jag sitter på ett Tyan S2885ANRF - kan varmt rekomenderas.
2 pata, 4 sata-raid. Dual socket 940 för Opteron 2xx serien.

(Och för 1000:e gången SATA är IDE, du tänker på ett moderkort som har både SATA och PATA.)

Visa signatur

Det heter DATOR eller DATORN inte "data" eller "datan" era illiterata noobs! Och det stavas DUAL inte duel. Sover ungjävlarna på lektionerna i skolan nu för tiden?
Server #1: Project Hades 3.0
Server #2: Project Pandora