Permalänk
Medlem

Amd vs Intel

Hej hej. Min kompis säger att Intel håller bättre än Amd för att hans 2.4ghzare har hållit i typ 6 år. Undrar förstås om det är sant som han säger?

Visa signatur

AMD Athlon64 X2 6000+ 3.0GHz - ASUS M2N-E SLI - 2048 DDR2 800MHz - Leadtek GeForce 8800GTS 640MB GDDR3

Permalänk
Medlem

Fanns det ens 2.4 GHz Intel för 6 år sedan?

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
Fanns det ens 2.4 GHz Intel för 6 år sedan?

P4:an kom ju i 2001 och jag tvivlar på att det är en P3:a på 2,4GHz. Antagligen ljuger phoox kompis.

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Medlem

Re: Amd vs Intel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av phoox
Hej hej. Min kompis säger att Intel håller bättre än Amd för att hans 2.4ghzare har hållit i typ 6 år. Undrar förstås om det är sant som han säger?

Hur kan din kompis säga att "Min Intel håller bättre än Amd" då han utifrån vad du har skrivit inte specificerar vilken Intelprocessor och vilken Amdprocessor han menar? Det är ungefär som att säga: Intel är bättre än Amd:rolleyes: Skitsnack i mina ögon. (resonemanget alltså)

Detta med livslängd på en cpu beror till största delen på hur pass bra den har blivit kyld samt om den har varit överklockad, vidare så tror ja aldrig att livslängden på en processor har spelat någon större roll då man endå oftast byter ut den inom en 3-årsperiod efter inköp och då en cpu sällan går sönder pga att den är sliten:)

Visa signatur

| Compucase 6k34bs | Asrock 939S56-M | AMD 64 3000+ @ 2,36Ghz | 1024Mb Ram | Gforce 7600GS | Atrix AT-520W (7v mod) | LG 48/16 Dvd-rom | Segate Barracuda 7200.9 80Gb | Arctic Cooling Silencer 64 Ultra (7v mod) | Zalman 92mm (7v mod) | Zalman Nb47-j + Vantec heatsink | Väldigt tyst

Permalänk
Medlem

Om något är bättre än något annat så måste han ju haft en amd som gått sönder innom 6 år också. Jag har kört min amd i ca 5år nu och den har råkat ut för både det ena och det andra. Processorer dör i regel inte innan man tappar intresset för dom.

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.

Permalänk
Medlem

JAg har också hört att intel håller mer än amd och är bättre o klarar mer spel o sånt..ere sant?

Permalänk
Avstängd

en cpus uppgift är att räkna ut saker snabbt.

om den håller i 6 år har väl inget med saken då.
din kompis ljuger,det gör nästan alla som säger att något av märkena är bäst.
det är inte bara o jämföra intel o amd.

Permalänk

Intel då = program osv
AMD då = Spel

Intel nu = spel
AMD nu = förlorar mot Intel

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Medlem

Min kompis hit och dit! Alltid är det någon som har en kompis som har sagt något korkat som tex: att denne har fått 35000 poäng i 3d mark -06 med en amd sempron och ett geforce 4 mx

Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkwingduck
Intel då = program osv
AMD då = Spel

Intel nu = spel
AMD nu = förlorar mot Intel

AMD må "förlora" mot Intel:s senaste processor, men AMD har ju grymma spelprocessorer även dom!

Visa signatur

Spelrigg:
Xbox Series X

Permalänk
Avstängd

haha

hu har helt jaevla rätt nu Metric

det finns dåliga och bra cpuer både inom amd och intel o då till olika priser med.
min kompis pappas halvbrors döda katt säger att man bör köpa den processor som passar en själv bäst.

Permalänk

skillnaden i prestandan idag är ju knappast nått att tjafsa om, jag må vara en "AMD Fanboy", men shit, såna argumenterigar slutade man ju med vid typ 13 års ålder

allt jag vet är att mina AMD processorer håller mig glad, dom har aldrig krånglat innan jag uppgraderat (har ju så klart alla mina gamla processorer dock ) samt att dom levererar prestanda mot mina förhoppningar...

har inget ont att säga om AMD, inte direkt heller om Intel, jag bara övergick till AMD på den tiden då man lixom började tänka på vad som stoppades in i burken och man inte lirade på farsans jobb-lease-burk och då var ju AMD snabbare för spelande, och på den banan har det gått sen dess...

att sitta och jämföra märken e bara onödigt slöseri med tid...

PS. din polare ljuger med största sannorlikhet om hastigheten (jag vill minnas min polares nya "enormt kraftiga" intel prcessor på HELA 1.8Ghz när jag fortfarande låg på nån 800Mhz intel P2 eller P3 och ett GeForce 2

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk

Jag har en gammal 386:a som fortfarande funkar, den e sen 89. Det är en Cyrix om jag inte minns fel:=)

Nee som kanske sagts tidigare så ska man inhandla saker efter egen smak / plånbok.
Personligen föredrar jag Intel för att jag lyckades få 3st trasiga AMD cpu:er när jag byggde min första dator (fick 2st trasiga CPUer på garantin) kan lova att man va lite irriterad. Men detta är min högst personliga åsikt.

Permalänk
Medlem

Re: Amd vs Intel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av phoox
Hej hej. Min kompis säger att Intel håller bättre än Amd för att hans 2.4ghzare har hållit i typ 6 år. Undrar förstås om det är sant som han säger?

Vi säger så här, din kompis hade kanske "lite otur när han tänkte" den dagen bara. Glöm det han sa, det låter inte som det påståendet vilar på så tung vetenskaplig grund

Hoppas att din kompis har blivit bättre nu så han inte förvirrat ploppar ur sig konstiga saker.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

med tanke på att min dator e snart 3år och är på 2.8 ghz.. så fanns inte 2.4ghzx för 6årsen

Visa signatur

Core i5 3570k, 8GB minne, Geforce GTX 670

EEE PC 1005 som kör ubuntu 12.04

Permalänk
Medlem

Nja, så går ju riktigt inte säga... Men min gamla Intel Pentium från 92 (14 år gammal nu ) som ligger på 166mhz fungerade fortfarande när jag plockade ur den ur en burk för några månader sen... Rätt koolt tycker jag
Den var förmodligen rättså sval då om man säger så, för kylflänsen som satt på är så liten att den knappt går att kalla kylfläns... höhö

Fast som sagt man har ju inte nån 14 år gammal amd att jämföra med dessvärre...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabtiel15
min kompis pappas halvbrors döda katt säger att man bör köpa den processor som passar en själv bäst.

Bra sagt

Permalänk
Avstängd

Bara för att en produkt är bättre än en annan, så betyder det inte att den sämre produkten är dålig.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Jag har en AMD 386 från sent 80-tal som fortfarande fungerar, men det betyder inte att jag kan dra några slutsatser om vilken processor som håller bäst.

Sant är dock att jag under alla år jag har hållt på med datorer (sedan jag var 10 år, är 24 nu) aldrig stött på en trasig AMD-processor. Har servat datorer med AMD-processorer som rullat betydligt längre än 6 år... Det bör väl även nämnas att jag aldrig stött på en trasig Intel-processor heller.

Tycker det är grymt irriterande med nybörjare som skall verka duktiga och kläcker ur sig diverse smörja. Hade varit så skönt om folk lät bli att snacka om saker de inte har en aning om.

Permalänk
Medlem

När en dator dör en naturlig död brukar det sällan vara cpun som kilat vidare utan oftast är det andra komponenter i burken som ger upp först

Permalänk
Inaktiv

Finns mängder med AMD vs Intel-trådar.

Permalänk
Medlem

min pappa är starkare än din pappa.

Visa signatur

*Max klock* *superPI:16.422*
e6300@3500mhz 1:1
2x 1gbA-data 6400 @ fsb500