Permalänk
Medlem

Asus A7N8X-E Deluxe Problem.

Hej! Jag har ett ganska irriterande problem med mitt moderkort.
Varje gång jag startar WoW (och inget annat program / spel) så får jag en röst som säger "System failed cpu test" och jag vet inte vad som kan vara felet.
Trodde det först var att cpun var för varm men den ligger på 45-50 grader.

Har någon annan haft samma problem eller vet hur man kan lösa det så skulle jag vara evigt tacksam för svar.

Tack på förhand.

Visa signatur

Workstation: MSI Z77A-GD65 | Intel Core i5 3570K 3,4Ghz@4.4Ghz | Antec KÜHLER H2O 920 | Corsair 16GB 1600MHz/CL9/VENG | Gigabyte Windforce GTX 970 G1 | Corsair 750W | 2x Samsung 840 128GB | 9 TB HDD |
Laptop: Lenovo Yoga 3 PRO

Permalänk
Medlem

Har du klockat?

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

Har gjort det ja, ifrån 2500+ till 3200+ (1.8ghz - 2.2ghz) men klockade ner den till normalt. Men jag kanske har löst felet själv men tycker ändån det är konstigt, efter att jag tankat hem ett monitor program och då såg jag att volten går ner på 3.3v till 2.96-8 när jag startar wow. Har ett par hdds men det är ju inga hdds på 3.3v:en så tycker det är extremt konstigt.

Visa signatur

Workstation: MSI Z77A-GD65 | Intel Core i5 3570K 3,4Ghz@4.4Ghz | Antec KÜHLER H2O 920 | Corsair 16GB 1600MHz/CL9/VENG | Gigabyte Windforce GTX 970 G1 | Corsair 750W | 2x Samsung 840 128GB | 9 TB HDD |
Laptop: Lenovo Yoga 3 PRO

Permalänk
Medlem

Får man fråga vad det är för nätaggregat i din burk?
Det låter helt enkelt som att du får ett spänningsfall på 3.3v när grafikkortet belastas och därmed drar mer kräm, antingen är nätaggregatet för klent eller så är det slitet eller felande.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Har ett tagan TG480-UD1 480w. Och det är väl ungf 5 månader gammalt.

Visa signatur

Workstation: MSI Z77A-GD65 | Intel Core i5 3570K 3,4Ghz@4.4Ghz | Antec KÜHLER H2O 920 | Corsair 16GB 1600MHz/CL9/VENG | Gigabyte Windforce GTX 970 G1 | Corsair 750W | 2x Samsung 840 128GB | 9 TB HDD |
Laptop: Lenovo Yoga 3 PRO

Permalänk
Medlem

Hmm, men det låter inte riktigt friskt om 3.3v-linjen mäts till 2.9v på moderkortet när grafikkortet väl arbetar. Visst skulle det även kunna vara något fel på PWM-kretsarna eller kanske övervakningskretsen på moderkortet men jag skulle i vilket fall som helst börja felsökandet med att prova ett annat nätaggregat. Om det ger samma resultat så ligger felet på moderkortet eller möjligtvis grafikkortet. Tar grafikkortet ström via molex-kontakt eller har du ett lite klenare grafikkort som inte behöver extra strömmatning?

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se