Permalänk

Uppdatering av microcode mm

Hej!
Jag har lite frågor om bios, microcode och chipset drivrutiner.
Har tagit hem nyare versioner av bios och microcode som jag tänkte installera,
men blir det någon skillnad? Eftersom burken fungerar så kanske man ska låta bli, har ju läst om en del som misslyckats. Sen så kan ju allt bli bättre.

Chipset drivrutiner har jag ingen aning om hur man kör dom? Har tagit hem dom
men det är två filer, ska man köra bägge eller bara en fil? Man installerar från windows eller, och inte via diskett?

Datorn är en Fujitsu Siemens med ett mb som heter D1520 (intel)

Permalänk
Medlem

Re: Uppdatering av microcode mm

Citat:

Ursprungligen inskrivet av scarfaceII
Hej!
Jag har lite frågor om bios, microcode och chipset drivrutiner.
Har tagit hem nyare versioner av bios och microcode som jag tänkte installera,
men blir det någon skillnad? Eftersom burken fungerar så kanske man ska låta bli, har ju läst om en del som misslyckats. Sen så kan ju allt bli bättre.

Chipset drivrutiner har jag ingen aning om hur man kör dom? Har tagit hem dom
men det är två filer, ska man köra bägge eller bara en fil? Man installerar från windows eller, och inte via diskett?

Datorn är en Fujitsu Siemens med ett mb som heter D1520 (intel)

Du har helt rätt angående uppgraderingen av bios, uppgradera aldrig bios om datorn fungerar som den skall. misslyckas du med flashen så har du ett fint grönt bokstöd istället för ett fungerande moderkort.

Vad det gäller chipset drivrutinerna:
Har du laddat ner TVÅ filer så är det antingen båda eller den med senaste version/datum.
Men om datorn fungerar som den skall så är det inte vidare väl genomtänkt att ändra någonting.

Citat:

Man installerar från windows eller, och inte via diskett?

Varför i hela världen skulle du vilja slösa tid på att kopiera filerna till diskett - Windows bryr sig inte VAR filerna kommer ifrån.

HUR du installerar drivrutinerna beror på i vilket format de är. Är det en .exe fil så dubbelklickar du på den och följer sedan anvisningarna i dialogrutan.
Är det en sammling filer i en .zip fil så packar du upp filerna i valfri temporär katalog och sedan installerar dom från enhetshanteraren i Windows.

Baserat på formuleringen av dina frågor verkar det som om du inte har så där värst stor erfarenhet av datorer. Jag har jobbat som IT supporter mot slutkund i över 6 år och min rekomendation till dej är att : Om datorn fungerar som den skall - försök inte fixa den.

Ungefär 90% av felen i de 2000 datorer jag felsökt och lagat har orsakats av vad vi brukar kalla SBT, eller Skit Bakom Tangenterna.

Visa signatur

Det heter DATOR eller DATORN inte "data" eller "datan" era illiterata noobs! Och det stavas DUAL inte duel. Sover ungjävlarna på lektionerna i skolan nu för tiden?
Server #1: Project Hades 3.0
Server #2: Project Pandora

Permalänk

Det jag tänkte med bioset var att det va lite nytt till agpn å det är bara 4x på mitt mb så jag tänkte det kunde bli lite bättre prestanda när man spelar.
Men det kanske inte har någon betydelse?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scarfaceII
Det jag tänkte med bioset var att det va lite nytt till agpn å det är bara 4x på mitt mb så jag tänkte det kunde bli lite bättre prestanda när man spelar.
Men det kanske inte har någon betydelse?

Nej, det har ingen betydelse. Det går inte att uppgradera AGP från 4x till 8x med en bios uppdatering eller drivrutiner.

Visa signatur

Det heter DATOR eller DATORN inte "data" eller "datan" era illiterata noobs! Och det stavas DUAL inte duel. Sover ungjävlarna på lektionerna i skolan nu för tiden?
Server #1: Project Hades 3.0
Server #2: Project Pandora

Permalänk

Okej då skiter jag i det så länge.

Köper ny dator frampå istället när jag har sett hur det går med conroe, hitills ser det ju bra ut.

Men jag kommer uppdatera bios i min nuvarande dator när jag har en ny burk. I kunskapssyfte då för man kan inget föränns man provat.

Men tack för svaren.