Energy Efficient Athlon 64 X2 testad

Permalänk
Melding Plague

Energy Efficient Athlon 64 X2 testad

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Alltid trevligt med lägre strömförbrukning, även om det inte innebär högre överklockningspotential. Vad är det AMD har gjort med processorerna för att dra ner effekten?

X-bit Labs skriver att X2-propparna har låst multipel, visst stämmer det men kan man inte öka cpuns frekvens utan att öka minnenas ändå, med hjälp av HTT eller något sådant?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

AMD lyckas igen att förvåna oss. Snart så kan vi ju slippa de enorma cpu kylarna... kanske.. ^^

Permalänk
Medlem

Mmm.. men nu flyttas ju all koppar till grafikkorten istället,

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

om de nu kan göra dem så energisnåla varför gjorde de inte det från första början undrar jag.. blir lite irriterad på sånt faktiskt.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel
Mmm.. men nu flyttas ju all koppar till grafikkorten istället,

Hoppas amd ser till att ändra på detta då när de nu köpt ati

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
om de nu kan göra de så energisnåla varför gjorde de inte det från första början undrar jag.. blir lite irriterad på sånt faktiskt.

Ptja, en vild gissning är väl att tekniken går framåt. Det vi inte vet idag kanske vi vet imorgon och kan använda på gårdagens teknik

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
om de nu kan göra de så energisnåla varför gjorde de inte det från första början undrar jag.. blir lite irriterad på sånt faktiskt.

Saken är den att det är precis samma processorer som de "vanliga". Nu har de dock börjat testa processorerna och se vilka som klarar att köra på lägre spänning, de som klarar det säljer de som Energy Effecient.

Detta gör AMD nu:
1. Sätter ihop processorn.
2. Provar processorn för att se i vilken kategori den passar i.
3. Ställer in så att spänningen låses inom ett visst interval beroende på vad den klarar av.
4. Säljer som vanlig, EE 65W eller EE 35W.

Du bör inte vara arg på AMD för att de gör detta, nu kan de garantera svalare processorer för de som vill ha det.

Från artikeln:

Citat:

Therefore, it means that you shouldn’t try to find any specific unique features in the Energy Efficient processors. From the microarchitecture and performance standpoints they are exactly the same as the regular processors. Moreover, they are manufactured with the same production technology that is used for standard CPUs. In fact, AMD Energy Efficient processors appeared solely thanks to the improved 90nm process used on Fab.30, which accommodates AMD’s major production capacities.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Steffe
Ptja, en vild gissning är väl att tekniken går framåt. Det vi inte vet idag kanske vi vet imorgon och kan använda på gårdagens teknik

i det här fallet verkar det vara måttligt mycket ny teknik involverat dock.. och då blir det bara irriterande

don_tomaso: jag är intel fanboy så jag hatar ALLTID AMD men principen är den samma varför gjorde de inte skiten från början. då hade faktiskt X2orna kunnat vara intressanta överhuvudtaget.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
i det här fallet verkar det vara måttligt mycket ny teknik involverat dock.. och då blir det bara irriterande

don_tomaso: jag är intel fanboy så jag hatar ALLTID AMD men principen är den samma varför gjorde de inte skiten från början. då hade faktiskt X2orna kunnat vara intressanta överhuvudtaget.

Nu blev det mycket edits hit och dit, men...

Citat:

Therefore, it means that you shouldn’t try to find any specific unique features in the Energy Efficient processors. From the microarchitecture and performance standpoints they are exactly the same as the regular processors. Moreover, they are manufactured with the same production technology that is used for standard CPUs. In fact, AMD Energy Efficient processors appeared solely thanks to the improved 90nm process used on Fab.30, which accommodates AMD’s major production capacities.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
om de nu kan göra dem så energisnåla varför gjorde de inte det från första början undrar jag.. blir lite irriterad på sånt faktiskt.

Opteronprocessorer har funnits i dessa energisnåla versioner länge nu. Är ju i princip samma sak och som konsument så är det ju inget som hindrar en att köpa opteronversionen. Problemet är att de är riktigt dyra och det var väl därför de inte ens släppte dem direkt till oss dödliga.

Nu har de säkert rätt liten marginal på dessa bara för att matcha intel någorlunda.

Permalänk
Medlem

Det står ju i artikeln varför dom väntade; dom hade planer på att lansera dom senare som en del av en kommande HTPC-kampanj(HTPC:s får inte surra för högt). Nu blev det inte så, eftersom Intels Conroe blev bättre än vad AMD gissat ..

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
om de nu kan göra dem så energisnåla varför gjorde de inte det från första början undrar jag.. blir lite irriterad på sånt faktiskt.

Blir lite irriterad på folk som antar saker utan att ha någon som helst aning om hur saker och ting ligger till. AMD har faktiskt producerat denna typen av processor under en längre tid nu och de har knappast suttit och rullat tummarna i väntan på att Intel skulle komma ikapp. De har ju givetvis förbättrat tillverkningsprocessen, effektiviserat alla steg och således också fått bättre kvalitet på merparten av processorerna de tillverkar. Intel gjorde väl ungefär samma sak mot slutet av Prescott-eran? Och om det nu var du som också klämde ur dig det där om att AMD X2 inte varit intressanta, du har på fullt allvar tyckt att Intel har haft något att sätta emot innan de kom med Conroe? Nej du, AMD har ett par lysande år bakom sig nu. Konkurrens är bra för oss konsumenter.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
i det här fallet verkar det vara måttligt mycket ny teknik involverat dock.. och då blir det bara irriterande

don_tomaso: jag är intel fanboy så jag hatar ALLTID AMD men principen är den samma varför gjorde de inte skiten från början. då hade faktiskt X2orna kunnat vara intressanta överhuvudtaget.

då kan man ju fråga sej varför intel inte byggde på Pentium M, utan istället satsade på Netburst. Detta framtill såhär sent.

Visa signatur

Athlon 3700+
Sapphire X1600XT Passive
Samsung SyncMaster 910n

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nelari
då kan man ju fråga sej varför intel inte byggde på Pentium M, utan istället satsade på Netburst. Detta framtill såhär sent.

Därför att netburst fortfarande säljer. Fråga mig inte varför, men så är det. Då finns det ingen anledning att stressa på med nya grejer. Har Amd haft 50% av marknaden så har det dock brunnit i knutarna...

Vad "energy efficient"-kampanjen anbelangar så är det samma visa där. Nu är prestandan hos conroe ett faktum och Amd måste hitta på något för att kontra. Om conroe blivit försenad till september så har vi inte sett röken av den här kampanjen idag.

Permalänk
Medlem

Bah, har själv ett antal AMD XP-M processorer (dvs förra generationens cpuer), så att AMD haft strömsnåla processorer är ingen nyhet.

Däremot har packet nu uppmärksammat att man kan ha både strömsnåla och snabba cpuer, därför kör AMD med den här driven nu, men för ett år sen så var det vara ett fåtal idioter som jag som efterfrågade strömsnåla cpuer.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Inaktiv

nidas: I startfasen av en ny processorgeneration så blir yielden inte så bra. I takt med att tillverkningsprocessen blir bättre så kan man även höja klockfrekvensen, om du kikar sen början av mikroprocessorns födelse så har allting blivit snabbare. P3:an släpptes inte i 1GHz-versionen direkt, utan man började måttligt med 450Mhz. I analogi med hur människan lär sig saker. Man blir inte bäst på en sak från första dagen. Utan man förbättras hela tiden. Jag föddes inte bäst, utan jag blir bara bättre.

Permalänk
Medlem

Synd, jag förväntade mig mycket bra överklockningsresultat efter att ha sett vad dom gamla XP-M processorerna klarade. Om jag får spekulera lite så skulle jag gissa på att man kan "modda" sin vandliga X2 CPU till en EE utan problem då dom processorer som säljs som EE tydligen inte har några speciella egenskaper.

Skulle vara kul om någon som har en AM2 X2 kunde testa att sänka Vcoren till 1.075/1.25v och se om det fungerar.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Bland det första jag gjorde med min X2 3800+ var att testa sänka spänningen. 2000 MHz var stabilt med 1,15 Volt men inte lägre. Med standardspänningen 1,35 Volt gick den stabilt upp till 2380 MHz. Jag kör 2400 MHz och 1,40 Volt till vardags. Men det var 10 månader sedan jag köpte den så tekniken har väl förbättrats.

Så ni som har vanliga processorer och vill minska energiförbrukningen för att kunna köra datorn tystare kan prova att sänka spänningen och se hur lågt ni kan köra. Kanske inte blir så stor skillnad mot att köpa "energy effecient" i praktiken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mezzo_
Blir lite irriterad på folk som antar saker utan att ha någon som helst aning om hur saker och ting ligger till. AMD har faktiskt producerat denna typen av processor under en längre tid nu och de har knappast suttit och rullat tummarna i väntan på att Intel skulle komma ikapp. De har ju givetvis förbättrat tillverkningsprocessen, effektiviserat alla steg och således också fått bättre kvalitet på merparten av processorerna de tillverkar. Intel gjorde väl ungefär samma sak mot slutet av Prescott-eran? Och om det nu var du som också klämde ur dig det där om att AMD X2 inte varit intressanta, du har på fullt allvar tyckt att Intel har haft något att sätta emot innan de kom med Conroe? Nej du, AMD har ett par lysande år bakom sig nu. Konkurrens är bra för oss konsumenter.

haha shit, kommer alltid en som tar allting alldeles för seriöst. självklart har de producerat energieffektiva prollar länge, inget snack om saken men varför de dragit ut på det i det längsta med x2orna är ett mindre mysterium i sig självt då det varit ett rätt bra sätt att tjäna pengar snabbt på alla htpc nötter här i världen.
Och tycker inte att X2orna överlag varit någon lysande prolle heller, visst det är helt okej prestanda i fanskapen men jag tycker de varit åt helvete för dyra, speciellt innan de dödade det vettiga priset på opteron 165, som t.om. en inbiten intel-fanboy som mig övervägde att skaffa.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Lista butiker som säljer dom, samt priser..

Permalänk

Jag har nu inte orkat läsa artickeln (skämms).

Frågan lyder: Kommer dessa "nya" EE prollar endast till AM2 eller 939 och AM2?

Over and out!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Saken är den att det är precis samma processorer som de "vanliga". Nu har de dock börjat testa processorerna och se vilka som klarar att köra på lägre spänning, de som klarar det säljer de som Energy Effecient.

Detta gör AMD nu:
1. Sätter ihop processorn.
2. Provar processorn för att se i vilken kategori den passar i.
3. Ställer in så att spänningen låses inom ett visst interval beroende på vad den klarar av.
4. Säljer som vanlig, EE 65W eller EE 35W.

Du bör inte vara arg på AMD för att de gör detta, nu kan de garantera svalare processorer för de som vill ha det.

Som på gamla goda tiden då....486'or som hade trasig matteprocessor såldes som SX eller vad dom hette (en sån jag hade )

Hur mycket gör egentligen 20W, från 65W till 85W eller vad det var, för kylningen? Är det stor skillnad att kyla, hur mycket fläkten måste snurra?
Verkar ju inte som det kommer några till S939

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

det är ju nästan 25%...
Hoppas att man kan fixa till sin vanliga x2:a. så att man kan göra om den till HTPC när man byter processor sen. Det enda som håller mig ifrån att bygga ne ordentlig HTPC är att det är svårt att fixa så att man kör helt passivt. Detta är helt rätt sattsat av AMD, hoppas att nästa processorstruktur är riktigt sval.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Lista butiker som säljer dom, samt priser..

Bara SHG.biz vad jag vet.
http://buggy.nu/index.php?a=search&c=&m=&id=&q=amd+x2+ee&pric...
65W kostar bara några hundralappar mer, 35W:aren däremot är svindyr.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas

don_tomaso: jag är intel fanboy så jag hatar ALLTID AMD men principen är den samma varför gjorde de inte skiten från början. då hade faktiskt X2orna kunnat vara intressanta överhuvudtaget.

en liten undran bara, du är Intel-fanboy, men säger att du kunde köpa en amd om dom haft lägre strömförbrukning från början? Du värdesätter alltså strömförbrukning mycket, men är ändå fan av intel med sina spisplattor till CPUer? Om du inte blev intel-fanboy för en månad sen förstås.

det är inget påhopp, bara en liten undran.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
haha shit, kommer alltid en som tar allting alldeles för seriöst. självklart har de producerat energieffektiva prollar länge, inget snack om saken men varför de dragit ut på det i det längsta med x2orna är ett mindre mysterium i sig självt då det varit ett rätt bra sätt att tjäna pengar snabbt på alla htpc nötter här i världen.
Och tycker inte att X2orna överlag varit någon lysande prolle heller, visst det är helt okej prestanda i fanskapen men jag tycker de varit åt helvete för dyra, speciellt innan de dödade det vettiga priset på opteron 165, som t.om. en inbiten intel-fanboy som mig övervägde att skaffa.

Opteron EE har de ju för Bladservrar, A64 X2 EE har de nog för deras Live! plattform. I Turiorna så har ju faktiskt transistorerna lite andra egenskaper så det är inte bara nerklockade som de här, men EE cpuerna verkar ju också ha andra egenskaper enligt vad klockningen tyder.

Dock så är det en besvikelse även fast 35W EE:n var svalare överlag, E6300 är så överlägsen. AMD kommer ha svårt att sälja något i flera år framöver, de ska ju inte göra motsvarande förbättringar som Core 2 har fören om mer än ett år. Stor miss av AMD att inte skynda på med förbättringarna redan år sedan, en dualcore P-M var vad Core Duo/Yonah var och den hade presterat likvärdigt, men med förbättringarna har ju inte AMD en chans.

Permalänk
Medlem

Hur mäts dessa 65W eller 85W eller vad nu olika AMD CPU'er drar.
Är det max load eller?
Och hur stor skillnad är det i så fall när dom idlear?
Är skillnaden MYCKET mindre då eller?

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Avstängd

Är inte helt säker, men är inte det den värmeeffekt som kylningen minst måste klara av att transportera bort för att systemet ska fungera felfritt i alla miljöer?

Permalänk
Medlem

Kör även jag min X2 3800+ @ 2,0 GHz i 1,15 vcore, å jag har nog en av de tidigare modellerna. CCBWE 0528XPMW

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.