Produkttest: AOpen i975Xa-YDG

Permalänk
Melding Plague

Produkttest: AOpen i975Xa-YDG

Bland överklockare är det nästan uteslutande ett sockel 479-moderkort man hör talas om numera: AOpen i975Xa-YDG. Att det dessutom har två grafikkortsplatser som gör Crossfire möjligt innebär även att man kan få riktigt bra prestanda. Innan Core 2 Duo var aktuell var Core Duo för sockel 479 den mest ”moderna” och effektiva arkitekuren från Intel. Det dröjer dock inte länge förrän Intels nya sockel 479-processor (Merom) finns tillgänglig och moderkortet har redan stöd för dessa. Nu är det dags för oss att se hur bra AOpen i975Xa-YDG egentligen är.

Läs produkttestet: AOpen i975Xa-YDG

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra jobbat!

Hade faktiskt inte koll på att det fanns moderkort till sockel 479 med 975-chipset. Det vore kul att se en uppföljning om/när det går att lägga fingrarna på en T7400.

Visa signatur

[size="1"]"Your appearance now is what we call 'residual self-image'. It is the mental projection of your digital self." - Morpheus[/size]
[size="1"]"...For $100, this dye is found in most makeup...(BZZZ) Diahrea! (LAUGHS) Oh, I'm sorry. What is Diahrea!" - Peter Griffin on Jeopardy![/size]

Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller är det där ett riktigt snyggt moderkort?
Måste kännas helt ok för alla intresserade med fönster i chassit att de utöver bra prestanda lyckats få till ett kort som går att titta på utan att tänka "gammal klockradio" när man ser det

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

ska läsas

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Det är ett trevligt moderkort som har det mesta man kan önska sig förutom minnesdivider 1:1

Perfekt om man vill köra en snabb men ändå passivt kyld lösning i hemmet.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

Hmm, den där core duo 2600 processorn är ju svindyr....
Jag kan ju köpa mig en fru och ett tält och en kamel för samma pengar.....
Rolig artikel, men hur bra presterar egentligen de andra core duo processorerna då man överklockar??

Permalänk
Medlem

känns inte så lite dyrt, men är det unikt så är det. (och tur också att man kan använda hårddisken medan systemet är igång, har lite problem med det själv just nu..) ..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MattiasL
Hmm, den där core duo 2600 processorn är ju svindyr....
Jag kan ju köpa mig en fru och ett tält och en kamel för samma pengar.....
Rolig artikel, men hur bra presterar egentligen de andra core duo processorerna då man överklockar??

växlingskurserna just nu.

Core Solo:

Core Duo:

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
känns inte så lite dyrt, men är det unikt så är det. (och tur också att man kan använda hårddisken medan systemet är igång, har lite problem med det själv just nu..) ..

växlingskurserna just nu.

Core Solo:

http://www.navalhistory.dk/images/Episoder/OLFI_i_Golfen/Drom...

Core Duo:

http://www.skylightview.com/img/bactrian-camel.jpg

Hhahaha... dagens

Permalänk
Medlem

Är det inte socket 775 som gäller, eller är jag helt ute och cyklar?

Permalänk

Det jag tycker är roligt är att E6600 spöar AMD FX-64 även @ 2,8Ghz

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz @ 3.2GHz | Gigabyte GA-965P-DS3 | Sapphire Radeon X1900XTX | Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 1024MB | Maxtor MaxLine III 250GB S-ATA/150 | Tagan Easycon 580W

Permalänk
Medlem

Hade varit kul att se en Dothan i sisådär 2.4Ghz som jämförelse

Visa signatur

Jag är cancerforskare, är du?
| Samsung T220 | ASUS P4P800 Deluxe | Intel® Pentium® M 1.6@2.4Ghz | 1GB BH-5 + 1GB BH-6 | 7800GS 256MB | X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty | Intel SSD 80GB + WD740ADFD 74GB + 7200.10 320GB + 7200.7 120GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exhale
Är det inte socket 775 som gäller, eller är jag helt ute och cyklar?

Intel för Core (2) Duo (Mobile).. då är det socket 479.

Här kommer ett klargörande om hur det ser ut:

Plattform: Server [Xeon, mer känd som Woodcrest]
Socket: 771
Modeller: 5110/5120/5130/5140/5150/5160

Plattform: Desktop [Core 2 Duo, mer känd som Conroe]
Socket: 775
Modeller: E6300/E6400/E6600/E6700/X6800

Plattform: Laptop [Core 2 Duo Mobile]
Socket: 479
Modeller: T5600/T7200/T7400/T7600 (mer modeller kommer inom kort)

Plattform: Laptop [Core Duo, mer känd som Yonaha]
Socket: 479
Modeller: T2300E*/T2300/T2400/T2500/T2600/T2700

(* saknat VT)

Det är dessa processorer som är bygga på Core-tekniken

Hoppas allt är klarare nu..

/Mork

Permalänk
Medlem

Men VARFÖR aktiv kylning på nordbryggan, VARFÖR?! Kan de någon gång lägga ned det otyget?!

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Men VARFÖR aktiv kylning på nordbryggan, VARFÖR?! Kan de någon gång lägga ned det otyget?!

Fler än jag som är dödligt allergiska mot detta ser jag. Det är ju inte bara att de där småfläktarna låter illa, de går ju alltid sönder inom ett år också.

Permalänk
Medlem

Inom ett år? Ibland rör det sig bara om veckor...

De borde göra så att man kan klämma dit en stor fet kylfläns på där istället så att man slipper det sabla surrandet.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ckytep
Inom ett år? Ibland rör det sig bara om veckor...

Ja, inom ett år alltså

Det är antagligen billigare med en sketfläkt än en noga genomtänkt fungerande och bra alternativ lösning.

Permalänk
Medlem

Så detta är alltså ett laptopmoderkort?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exhale
Så detta är alltså ett laptopmoderkort?

Nej det är ett vanligt ATX moderkort, men för sådana processorer "305 x 244 mm (ATX)"

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

hmm har snart en t2600 till salu
, åch så dyr är den inte längre..

föresten varför kom detta test så jkla sent har ju haft skiten ett halvår snart hmm conroe eller merom.. vad ska bli nästa steg? lutar åt merom

kör skiten överkloackad på volten på max helt passivt på nord och cpu...

fett nice kort!

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Jag förmodar att den här tråden kan anses som rätt död. Men är det någon som vet vilka 478-kylare som passar?
Jag såg att Zalmankylaren var monterad på några metallbryggor för att passa i socket 479. Är det något som följer med kylaren?

Jag satt och funderade på huruvida en Noctua NH-U9F fungerar.. Om någon har en aning vore jag väldigt tacksam

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS4 | Intel Core2Duo E4400 2.0Ghz@2.9Ghz (8*370) | 3GB Corsair XMS2-6400 | Geforce 8800GT@ 771/1890/1080 (max)| 3dMark06 score: 11 990p