MSI lanserar HDMI-grafikkort

Permalänk
Melding Plague

MSI lanserar HDMI-grafikkort

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Grafikprocessor har en klockfrekvens om 560 megahertz

Grafikprocessorn har en klockfrekvens om(på?) 560 megahertz

"Om" kanske är rätt, men jag vet inte... fast jag är iofs chilenare, lyssna inte på mig

ONT: Bra med ett schysst grafikkort för HTPC's, dessutom att den har ljud i HDMI-kabeln är ju skitbra

2000kr är kanske lite väl påkostat, men å andra sidan blir det nog det enda grafikkortet man nånsin behöver köpa för sin HTPC

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

kan man koppla in en vanlig skräm via HDMI kabeln? kan ju vara intresant om man ska köra dual screen

Permalänk
Medlem
Citat:

Tillverkaren Sapphire har tidigare lanserat ett grafikkort som har stöd för HDMI. Nu är det MSIs tur som har lanserat ett Geforce 7600 GT-baserat grafikkort med en HDMI-utgång som också stödjer krypteringstekniken HDCP.

Även Asus och Gecube har lanserat grafikkort med HDMI. Har själv provkört ett X1300 med gott resultat. Gecube har även ett passivt kylt X1300 med HDMI på gång.

Gecube X1300
http://www.webhallen.com/prod.php?id=59847

Gecube X1600
http://www.webhallen.com/prod.php?id=59848

Asus 7600GT
http://www.webhallen.com/prod.php?id=59828

Permalänk

HDMI och DVI ska väll vara kompatibelt med varandra, betyder det att man kan sätta något enkel adapter för typ 50 lappen så man kan omvandla DVI till HDMI eller tvärt om?

Edit: Ja, jag hittade såna kablar på google för 12$

Permalänk
Avstängd

Jaja, vi får väl hoppas att HDCP är djupt feldesignat, vilket brukar vara fallet med sådana här anti-konsumentprodukter.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

lustigt att det itne är passivt kylt, hmdi kontakten är ju mestadels attraktiv för HTPC:s och då vill man ju att det ska vara tyst

Permalänk
Avstängd

Vad skulle vara fel med HDCP? Har inte helt hängt med i svängarna på sistone.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CTH
lustigt att det itne är passivt kylt, hmdi kontakten är ju mestadels attraktiv för HTPC:s och då vill man ju att det ska vara tyst

Ja håller med . Med tanke på det finns 7600 GS och GT med passivt kylning sedan innan . Verkar inte som dom tänkt till riktigt MSI .
Ja ska iallfall ha grafikort med HDMI kontakt när ja köper ny dator här i höst-vinter . För rätt som det är får man kanske lust och pengar fixa HTPC:s till tv framöver . Då har man redan grafikkortet och kan uppgradera det man har i sin vanliga spel dator . Så ja tänker iallfall .

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
HDMI och DVI ska väll vara kompatibelt med varandra, betyder det att man kan sätta något enkel adapter för typ 50 lappen så man kan omvandla DVI till HDMI eller tvärt om?

Edit: Ja, jag hittade såna kablar på google för 12$

Visst funkar det, men sedan att bilden inte passar utan saknar 5-7cm på varje sida på din lcd/plasma tv kanske inte spelar så stor roll^^??

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eckim
Visst funkar det, men sedan att bilden inte passar utan saknar 5-7cm på varje sida på din lcd/plasma tv kanske inte spelar så stor roll^^??

Varför skulle det saknas 5-7cm? DVI och HDMI är samma bildsignal. Jag har kört DVI-HDMI på samtliga apparater jag haft utan problem, gäller bara att man kör på panelens upplösning 1366x768 eller 1360x768 på vissa LCD för att få pixelmappat.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pritect
kan man koppla in en vanlig skräm via HDMI kabeln? kan ju vara intresant om man ska köra dual screen

Det går bra, med en adapter. Däremot stödjer inte DMI DVI-A vilket gör att du kan bara koppla in DVI skärmar från HDMI kontakten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorii
...dessutom att den har ljud i HDMI-kabeln är ju skitbra

Vart ska den ta ljudet ifrån?
Blir säkert en massa kvalitetsförluster på vägen. Nä, en adapter där man tar ljudet från ljudkortet vore bättre så slipper man skrota en DVI kontakt också.

Det där grafikkortet kanske fungerar så att det bara har en sådan adapter inbyggd. Men varför man väljer att skrota DVI-A bara för det förstår jag inte.
Fasst har den ett inbyggt digitalt ljudkort i sig så tar jag tillbaka det. Men det tvivlar jag starkt på.

HDCP är ju bra, bara några år försent men annars så...

Permalänk
Medlem

DVI A är en föråldrad port förstår inte varför nån ens vill använda den. Jag hoppas att nån kommer att provs ett grafikort med hdmi där ljud ut stöds via hdmi kontakten ett sånt test som visar att man få dts och dom andra typerna utan några större kvalites förluster precis som om man hade haft en hdmi försedd dvdspelare eller blueray. Jag sitter och väntare på ett sånt test för min dator är just nu htpc inkopplad till en 32 tums lcd via dvi digitalt men jag vill byta till hdmi eftersom den ska spela upp blueray och hd dvd filmer sen och så ska jag ha en 7.1 reciver kopplad emellan allt och flytta datorn till ett annat rum så detblir helt knäpptyst

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

Var ju precis en nyhet som påvisade ett par TFTns extremt många brister. Spelar ingen roll om DVI-A är gammalt, det är fortfarande väldigt utbrett och är ett krav för mycket där TFTn helt enkelt inte platsar.

Permalänk
Medlem

Det hade suttit finfint med dubbla DVI-I och en HDMI, och alla tre kan användas samtidigt och inte vara klonade.

Permalänk
Medlem

Precis

Såg inte vittsen med HDMI på datorskärmar heller, förrns BenQ började hypa sin. Den har HDMI och DVI ingång, dvs. två stycken digitala ingångar.

Förstår inte varför man inte kört med två DVI ingångar hela tiden men om det krävs HDMI för att de ska få det bland ingångarna så tänker jag inte klaga.

Permalänk
Medlem

som sagt jag hoppas på att nån snart provar hdmi gfx med ljud och berättar hur kvaliten är så man kan börja spara ihop till restern av hemmabio anläggningen då jag älskar dessa 720 1080 hd filmer som finns mer underbar kvalite får man leta efter

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro