AMD och ATi produktnamn

Permalänk
Melding Plague

AMD och ATi produktnamn

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

kommer produktnamnet ati och radeon va ledigt då?

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Hedersmedlem

Ledigt för vad? De äger alla namn såklart så ingen annan får använda dessa.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Medlem

Ja, även ifall dom väljer att inte använda namnet så har dom fortfarande äganderätt till det och alla ATi's logotyper.

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk

Smart att stärka varumärket AMD än mer. Problemet kan ju vara att man förlorar en och annan som undrar "AMD grafikkort, va fan är det här?" och låter bli att köpa det därför... Fast de är nog ganska få kan jag tänka ;).

Radeon som varunamn vore väll dock dumt att dumpa, vore väll bättre att ha kvar något som talar om att det är ATI kort?

Fast AMD Radeon låter sämre än ATI Radeon

Permalänk
Medlem

de låter ju förjävligt....

men man kommer väl fortfarande kunna köra med "AMD Grafikkort" på intel baserade datorer eller?

Permalänk
Medlem

Bara fram till årsskiftet tror jag?? sen går väl ati:s licens ut med intel? så i framtiden blir det nog att inga intel baserade datorer kommer ha stöd för ati (amd) grafikkort. Lr nu kanske ja blandar ihop de med nåt annat haha

Visa signatur

NZXT Phantom 820 - Asus Rampage IV Black Edition - Intel i7 4930K - 32 GB Corsair Dominator Platinum 2133MHz - 2x EVGA 780 Ti SLI - Corsair AX1200W PSU - 2st Samsung 840 PRO 256GB SSD- Samsung 840 PRO 512GB SSD - 2st WD Caviar Black 4TB - Windows 10 Pro 64-bit - Acer X34 Predator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airfixer
de låter ju förjävligt....

men man kommer väl fortfarande kunna köra med "AMD Grafikkort" på intel baserade datorer eller?

Ja.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus

Fast AMD Radeon låter sämre än ATI Radeon

Jag tror det är en vane sak, sen om några månader är vi vana med AMD Radeon...

Visa signatur

Antec P180 | Asus P5B DLX/WIFI-AP | Intel Core 2 Extreme X6800 @4Ghz | Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB | XFX GeForce 7900GS 480M Xtreme 256MB | Raptor 74GB | Raptor 150GB | Seasonic M12 700W

Permalänk
Avstängd

Ati är ett skönt namn!

Visa signatur

Fel forum!
Word

Permalänk
Medlem

Det är smart att stärka AMD men faktiskt lite konstigt att fasa ut ATI.
Men å andra sidan är ATI inte lika starkt som AMD så man räknar med kvalité om man får ett AMD grafikkort.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boman89
Bara fram till årsskiftet tror jag?? sen går väl ati:s licens ut med intel? så i framtiden blir det nog att inga intel baserade datorer kommer ha stöd för ati (amd) grafikkort. Lr nu kanske ja blandar ihop de med nåt annat haha

Det där handlar har du fått lite om bakfoten. Det handlar om att ATIs licens för nord/syd bryggor till Intel cpu:er inte kommer att förnyas.

Så länge där finns en PCIe plats ska du se att du kan göra vilket grafikkort som helst där i.

Ofstudios: Vet inte om jag håller med där, vissa namn klingar helt enkelt bättre i munnen ihop än andra

Edit: Så länge kortet är gjort för PCIe dvs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boman89
Bara fram till årsskiftet tror jag?? sen går väl ati:s licens ut med intel? så i framtiden blir det nog att inga intel baserade datorer kommer ha stöd för ati (amd) grafikkort. Lr nu kanske ja blandar ihop de med nåt annat haha

Är det inte ATis chipset för Intel det gäller eller kommer jag också ihåg fel? Dvs att det kommer inte tillverkas moderkort med ATis chipset för Intel prollar när licensen gått ut...

Permalänk
Medlem

Är inte säker på att jag gillar det här. Jag gillar ATi, jag gillar AMD och det här är säkert gynnsamt för båda, men...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Konservativa förenen eder! Ensamma är våra röster förvirrade men förenade kan vi stoppa alla förändringar som sker i denna värld! Må allt vara som det är, eller ännu bättre, som det var - för det var ju mycket bättre förr

Permalänk
Medlem
Citat:

Spokesperson Eric DeRitis told Custom PC: 'AMD has no plans to drop the ATi brand name or ATi's product brands. The ATi name will live on at AMD as our leading consumer brand, and so will the Radeon brand and other ATi product brands. AMD's executive management knows very well the power and value of branding, and ATi's branding is some of the most valued in the global technology industry. As such, we plan to keep it. Period.'

http://www.pcpro.co.uk/custompc/news/91650/amd-stays-hand-ove...

ATi lever tydligen vidare.

Permalänk

Skulle iof vara coolt om dom dumpade ATi namnet och körde på AMD. Då kan man ha en riktig AMD dator med AMD CPU, AMD Chipset, AMD GPU. iof kvarstår moderkortet AMD kanske köper Asus? Och kanske köper Samsung för RAM minne och övriga minnen i systemet.

/me drömmer vidare.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airfixer
de låter ju förjävligt....

men man kommer väl fortfarande kunna köra med "AMD Grafikkort" på intel baserade datorer eller?

troligtvis inte iframtiden . Man vet ju hur Intel jobbar och tänker . Så har man moderkort för ATI och vill kanske byta till något jäkligt nytt bra Nivida kort senare i framtiden . Så får du kanske byta moderkort och processor hahahha . Nej så illa kan väl fan inte bli .
Just nu vill ja köpa core dou med AT 600 moderkortet och med Nivida grafikkort och senare ATI hade ja tänkt med stöd för direkt X 10 . Denna gång kommer det funka . Men inte 2008 att göra så tror jag . . .

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem

Tragiskt, så snart dör det gamla kult märket ATI, det kommer att kännas tomt.

Fan vad AMD sabbar allt.

Visa signatur

*****PS:...all stavknas från c2c e © skyddat ;)*****
>---------------------(3DMark)--------------------<
{03-64.620p}-{06-16.890p}{Vantage-10.103p}
-->("Profil", för HårdVara info.Gammal info,ej uppdaterad!)

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Taktiskt korrekt att fortsätta använda ATI namnet. Är rädd att vissa fortfarande tänker "AMD = budget".

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Hugaligen. Där blev ATI räddade i grevens tid, ty redan namnet X1X00 var förvirrande! Nu lär vi få se en snyggare och smartare beteckning på serierna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ihmrat
Konservativa förenen eder! Ensamma är våra röster förvirrade men förenade kan vi stoppa alla förändringar som sker i denna värld! Må allt vara som det är, eller ännu bättre, som det var - för det var ju mycket bättre förr

Ser inte hur det kan anses vara konservativt att förespråka mångfald...

Permalänk
Medlem

Inga fel med allt skit på samma ställe :}

Visa signatur

KaBoom

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cato
Hugaligen. Där blev ATI räddade i grevens tid, ty redan namnet X1X00 var förvirrande! Nu lär vi få se en snyggare och smartare beteckning på serierna.

Ser inte hur det kan anses vara konservativt att förespråka mångfald...

Pröva slå upp "konservativ" i ordets rätta bemärkelse. Det handlar inte om dess politiska innebörd idag...

Visa signatur

MacL3ans ljudisolering: Spela in ljudet från ett tyst rum på en bandspelare. Stoppa spelaren i datorn och spela upp på högsta volym!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cato
Hugaligen. Där blev ATI räddade i grevens tid, ty redan namnet X1X00 var förvirrande! Nu lär vi få se en snyggare och smartare beteckning på serierna.

Ser inte hur det kan anses vara konservativt att förespråka mångfald...

Jojo, nu blir det väl Radeon 7900+.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omEn||LabZ
Skulle iof vara coolt om dom dumpade ATi namnet och körde på AMD. Då kan man ha en riktig AMD dator med AMD CPU, AMD Chipset, AMD GPU. iof kvarstår moderkortet AMD kanske köper Asus? Och kanske köper Samsung för RAM minne och övriga minnen i systemet.

/me drömmer vidare.

Ja, du far nog dromma ett bra tag da, eftersom AMDs ekonomi inte tillater ett sadant kop pa nagra ar... Men vi kanske kan se det omvanda, Samsung koper hela AMD-koncernen.

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.