Permalänk
Medlem

CPUn nerklockad?

http://slimcase.se/clabbelolz/lapp2.JPG

min CPU är nerklockad och går inte för fullt. Vet någon vad detta problem beror och går det att lösa personligen eller måste jag lämna in datorn?

Visa signatur

E6700@3,1 Ghz, 4 GB, 8800GT@720/1050, 750 GB , Windows XP
3dmark06 : 12600

Permalänk
Medlem

har dom inget cool and quiet liknande på intel processorer då?
//"amd fanboy"(som snart kanske ska skaffa intel )

det är antagligen bara någon inställning
det KAN ju vara att den överhettar och därför clockar ner men det är väll inte troligt, eller?

Permalänk
Medlem

Min gissning är sidestepping. Går vanligen att avaktivera i bios, sen om det är ett problem eller inte, tål att diskuteras.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem

sidestepping finns inte på socket 478. Jag tror att den trottlar för att den är för varm. Kolla temps.

Permalänk
Medlem

Den throttlar ner sig när den inte behöver full kapacitet för att spara på batteriet (och värmen).

och som sagt går den att stänga av i bios, men är egentligen bara bra för din dator... se det som en turbofunktion på en bil, man har möjlighet att få ut xxx hk vid full gaspådrag, men oftast klarar man sig med betydligt färre och därför används inte turbon

Edit: så det är inte så att din prolle börjar på full kräm för att sen sänka sig, den börjar på lågt och går upp i takt med att du använder mer kraft. Så för att få ut fullt så kanske du ska spela och ha nåt program igång, då ska det vara full karriär...

Permalänk
Medlem

Kollade tempen på processorn den ligger på 37.5*C det verkar inte så varmt? Men det verkar inte som att den går upp när jag spelar heller? Får fortfarande massa fryslag?

Visa signatur

E6700@3,1 Ghz, 4 GB, 8800GT@720/1050, 750 GB , Windows XP
3dmark06 : 12600

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IamPoFFo
Kollade tempen på processorn den ligger på 37.5*C det verkar inte så varmt? Men det verkar inte som att den går upp när jag spelar heller? Får fortfarande massa fryslag?

kolla först i bios om det ens är som jag säger

Permalänk
Medlem

Ojdå.. snillen spekulerar här i tråden ser jag
Varför inte bara titta på hans bifogade bild så ser ni ganska snabbt vad felet är.

Först några motfrågor till er som svarat trådskaparen:

1.
Sen när började Intels CPU'er att sänka sin hastighet när de throttlar?

2.
Speedstep används inte heller för denna persons CPU, varför ens spekulera om det?

ORSAK TILL PROBLEM:
Han har en P4 3.2 som går i 200*16.
Bilden visar att CPUn f.n går i 133*16 = 2.1x Mhz.
Alltså är FSBn nedsatt ifrån 200->133.

LÖSNING:
Gå in i BIOS och ändra tillbaks till 200.

EDIT: Denna lösning förutsätter givetvis att datorn funkade med den setupen tidigare, annars kan felkällan även vara minnet (för långsamt) eller ev. moderkortet (chipsettet, just den modellen hittade jag ej på ASUS hemsida).

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

CPU:

Supports Intel Pentium 4 Socket 478 processors with 400/533 MHz FSB (No HyperThreading support)

Chipset:

SiS 648 North Bridge / 963 South Bridge

Supports Ultra DMA 33/66/100

Accelerated Graphics Port connector supports AGP 8X Interface

Tyvärr kommer den processorn aldrig att gå snabbare än så på det moderkortet.

Bästa lösningen är att ragga rätt på något trevligt s478 moderkort som bygger på i875 eller i865 chipset för att få så mycket ur den processorn som möjligt, tex ett ur ASUS P4P800 eller P4C800 serien.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

P4S8X är inget vidare, egentligen vill jag säga att det är rent skit. Jag tror FSB-taket ligger på kring 158-160, har en själv men kan inte testa eftersom CPUn har dött. Sedan vet jag ju inte om det finns någon ny BIOS-version till den, som gör att man kan använda högre FSB, men jag tvivlar på det.

Permalänk
Medlem

Tackar för hjälpen , då har jag mer eller mindre blivit blåst av en dator-reperatör som satte in det här gimp-moderkortet då mitt gamla brann upp.

Visa signatur

E6700@3,1 Ghz, 4 GB, 8800GT@720/1050, 750 GB , Windows XP
3dmark06 : 12600

Permalänk

P4S8X är mer eller mindre ett riktigt budgetkort, det var det när det kom ut och det är ju ännu sämre nu
Vad var det för kort du hade innan?

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IamPoFFo
Tackar för hjälpen , då har jag mer eller mindre blivit blåst av en dator-reperatör som satte in det här gimp-moderkortet då mitt gamla brann upp.

Möjlgt att du har blivit blåst medvetet. Annars så är det skrämmande många datorbutiker tex som inte har en aning om vad de pysslar med "uhh en s478, då passar alla s478 moderkort lika bra, spelar juh ingen roll. procesorn är det viktigaste, mer mhz desto bättre.."

Men ja, du skall kräva ett riktigt moderkort tillbaks.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI