Permalänk
Medlem

Vad är level 2 cahce?

Som titeln lyder, vad spelar det egentligen för roll om man har 1, 2, 4 mb level 2 cache? Dvs hur påverkar det datorn? I överklockningsyfte också.

Visa signatur

C2D E6300@3Ghz|BFG 8800 GTS|Gigabyte DS4|3GB corsair 6400| 860 GB |550W Citera Mig

Permalänk
Medlem

det finns 4 nivåer innan datan kan processas av cpu:n

Hdd -->
Ram -->
Level 2 Cache -->
Level 1 Cache -->
cpu

Ju närmare datan kommer cpu:n, desto kortare väg har den att resa. Cache minnet är även väldigt snabbt.

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.

Permalänk
Medlem

Okej. Men jag tänkte på de nya conroe prollarna, märker jag som vanligt användare någon skillnad på 2mb L2 chache jämfört med 4mb L2 cache?

Visa signatur

C2D E6300@3Ghz|BFG 8800 GTS|Gigabyte DS4|3GB corsair 6400| 860 GB |550W Citera Mig

Permalänk
Medlem

Ju mer cachminne CPUn har, destå mindre måste dumpas över i RAM. RAM minnet är VÄÄÄLDIGT långsamt, jämförrt med CPUns Cache. Altså tar det tid. Dessutom, om för mycket ligger i RAM så måste mer dumpas till HDDn vilken är VÄÄÄÄLDIGT mycket långsammare än RAM.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Okej då förstår jag Tackar

Visa signatur

C2D E6300@3Ghz|BFG 8800 GTS|Gigabyte DS4|3GB corsair 6400| 860 GB |550W Citera Mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
Ju mer cachminne CPUn har, destå mindre måste dumpas över i RAM. RAM minnet är VÄÄÄLDIGT långsamt, jämförrt med CPUns Cache. Altså tar det tid. Dessutom, om för mycket ligger i RAM så måste mer dumpas till HDDn vilken är VÄÄÄÄLDIGT mycket långsammare än RAM.

Skulle du kunna göra en lista över vad som är viktigast för att datorn ska gå snabbt? T.ex:

1. L1 Cache
2. L2 Cache
3. L3 Cache
4. Ram Minne
5. Hdd

Alltså ju mer av en sak desto snabbare går det.

Permalänk
Medlem

Du behöver inte bry dig något vidare om hur mycket cache processorn har, eller hur många nivåer, om du inte är ute efter (överdrivet) seriös prestanda. RAM:et är den lätt mest påtagliga flaskhalsen du stöter på.

Permalänk
Medlem

tja, fast 2gb cache hade inte varit helt fel

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pSyChO
tja, fast 2gb cache hade inte varit helt fel

Eller bara en stor level3-cache. Något alla "riktiga" datorer har

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smekhet
Du behöver inte bry dig något vidare om hur mycket cache processorn har, eller hur många nivåer, om du inte är ute efter (överdrivet) seriös prestanda. RAM:et är den lätt mest påtagliga flaskhalsen du stöter på.

Jasså, inte hårddisken då.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Skulle du kunna göra en lista över vad som är viktigast för att datorn ska gå snabbt? T.ex:

1. L1 Cache
2. L2 Cache
3. L3 Cache
4. Ram Minne

Alltså ju mer av en sak desto snabbare går det.

Behövs inte, du har redan gjort det i rätt ordning
Du kan ju dock lägga in HDD efter RAM om du vill.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Geeks
SweClockers

Skillnaden mellan de olika cacheminnena i en CPU är först och främst syfte, inte hastighet. De är helt enkelt till för att lagra olika typer av data.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Skillnaden mellan de olika cacheminnena i en CPU är först och främst syfte, inte hastighet. De är helt enkelt till för att lagra olika typer av data.

Precis, CPU:n har ju någon slags algoritm som räknar på vad som används mest frekvent och vad som är mest sannolikt att det ska processeras igen och lagrar det i de olika cache-minnena.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt