AMD antitrust-stämning mot Intel

Permalänk
Melding Plague

AMD antitrust-stämning mot Intel

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så är det Intel.. Den som leken leker får leken tåla.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Men intel "vann" ju nått annat mål för några år sen. Kommer inte ihåg exakt vad... Men, det stog någonstanns att AMD fick till någon förlikning. Så Intel fick ta del av deras teknik... Är det kanske rentav det som används i Core 2 Duo nu?

Permalänk
Medlem

Nej.. första målet mellan Intel & AMD var att AMD plagierade x86 processorn vilket ledde till att Intel stämde AMD & vann men samtidigt fick AMD tillstånd att licenstillverka x86 mot en liten licenspeng naturligtvis.. sedermera när Intel förstog att pc marknaden var lukrativ så nekade plötsligt Intel AMD rätten att tillverka x86 längre vilket resulterade i att AMD stämde Intel & vann med resultatet att AMD forsättningsvis fick licenstillverka x86 med reservationen att även Intel fick rättigheter till AMD innovationer fast utan att behöva ersätta AMD för det..

OM jag inte har misstagit mig nu, rätta mig gärna.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem

skruvis, jag tror du har kommit ihåg rätt. Jag har för mig att Intel la in 3DNow och något del av AMDs 64-teknik i deras processorer. Dvs AMD blev tvungna att dela med sig av sina tekniker till Intel.

Permalänk
Medlem

Amd får inte börja whina nu! Ist. borde dom börja framställa en processor som kan krossa intel duo

Permalänk
Medlem

Go AMD!!!!

Tycker det är helt fel av Intel att tvinga sina kunder att köpa mer av dem och mindre av AMD. Om företag vill köpa AMD så ska vell inte Intel säga nej?

Permalänk
Avstängd

amd är ett litet barn som den äldre killen fryser ut, huhu
Tycker lite synd om honom, han vill ju bara ha lite pengar till lunchen

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Avstängd

jag tror inte dom kommer lyckas stämma intel.

lite larvigt att man kan dom kan stämma varandra fram o tillbaka.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
amd är ett litet barn som den äldre killen fryser ut, huhu
Tycker lite synd om honom, han vill ju bara ha lite pengar till lunchen

..och andra sidan så är Intel småpojkar jämfört med IBM så det går la jämt ut tror ja. Bara tanken att Intel omsätter 34.2Miljader $ och
IBM omsätter 96,293 Miljader $.

Ska bli intressant och se om deras/AIM Power-PC CPU gör någon nytta på PS3an

8 kärnor á 3,2 GHz då 7 utav dem är aktiverade har jag för mig. PS3'an, den har en kapacitet på 218 Gigaflops

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kra

Om företag vill köpa AMD så ska vell inte Intel säga nej?

Intel sa inte nej utan sa köper ni från AMD så mister ni era Intel überrabatter... Vilket man kan tolka som ett nej, men valet ligger till syvende & sist hos företaget.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Intel sa inte nej utan sa köper ni från AMD så mister ni era Intel überrabatter... Vilket man kan tolka som ett nej, men valet ligger till syvende & sist hos företaget.

m, och just en sådan sak kan dom mycket väl bli stämnda för och förlora.

Nästan alla vet om att AMD kör inte riktigt lika fult spel på marknaden som Intel gör. Det har AMD med sig överallt, fanns en bra tråd här för max 6 månader sedan om allt skit Intel har ställt till det inte bara för AMD utan överlag.

Jag försöker hitta den tråden, jag kom ihåg att du var en utav dem som skrev i den men vet ej om du vet vilken jag menar:(

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja

Jag försöker hitta den tråden, jag kom ihåg att du var en utav dem som skrev i den men vet ej om du vet vilken jag menar:(

Om det är den tråden jag tänker på så var jag i fullt ordkrig med sledgehammer..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

Aha, nu förstår jag varför Inte tog/tar bort "Intel inside"... dom var visst inte intelligenta trotts allt..

Skämta bara, men Intel gör smutsiga affärer

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Undra varför Core dou2 och AMD sänkt sina priser ? Inte en jävla chans core dou 2 skulle kosta så lite som nu om inte va för AMD . Konkurans och så sitter några idioter säger Intel gör rätt för säg . AMD har varit bäst från 2000 fram till nu core dou släpps . Hur fan kunde dom ej ta mer marknadsandelar ?. Jo det är uppenbart och därför stämmer AMD Intel och hoppas dom vinner . Men knappast troligt . Fega jäva as finns världen över och pengar styr allt . Som att Sony tex skulle erkänna Intel mutat dom bara köpa Intel tex hahah Inte en jävla chans .

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD73
Undra varför Core dou2 och AMD sänkt sina priser ? Inte en jävla chans core dou 2 skulle kosta så lite som nu om inte va för AMD . Konkurans och så sitter några idioter säger Intel gör rätt för säg . AMD har varit bäst från 2000 fram till nu core dou släpps . Hur fan kunde dom ej ta mer marknadsandelar ?. Jo det är uppenbart och därför stämmer AMD Intel och hoppas dom vinner . Men knappast troligt . Fega jäva as finns världen över och pengar styr allt . Som att Sony tex skulle erkänna Intel mutat dom bara köpa Intel tex hahah Inte en jävla chans .

Du är medveten om att det var AMD som började med smutsigheterna genom att stjäla Intels innovation x86 processorn!

Sen är det snarare såhär att en AMD64 skulle inte kosta så lite som den gör idag om det inte vore för core 2 dou... så vem som tagit ut överpris kan man alltid diskutera.

Sen kanske du kan utveckla vad du menar med idioter som säger att Intel gör rätt för sig.. lite svårt att läsa vad du skriver & menar då uppenbarligen din processor inte orkar sköta stavningskontrollen korrekt....

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Du är medveten om att det var AMD som började med smutsigheterna genom att stjäla Intels innovation x86 processorn!

Sen är det snarare såhär att en AMD64 skulle inte kosta så lite som den gör idag om det inte vore för core 2 dou... så vem som tagit ut överpris kan man alltid diskutera.

aha så om inte AMD funnits så hade core dou 2 varit lika billiga ? till åt mej skratta . Men oj så x86 ska ingen mer få göra en intel . men va bra för oss konsumenter . ta bort AMD så bara intel finns . så blir iallfall du glad .
Har du fan inte läst hur jävla mycket AMD tappa under 2002 tex . Ja inte fan hade Intel bra proppar då . glödheta jävlar som ingen jävel med data intresse vill ha . precote p4 måste väl du ha många i lager efter som du gillar intel så mycket . Ja är så jvla glad över AMD kom med bra grejer . för inte fan hade ens corew dou 2 funnits idag utan AMD fina proopar .
så snacka inte skit . . .. . . .

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD73
aha så om inte AMD funnits så hade core dou 2 varit lika billiga ? till åt mej skratta . Men oj så x86 ska ingen mer få göra en intel . men va bra för oss konsumenter . ta bort AMD så bara intel finns . så blir iallfall du glad .
Har du fan inte läst hur jävla mycket AMD tappa under 2002 tex . Ja inte fan hade Intel bra proppar då . glödheta jävlar som ingen jävel med data intresse vill ha . precote p4 måste väl du ha många i lager efter som du gillar intel så mycket . Ja är så jvla glad över AMD kom med bra grejer . för inte fan hade ens corew dou 2 funnits idag utan AMD fina proopar .
så snacka inte skit . . .. . . .

Tycker att du snackar dynga.. läs lite om hur det har gått till mellan tillverkarna & återkom sedan.

Det mest skrämmande är fanboyizm, men det är inte du som tur är, du är en objektiv & lugn & harmonisk människa som noga tänker igenom sina inlägg & utformar dom med noggrannhet & perfektion....

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Du är medveten om att det var AMD som började med smutsigheterna genom att stjäla Intels innovation x86 processorn!

Sen är det snarare såhär att en AMD64 skulle inte kosta så lite som den gör idag om det inte vore för core 2 dou... så vem som tagit ut överpris kan man alltid diskutera.

Sen kanske du kan utveckla vad du menar med idioter som säger att Intel gör rätt för sig.. lite svårt att läsa vad du skriver & menar då uppenbarligen din processor inte orkar sköta stavningskontrollen korrekt....

Det var ju väldigt länge sedan AMD började göra x86-processorer, så om det nu någonsin var "stöld" (någon form av IP-"stöld" i så fall) så har det garanterat reglerats för länge sedan.

Men hur det än ligger till med det så ska vi nog vara väldigt glada som konsumenter, för det är ett välkänt faktum att det sällan är bra får någon när det finns en enda aktör som fullständigt dominerar marknaden.

Just att Intel och AMD tävlar (och att AMD faktiskt slagit sig in som en viktig aktör som har lika bra stöd vad gäller kringutrustning och mjukvara) är ju något som är otroligt värdefullt för konsumenterna, oavsett om man gillar Intel eller AMD.

Detta tävlande har sporrat båda tillverkarna både vad gäller prestanda, funktionalitet och prisnivå.

(För att göra en liknelse så skulle jag t.ex. hävda att även den mest inbitne Windows-användaren bör vara innerligt lycklig för att Linux, MacOS X, m.m. finns. Deras framsteg har hjälpt till att sporra Microsoft mycket under ett antal år.)

Slutsatsen är så enkel att när det finns något sånär fungerande konkurrens inom en marknad så är det positivt för konsumenten, oavsett om man håller sig till en aktör som tappat eller vunnit marknadsandelar.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Du är medveten om att det var AMD som började med smutsigheterna genom att stjäla Intels innovation x86 processorn!

Sen är det snarare såhär att en AMD64 skulle inte kosta så lite som den gör idag om det inte vore för core 2 dou... så vem som tagit ut överpris kan man alltid diskutera.

Sen kanske du kan utveckla vad du menar med idioter som säger att Intel gör rätt för sig.. lite svårt att läsa vad du skriver & menar då uppenbarligen din processor inte orkar sköta stavningskontrollen korrekt....

x86 var Intels förslag till IBM till det som kallades 'IBM-PC'. Det fanns flera förslag från andra tillverkare bl.a. AMD men Intels förslag till IBM-PC vann.
IBM ville inte att det bara skulle finnas en tillverkare av processorer till IBM-PC för att undvika monopol och att bli beroende av en tillverkare så därför ingick det i avtalet mellan IBM och Intel att även andra företag skulle få tillgång x86 och kunna tillverka processorer till IBM-PC. AMD blev det företag som tillsammans med Intel skulle få tillverka processorer till IBM-PC och därmed också få tillgång till x86.

Ingen visste säkert från början att IBM-PC skulle bli en sådan succe som det blev och allting hade man säkert inte tänkt på när det första avtalet melln Intel och IBM skrevs men Intel gick med på att även AMD skulle få tillgång till x86 redan från början. Det var ett villkor från IBM för att bli den som levererade processorer till IBM-PC helt enkelt. När succen blev ett faktum och utvecklingen tog fart så ångrade sig kanske Intel att de givit AMD tillgång till x86 och man ville välle inte riktigt stå för den delen av avtalet längre. Intel ville inte ha någon konkurent som kunde tillverka lika bra och snabba processorer som de själva.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bom
x86 var Intels förslag till IBM till det som kallades 'IBM-PC'. Det fanns flera förslag från andra tillverkare bl.a. AMD men Intels förslag till IBM-PC vann.
IBM ville inte att det bara skulle finnas en tillverkare av processorer till IBM-PC för att undvika monopol och att bli beroende av en tillverkare så därför ingick det i avtalet mellan IBM och Intel att även andra företag skulle få tillgång x86 och kunna tillverka processorer till IBM-PC. AMD blev det företag som tillsammans med Intel skulle få tillverka processorer till IBM-PC och därmed också få tillgång till x86.

Ingen visste säkert från början att IBM-PC skulle bli en sådan succe som det blev och allting hade man säkert inte tänkt på när det första avtalet melln Intel och IBM skrevs men Intel gick med på att även AMD skulle få tillgång till x86 redan från början. Det var ett villkor från IBM för att bli den som levererade processorer till IBM-PC helt enkelt. När succen blev ett faktum och utvecklingen tog fart så ångrade sig kanske Intel att de givit AMD tillgång till x86 och man ville välle inte riktigt stå för den delen av avtalet längre. Intel ville inte ha någon konkurent som kunde tillverka lika bra och snabba processorer som de själva.

I stand corrected.

Men Intel har vunnit en rättegång mot AMD i fallet med plagieringen.. & AMD har vunnit en rättegång mot Intel i fallet där Intel nekade AMD att tillverka x86 processorer... eller rättare sagt det ingicks förlikningar av något slag.

Och naturligtvis behövs konkurans.. annars har vi ingen utveckling vilket jag har hävdat om & om igen..

Edit: Men bara se på en sådan enkelriktat sätt att påstå att Core 2 dou är billig enbart för att AMD64 finns.. hade inte AMD64 funnits hade inte Core 2 dou funnits.. sanning är den att AMD64 är billigare idag tack vare Core 2 Dou.. mao. tack vare konkuransen mellan tillverkarna samt att det är mer jämnvikt i prestandan mellan processorerna idag... & det tackar vi för,. framförallt tackar vi för de lägre priserna oavsett vilken processor vi väljer idags läget.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
I stand corrected.

Men Intel har vunnit en rättegång mot AMD i fallet med plagieringen.. & AMD har vunnit en rättegång mot Intel i fallet där Intel nekade AMD att tillverka x86 processorer... eller rättare sagt det ingicks förlikningar av något slag.

Och naturligtvis behövs konkurans.. annars har vi ingen utveckling vilket jag har hävdat om & om igen..

Edit: Men bara se på en sådan enkelriktat sätt att påstå att Core 2 dou är billig enbart för att AMD64 finns.. hade inte AMD64 funnits hade inte Core 2 dou funnits.. sanning är den att AMD64 är billigare idag tack vare Core 2 Dou.. mao. tack vare konkuransen mellan tillverkarna samt att det är mer jämnvikt i prestandan mellan processorerna idag... & det tackar vi för,. framförallt tackar vi för de lägre priserna oavsett vilken processor vi väljer idags läget.

Ja som jag skrev förut så hade man säkert inte tänkt på allt när det första avtalet skrevs och man kunde ju inte veta hur utvecklingen skulle bli så därför har det tvistats ett antal gånger om det efteråt. Men från början så fick AMD tillgång till x86 + att Intel skulle hålla AMD informerade om vad de höll på med.

Jag tyckte du skrev att AMD hade stulit x86, vet inte riktigt vad du menar med det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bom
[B1. Ja som jag skrev förut så hade man säkert inte tänkt på allt när det första avtalet skrevs och man kunde ju inte veta hur utvecklingen skulle bli så därför har det tvistats ett antal gånger om det efteråt. Men från början så fick AMD tillgång till x86 + att Intel skulle hålla AMD informerade om vad de höll på med.

2. Jag tyckte du skrev att AMD hade stulit x86, vet inte riktigt vad du menar med det? [/B]

1. Ja så var det, men 1994 fastslog högsta domstolen i Californien att AMD inte fick använda x386 arkitekturen & därefter ingick AMD & Intel ett hemligt avtal vilket bla. innebar fulla licensrättigheter på varandra innovationer..

2. Med den retoriken som AMD73 använde i sina inlägg så var det ju uppenbart att använda ordvalet att dom stulit den.. Men nej det har dom inte.. Vi ska vara glada för överenskommelsen som gjorts mellan tillverkarna.

Edit: Det var 1982 som AMD blev licenstillverkare på x86 samt att det var 1986 som Intel sa upp avtalet & nekade att lämna över de tekniska detaljer för i386, AMD stämde Intel inför domstol & vann 1991 vilket gjorde att Intel fick betala $1 miljard dollar till AMD..

F*n jag orkar inte citera mer.. läs mer här.. http://en.wikipedia.org/wiki/AMD

Edit2: Visste ni att Intel var utsatt för industrispionage 1993 samt att personen blev ditsatt av AMD när han mailade uppgifterna till AMD..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless