Permalänk
Medlem

Kyla moderkort - help

Jag har märkt att moderkortet blir för varmt. Datorn blir instabil och startar om. Eventuellt är det nätagget (hiper typ-r 480W), men det tror jag inte. Moderkortet är mATX, så jag tvivlar på att den här skulle få plats med tanke på PCI(e), kondensatorer etc:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=303858

Sedan funderar jag på fläktar. Jag har redan 2*80mm och en tredje reserv som jag kanske borde använda (men det känns om det inte skulle hjälpa nåt eftersom det är så små hål och mycket hinder). Men problemet är att hålen på chassit är för små och den mesta av luften studsar tillbaka That sux, vf lämnar dom inte bara ett stort hål där fläktarna ska vara??? Skulle vart perfekt.

Fläkten skulle inte släppa in damm och baksidan syns inte ändå.

Problemet är hur som helst tillfälligt löst genom att jag har tagit bort en av chassiplåtarna och av nån anledning är moderkortet svalare än CPUn nu :), nåt den inte var förut. Nu ligger den på 35 och förut typ 55

Det är ju chassit som är problemet tydligen. Men den snygg och jag köpte den nyligen så jag vill behålla den. Och frågan är om andra chassin skulle större hål till fläktarna ...

Några tips, idéer?

edit:

Tror ni en 120mm papst fläkt skulle göra en stor skillnad ist för 80mm noname?

edit2:

Jag kanske borde ha lagt det här inlägget i kylning och överklockning?

Permalänk

ja om du lyckas stuva in en 120mm fläkt i lådan så visst blir det bättre flöde.

Angående "gallren" för fläkhålen så är det bara å ta bort dem. klippa,skära,såga ja what ever men bort med dom säger jag det gör en jävla skillnad båda på flöde och ljudnivå.

Permalänk
Medlem

Ja, det kan jag tänka mig att det blir Det vore riktigt bra faktiskt om det gick. Men hur jag det så att det inte ser alldeles för amatörsmässigt ut?

Nån som har gjort det förr och har tips?