Nikon lanserar 10,2-megapixels D80

Permalänk
Melding Plague

Nikon lanserar 10,2-megapixels D80

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

ajaj riktig läckerbit för fotografer och andra proffs.

Permalänk

*dreglar*

Permalänk
Medlem

Skulle gärna sett bättre möjligheter för sekvenstagning. Fortfarande bara 3fps och bara plats för 6 RAW i buffertminnet.

Permalänk

Dåligt att de Nikon fortfarande inte gett sig in på marknaden med fullstora sensorer än. Canon snor ju kunder på löpande band på grund av detta.

Permalänk
Medlem

Då är SONYs A100 trevligare

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire*
Då är SONYs A100 trevligare

Alpha100 är en instegskamera. D80'n är en entusiastkamera. Helt olika byggkvalitéer. A100'an har docke en bra funktion för att ta "HDR"-bilder med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_beast*
Dåligt att de Nikon fortfarande inte gett sig in på marknaden med fullstora sensorer än. Canon snor ju kunder på löpande band på grund av detta.

Inte fullstora. Mellanformat (36x24mm).

Fullformatskameror är megastora

Visa signatur

Foto:: | KM D5D | KM 18-70 | KM 75-300 | Sony 50/1.4 | Sigma 105 | Sigma 10-20 |
Dator:: | Opteron64@2800MHz | ASUS A8V Deluxe | 2x1024 DDR400 C2 | X1950Pro |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bandola83
Alpha100 är en instegskamera. D80'n är en entusiastkamera. Helt olika byggkvalitéer. A100'an har docke en bra funktion för att ta "HDR"-bilder med.

Inte fullstora. Mellanformat (36x24mm).

Fullformatskameror är megastora

skämtar du med mig eller?

olika byggkvaliteer? ja du har uppenbarligen inte kännt på a100n då ...

D80 har inte mycket som talar för sig ...

D80 är Nikons desperata försvar mot A100 ... tyvärr kommer inte nikon ha någon chans ...

Däremot bör man hålla ögonen öppna på Canons ersättare till 350D, det kommer bli en intressant photokina nu i sep....

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Dock så ska det ju vara samma sensor i A100 och D80, och förutom inbyggd IS är skillnaderna inte för stora.

Har inte känt på D80, men A100:n är klart liten. Hade nog valt D80 av märkesskäl också (om jag inte varit uppfödd med Canon dvs ).

Permalänk
Medlem

Liten är bra!

Det finns iofs en nackdel med A100, det är att extra batterigrepp inte finns!

Här diskuterar vi A100 vs D80:

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1037&thr...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Trevligt kamera. Men inte specielt "snygg".
Men det blir Sony alpha för mig, mest för att jag har objektiv och blixt för Minolta. För den som inte vet så har Minolta har sålt sin D-SLR avdelning till Sony.

bandola83: Du är helt ute o cyklar. Alpha är ett högkvalitets digital-systemkamera som är inriktad till entusiaster.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Ja, hoppas bara nu att sony med sina stora resurser kan utveckla dSLR kamerorna nu . De tillverkar och utvecklar bla sensorer som tex Nikon köper (D200 etc) ...

KM hade ju en prototyp på 9D vid uppköpet ... frågan är in SONY har haft tid nog att utveckla denna till en bra produkt ...

Vi kanske får se det på photokina också?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Bjud!

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Har Canon nått ess i armen mån tro?
350D har ju funnits ett tag nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Har Canon nått ess i armen mån tro?
350D har ju funnits ett tag nu

Frågan är ju om de har det eller ej

Själv har jag en nyköpt A100. Valet stod mellan A100 och canons eventuella nya, men eftersom canon med största sannolikhet inte kommer lansera ett hus med inbyggd stabilisator så valde jag A100. Då får man även tillgång till KM's excellenta objektiv! Många är grymt skarpa och kan fås till ett "lågt" pris väldigtr prisvärda iaf ... men behöver inte lägga ut 4 - 5 gånger mer pengar än vad man gjorde på huset för att få schyssta gluggar iaf ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Om man är ute efter megapixels så ---> http://www.webhallen.com/prod.php?id=35038

Bra pris också, ska nog köpa 2st

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
skämtar du med mig eller?

olika byggkvaliteer? ja du har uppenbarligen inte kännt på a100n då ...

D80 har inte mycket som talar för sig ...

D80 är Nikons desperata försvar mot A100 ... tyvärr kommer inte nikon ha någon chans ...

Däremot bör man hålla ögonen öppna på Canons ersättare till 350D, det kommer bli en intressant photokina nu i sep....

Du är ju uppenbart en fanboy av Sony/Konica Minolta och/eller en Nikonhatare av någon anledning.

"Nikons desperata försök......." fick mig att små-le åtminstonde :).

Jag tycker båda kamerorna visar stor potential, men du får gärna förklara vad i A100 du tycker är så överlägset D80 för en mindre kunnig.
Nu ser jag att du äger en A100 och vill såklart tro och påstå att ditt val av kamera är det enda rätta i detta segmentet av kameror.
Jag tvivlar på att du har känt på D80n och kan göra en rättvis jämförelse iofs.

Sony A100 har jag inte testat men vad jag läst i recensioner så är det en alldeles utmärkt systemkamera för sin klass, och detta betvivlar jag inte.
Men varför du är så anti mot Nikons nya förstår jag inte.

Jag kan ju avsluta med ett citat ur Digitalfoto för allas slutsats i sin recension av Sony A100
"Alfa 100 är en alldeles utmärkt billig systemkamera med hög upplösning. Om man sätter bildkvalitén högst ligger Canon och Nikon fortfarande lite före"
Slut citat.

/Nöjd ägare av en Nikon D70S, men ingen fanboy :).

Permalänk
Medlem

Fortfarande ingen ...

Suck...när ska folk inse att utan fullsensor så spelar det ingen roll hur många mpix dom trycker i den... Brus, brus och åter brus.
Bildkvaliteten kommer aldrig i närheten av tex Canons kameror. Nu vet jag iofs inte i vilken liga D80 vill leka i; är det i 8000-15000:- klassen så ska jag nog hålla tyst för Canons 5D ligger ytterliggare 20000:- upp. Antar det är priset man får betala för en bra kamera.
Men helt ärligt så förstår jag inte folk som köper digitala systemkameror med lägre upplösning och utan fullsensor. Betänk att ett traditionellt analogt negativ innehåller ungefär 20 mpix.... hehe
Med andra ord, det är en bit kvar att jobba på!

Nikon D80
10.2 million effective pixels
• 23.6 x 15.8 mm CCD (DX format)

Canon 5D
12.8 million effective pixels
• 35.8 x 23.9 mm CMOS

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk

Re: Fortfarande ingen ...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av acana79
Nu vet jag iofs inte i vilken liga D80 vill leka i; är det i 8000-15000:- klassen så ska jag nog hålla tyst för Canons 5D ligger ytterliggare 20000:-

Scandinavianphoto har satt priset till strax under 10000 för ett D80-hus så dom går väl inte riktigt att jämföra med varandra då.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Fortfarande ingen ...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MclarenII
Scandinavianphoto har satt priset till strax under 10000 för ett D80-hus så dom går väl inte riktigt att jämföra med varandra då.

Va bra. Då ska jag hålla tyst.

/ A

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk

Re: Re: Re: Fortfarande ingen ...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av acana79
Va bra. Då ska jag hålla tyst.

/ A

Hehe, det behöver du ju inte göra. Du har kanske annat matnyttigt att komma med för en glad amatör.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MclarenII
Du är ju uppenbart en fanboy av Sony/Konica Minolta och/eller en Nikonhatare av någon anledning.

"Nikons desperata försök......." fick mig att små-le åtminstonde :).

Jag tycker båda kamerorna visar stor potential, men du får gärna förklara vad i A100 du tycker är så överlägset D80 för en mindre kunnig.
Nu ser jag att du äger en A100 och vill såklart tro och påstå att ditt val av kamera är det enda rätta i detta segmentet av kameror.
Jag tvivlar på att du har känt på D80n och kan göra en rättvis jämförelse iofs.

Sony A100 har jag inte testat men vad jag läst i recensioner så är det en alldeles utmärkt systemkamera för sin klass, och detta betvivlar jag inte.
Men varför du är så anti mot Nikons nya förstår jag inte.

Jag kan ju avsluta med ett citat ur Digitalfoto för allas slutsats i sin recension av Sony A100
"Alfa 100 är en alldeles utmärkt billig systemkamera med hög upplösning. Om man sätter bildkvalitén högst ligger Canon och Nikon fortfarande lite före"
Slut citat.

/Nöjd ägare av en Nikon D70S, men ingen fanboy :).

Nikon hatare är jag inte då jag andvänt en D50 fram tills nyligen men har blivit såld på A100n nu! den är underbar

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThunderHawk82
Om man är ute efter megapixels så ---> http://www.webhallen.com/prod.php?id=35038

Bra pris också, ska nog köpa 2st

Ähh.. http://www.scandinavianphoto.se/?26705

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Fortfarande ingen ...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MclarenII
Hehe, det behöver du ju inte göra. Du har kanske annat matnyttigt att komma med för en glad amatör.

Amatör och amatör... Hade bara inte kolla på priset.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Re: Fortfarande ingen ...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av acana79
Amatör och amatör... Hade bara inte kolla på priset.

Jag menade att du har någonting att lära en amatör som mig.
Inte att du var en amatör, utryckte mig lite oklart :).

Permalänk
Medlem

Stämmer dessa bilder så förstår jag verkligen varför a100 har bildstabillisering, för de höga ISO:na verkar inte speciellt användbara hos den.
För D80 verkar ISO1600 ge liknande resultat som a100 vid ISO400, vilket väger upp för bristen av bildstabillisering i huset hos D80 till stor del. Att kunna använda ISO1600 tycker jag är en klar fördel jämfört med bildstabillisering då det blir kortare slutartider och risken för rörelseoskärpa hos motivet blir mindre.
http://photo-cafe.jp/scoop/index.html

Det är nog även så att D80 har snäppet bättre bildkvalitet än D200, men det återstår att se i kommande recensioner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
ajaj riktig läckerbit för fotografer och andra proffs.

Snarare en renodlad amatörkamera. Men dyra är dom ändå. Fattiga proffs kan kanske använda den. Men inget för regnskogen eller krigsfotografer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
skämtar du med mig eller?

olika byggkvaliteer? ja du har uppenbarligen inte kännt på a100n då ...

D80 har inte mycket som talar för sig ...

D80 är Nikons desperata försvar mot A100 ... tyvärr kommer inte nikon ha någon chans ...

Däremot bör man hålla ögonen öppna på Canons ersättare till 350D, det kommer bli en intressant photokina nu i sep....

Asså jag "har" en A100. Nämligen KM D5D. Båda husen är byggda i glasfiberförsäkrt plast. Visst är A100 inne och klampar lite på etusiastsegmentet men D80 ligger stabilt i det segmentet. D80 konkurrerar nästan med D200.

Du skriver: "D80 har inte mycket som talar för sig ..."
Jag skriver: ja du har uppenbarligen inte kännt på D80n då ...

Men vi ska inte bråka. Vi kör ju samma system.

Vad har du för objektiv till ditt hus?

Visa signatur

Foto:: | KM D5D | KM 18-70 | KM 75-300 | Sony 50/1.4 | Sigma 105 | Sigma 10-20 |
Dator:: | Opteron64@2800MHz | ASUS A8V Deluxe | 2x1024 DDR400 C2 | X1950Pro |

Permalänk
Medlem

Man bygger kompaktkameror med metallskal. De går likafullt sönder om man tappar de i marken. Hel på utsidan men trasig inuti. Plast eller metall spelar ingen större roll. Men metall säljer bättre.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Steffo2
Man bygger kompaktkameror med metallskal. De går likafullt sönder om man tappar de i marken. Hel på utsidan men trasig inuti. Plast eller metall spelar ingen större roll. Men metall säljer bättre.

I kompaktkameror behöver allt vara smått. Metall kan man göra tunnare och starkare än plast. Därför sitter det mycket metall i en kompaktkamera.

Visa signatur

Foto:: | KM D5D | KM 18-70 | KM 75-300 | Sony 50/1.4 | Sigma 105 | Sigma 10-20 |
Dator:: | Opteron64@2800MHz | ASUS A8V Deluxe | 2x1024 DDR400 C2 | X1950Pro |