Kupong för uppgradering till Windows Vista

Permalänk
Melding Plague

Kupong för uppgradering till Windows Vista

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Permalänk

NEJ FYFAN!

Permalänk
Medlem

Det var bara en tidsfråga. Ännu en gång säkrar Microsoft sin marknad. Hade man inte gjort såhär hade det lätt kunnat bli att konsumenterna hade börjat titta på Mac eller tillverkarna på någon mer användarvänlig Linux-dist. Det hade inte påverkat marknadsandelarna i någon större grad, men så snart man börjat tappa mark hade det lätt kunnat bli ett ännu större problem för pyttemjukisarna. Nu tvingar man ju i stort sett konsumenten att hålla sig till Windows nästa år också.

Visa signatur

. . : : [HeAsE] : : . .
3DMark06: 12199 poäng
C2D Q6600 @ 3,0 GHz, ASUS P5KR, 4096 MB PC6400, ASUS 8800GT 512 MB, 500 GB+500 GB(ext), Antec Sonata III

Permalänk
Medlem

Haha vad då tvingar? Man får Vista gratis, det finns inget att klaga på. Förbannade linux troll :x

Permalänk

Man tvingar. Då alla tror att Linux är svårt och att Apple är dyrt. Då kommer Microsoft med sitt über-bra Windows Vista som du får med "gratis". Det är så marknaden funkar för Microsoft. Att inte se till att andra prövar något annat än deras eget skit. DOm flesta som givit Linux en ärlig chans går oftast inte tillbaka till Windows igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Man tvingar. Då alla tror att Linux är svårt och att Apple är dyrt. Då kommer Microsoft med sitt über-bra Windows Vista som du får med "gratis". Det är så marknaden funkar för Microsoft. Att inte se till att andra prövar något annat än deras eget skit. DOm flesta som givit Linux en ärlig chans går oftast inte tillbaka till Windows igen.

Jag gick tillbaka till Windows, men det beror till största delen på att det inte går att spela directX spel utan emulering som inte fungerar så bra.
MS gör inte skit, och Vista vet ingen av oss hur det blir så det är bara att vänta och se.

Btw, ms är smarta vilket är orsaken till att de lyckas hålla denna stora marknadsandel.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Man tvingar. Då alla tror att Linux är svårt och att Apple är dyrt. Då kommer Microsoft med sitt über-bra Windows Vista som du får med "gratis". Det är så marknaden funkar för Microsoft. Att inte se till att andra prövar något annat än deras eget skit. DOm flesta som givit Linux en ärlig chans går oftast inte tillbaka till Windows igen.

jag måste vara ett av dom få undantagen då. men iaf, jag förstår inte riktigt hur du tänker. Ett gratis OS är ett gratis OS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exhale
jag måste vara ett av dom få undantagen då. men iaf, jag förstår inte riktigt hur du tänker. Ett gratis OS är ett gratis OS.

Du tror alltså inte att du betalar för det i priset för datorn då?

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk

exhale: Windows är och kommer aldrig någonsin bli gratis! Du tvngas att köpa till en massa saker för att det ska bli mer komplett, och detta ständigt påtvingande av saker! Ubuntu är grymt komplett vad gåller utbildning och/eller kontorsarbete. Det är även väldigt komplett för Desktop med, endast ett par klick behövs för att ladda ner dina favorit program.

Permalänk
Medlem

Hade inte tackat nej till den där kupongen men jag köper nog min bärbara innan kupongerna kommer ut.

Permalänk
Medlem

va ska microsoft göra då? Uppmuntra konsumenter att köra apple och linux?

Visa signatur

Ryzen 5 3600x • ASUS ROG STRIX B550-I GAMING • G.SKill Trident Z Neo2x16GB CL16 3600 MHz • EVGA RTX 3070 Ti FTW3 ULTRA • Samsung 860 QVO 1TB, 870 QVO 2TB, Corsair MP600 500gb • Cooler Master NR200P MAX med CM 850+ GOLD och CM 280mm AIO

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
exhale: Windows är och kommer aldrig någonsin bli gratis! Du tvngas att köpa till en massa saker för att det ska bli mer komplett, och detta ständigt påtvingande av saker! Ubuntu är grymt komplett vad gåller utbildning och/eller kontorsarbete. Det är även väldigt komplett för Desktop med, endast ett par klick behövs för att ladda ner dina favorit program.

Nej, Windows kommer alldrig att bli gratis.
Dock är det du säger inte sant, det kupongen gör är att du får Vista i förväg men priset för det ligger fortfarande på datorn och inte extra program.
Det finns fullt fungerande gratis office paket, utvecklarverktyg, video spelare mm.
Linux må vara bra för riktigt duktiga linux "nördar" och vanligt folk men t.ex. jag vill göra mer avancerade saker vilket kräver att jag använder en massa kommandon och konfigar och annat som jag bara inte orkar lära mig, därför passar inte linux för mig men ubuntu är påväg

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
exhale: Windows är och kommer aldrig någonsin bli gratis! Du tvngas att köpa till en massa saker för att det ska bli mer komplett, och detta ständigt påtvingande av saker! Ubuntu är grymt komplett vad gåller utbildning och/eller kontorsarbete. Det är även väldigt komplett för Desktop med, endast ett par klick behövs för att ladda ner dina favorit program.

linux propaganda :x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exhale
Haha vad då tvingar? Man får Vista gratis, det finns inget att klaga på. Förbannade linux troll :x

eh, nej. du betalar en given % av priset på datorn naturligtvis, att det är lägre än paketpriset för Windows är dels för att Microsoft säkerställer en lagligt såld kopia, dels för att denna kopia inte lätt kommer att gå att använda med en annan dator om man köper nytt, och därmed måste köpa förinstallerat igen elelr välja det ännu dyrare paketet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hawken
va ska microsoft göra då? Uppmuntra konsumenter att köra apple och linux?

nej, det räcker fint om de lägger ner antitrustmetoderna som EU-utredarna vill.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Hedersmedlem

Nä fy för uppgrderings versioner.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Att Microsoft väljer att skicka med en fri Vista uppgradering är väl inget att gnälla över? Man betalar ju redan för att XP hänger med så det är ju knappast något nytt? Om man inte vill betala för ett förinstallerat OS behöver man ju inte köpa Dell, Hp osv.

Permalänk
Medlem

Linux är heller inte gratis det kostar tid.
Visst det är tid som folk lägger ned för att de tycker det är kul.
Men om all källkod till Microsofts program skulle vara tillgänglig skulle folk utveckla deras program också för att de tycker det är kul.

Permalänk

windows är ju instalerat i vilket fall som helst... nu så får de som köper oem dator precis innan vista, vista ändå... det tycker jag inte är något negativt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Man tvingar. Då alla tror att Linux är svårt och att Apple är dyrt. Då kommer Microsoft med sitt über-bra Windows Vista som du får med "gratis". Det är så marknaden funkar för Microsoft. Att inte se till att andra prövar något annat än deras eget skit. DOm flesta som givit Linux en ärlig chans går oftast inte tillbaka till Windows igen.

Börjar ju komma lite datorer med Linux förinstallerat, om det blir populärt kan nog Linux ta fart även bland de mer oinvigda. Att installera de flesta distros är fortfarande för krångligt, mest på grund av bristande drivrutinsstöd från hårdvarutillverkare.

Själv tycker jag att det är bra att folk har möjligheten att uppdatera till Vista om man nu köper en Vista-kompatibel dator.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk

Faktiskt så hittade jag en dator där linxu var förinstalerat i en annons.. typ ngn budget för runt 4k

Permalänk
Medlem

Detta tyder ju på att Vista kommer suga ordentligt i början och packar det på folk helt gratis för att det ska stå i statistiken att så och så många burkar skeppas med Vista :D. Annars skulle ju inte folk betala mer än för XP som är faktiskt bättre nu än Vista blir i början. Ifs de som köper Dell och liknande vet knappast skillnaden på Vista och XP haha.

Skulle vara kul om Vista försenas och alla börjar riva sina kuponger i ilskan sommaren 2007 hahahha.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birks
Linux är heller inte gratis det kostar tid.

japp, dock inte lika mycket tid som Windows kostar i den 6-8 gånger längre installationstiden och ominstallationerna av samma kaliber, vänteperioder vid programlåsningar omstarter och allmänt buggande. och sen kan man inte heller köpa Windows i tid ens om man har gott om det. (detta går då istället via ombud, arbetsgivare etc)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birks

Visst det är tid som folk lägger ned för att de tycker det är kul.
Men om all källkod till Microsofts program skulle vara tillgänglig skulle folk utveckla deras program också för att de tycker det är kul.

källkoden har varit tillgänglig för myndigheter mm länge, de går ändå allt oftare över till andra alternativ trots det.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Linux har säkert blivit bra mycket bättre än jag såg det senast då var man tvungen att skriva en massa kommandon bara för att komma ut på nätet.
Tycker dessa kuponger är positivt för kunderna, måste ju vara billigare än att köpa vista separat.

Dagen då alla spel funkar perfekt på linux lovar jag att testa det, inte en dag tidigare:D

Visa signatur

[Core 2 Duo E6700][Asus P5B iP965][4GB PC6400][POV8800GTS 640MB][Thermaltake Soprano DX][Tagan 580W Easy connect]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Man tvingar. Då alla tror att Linux är svårt och att Apple är dyrt. Då kommer Microsoft med sitt über-bra Windows Vista som du får med "gratis". Det är så marknaden funkar för Microsoft. Att inte se till att andra prövar något annat än deras eget skit. DOm flesta som givit Linux en ärlig chans går oftast inte tillbaka till Windows igen.

Då är jag konstig, trots jag nästan körde det uteslutande under 3månader (15h/dagen) och kört det lite till o från innan är det inget som tilltalat mig. Jag trivs med Windows, jag gillar officepacketet, jag gillar msn (när man plockat bort reklamen ).

Och jag trivs med alla andra produkter som finns till windows också ;).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
japp, dock inte lika mycket tid som Windows kostar i den 6-8 gånger längre installationstiden och ominstallationerna av samma kaliber, vänteperioder vid programlåsningar omstarter och allmänt buggande. och sen kan man inte heller köpa Windows i tid ens om man har gott om det. (detta går då istället via ombud, arbetsgivare etc)

så du säger att det går 6-8 gånger snabbare att installera linux, det betyder att du omformaterar datorn och installerar linux på 75 sekunder, wow det är snabbt

Visa signatur

Byggaren

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PoinT
så du säger att det går 6-8 gånger snabbare att installera linux, det betyder att du omformaterar datorn och installerar linux på 75 sekunder, wow det är snabbt

nej, betyder det att du installerar Windows på 10 minuter? wow, det är snabbt.

Ubuntu tex drar man in fullt fungerande desktop på 15 minuter, Windows XP tar 1.5 timmar bara för grundsystemet.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
nej, betyder det att du installerar Windows på 10 minuter? wow, det är snabbt.

Ubuntu tex drar man in fullt fungerande desktop på 15 minuter, Windows XP tar 1.5 timmar bara för grundsystemet.

Jag körde windows på 1 timme och 20 minuter på min bärbara från 2001, körde det på 45 min på min stationära. Linux däremot tog mig 30 minuter bara att hitta guiden som förklarar hur man ska installera, windows däremot är det bara att trycka next.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Jag körde windows på 1 timme och 20 minuter på min bärbara från 2001, körde det på 45 min på min stationära. Linux däremot tog mig 30 minuter bara att hitta guiden som förklarar hur man ska installera, windows däremot är det bara att trycka next.

så passande, den disten måste ju också varit från 2001 som den bärbara datorn var då..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Det är så kul att höra folk klaga på ett operativsystem som inte är släppt än.