Permalänk
Medlem

Trasig prolle varm?

Har en dator som gått sönder och jag väger beslutet mellan processor eller moderkort.
Kan en trasig processor bli varm när man startar datorn?
Jag misstänker starkt moderkortet men jag måste bara vara säker.

Skulle egentligen felsöka datorn idag men min polare kunde inte komma in till stan idag och jag måste beställa ny del så snabbt som möjligt för att jag ska på lan nästa vecka.

Permalänk
Avstängd

japp,jag har haft 3st cpuer som gått sönder o alla dom va varma,och av någon skumm andledning va det amd också

Permalänk
Medlem

Hehe okey .. eftersom jag inte kan felsöka med min polares dator så undrar jag .. finns det nåt sätt jag kan kolla om det är moderkortet eller prollen det är fel på på egen hand?

Permalänk
Avstängd

ne det är nästan omöjligt o veta vilker av det som spökar.

http://www.tradera.com/auction/Datortillbehor/aid_31442841

finns såna kort o skaffa iofs

Permalänk
Medlem

Ajdå. Dom där korten verkar ju vara rena blåsningen men men..

Om man har av misstag tappat processorn på en matta så kan man med ganska stor säkerhet säga att det är den som är knullad va?

För det finns ju rätt mycket statisk elektrikticitet i mattor.

Permalänk
Medlem

I över 99% av alla fall är det moderkorten som strular, en CPU går väldigt sällan sönder.

I ditt fall är det nog 50-50 om du tappat CPUn på en matta.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

större chans att du böjt en pinne/skadat något annat när du tappade den än att den dog pga ESD skador.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

en pinne var lite böjd efteråt men jag böjde tillbaks den :P.. typ
Det hela hände när jag bytte processorkylare.
När jag tog bort den gamla kylaren så satt prollen kvar på den för kylpastan hade stelnat eller nåt så jag tog en kniv och petade bort den *ooops* och den glider ner på mina byxor och sen på mattan.

Sen bytte jag ju den där saken där bak på moderkortet , brack plate tror jag det heter. Då kan väl jag ha gjort nåt fel och peta nånstans med skruvmejseln.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
japp,jag har haft 3st cpuer som gått sönder o alla dom va varma,och av någon skumm andledning va det amd också

Kyl dom bättre????????????++ bättre luft genomflöde i burken?? herregud !!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smockzorian
Kyl dom bättre????????????++ bättre luft genomflöde i burken?? herregud !!

Haha ... han menade nog efter dom var trasiga