Kupong för uppgradering till Windows Vista

Permalänk
Medlem

Installerade om maskinen på jobbet förra veckan, tog ungefär 20min.

Dock var det installation via nätverk så det var fusk

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Vadjag förstått så är det ganska stor skillnad mellan de olika linux-distarna också. Ubuntu är precis som windows, next,next,next...

Trots att jag inte kunde nånting om linux så kunde jag få in det på 15min vilket är bra mycket snabbare än windows. Dessutom så fyllde man I alla grejor i början till skillnad från windows där det ploppar upp lite nu och då. (Internet funkade samtidigt så det var bara att surfa runt medans systemet installerades.)

Förutom att Windows XP tar lång tid så måste man sen in med officepaket,antivirus,brandvägg och antispyware-stuff. Sen ska alla uppgraderas var för sig, I ubuntu så uppdaterades alla program via det inbyggda systemet

OnTopic: Ingen har väl någonsin förnekat att MS är skickliga affärsmän? Varför skulle dom inte försöka hålla sitt grepp om marknaden?

Permalänk
Medlem

Tråden börjar gå lite OfT men jag ska också skriva av mig lite. Själv har jag testat en del linux-distros och den som fungerade bäst "out-of-the-box" var SUSE. Alla andra har krävt installation av diverse paket för att hårdvaran ska fungera alls eller bra. Sedan att många installationer inkluderar diverse program kan även vara negativt, själv använder jag i princip aldrig standardinstallationer då det ingår alltför mycket skräp (jag behöver inte 4 olika program för att spela upp exempelvis multimedia). Det som fungerar bäst för mig efter en hel del manuellt pysslande är nog ubuntu, men som sagt kräver det viss kunskap och många ovana flyr nog när de ser en textbaserad installation. Självklart beror det på hårdvaran men det är en del saker som stör mig, t.ex. avsaknaden av wpa i standardinstallationen av ubuntu.

Fördelen med Windows är att konsumentbasen är så enorm att det alltid finns information om man har problem med någonting, för linux kan det vara svårare dels då det finns så många distributioner och dels för att det finns olika skrivbordsmiljöer med olika standardprogram.

Windows har greppet om hårdvarutillverkarna och det befästs med "gratis" Vista, om datorn är förinstallerad med XP och användaren vänjer sig vid det kommer en uppgradering naturligt vara till nästa version av Windows.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
nej, betyder det att du installerar Windows på 10 minuter? wow, det är snabbt.

Ubuntu tex drar man in fullt fungerande desktop på 15 minuter, Windows XP tar 1.5 timmar bara för grundsystemet.

Tar 25-30 minuter för mej att installera om windows.
Linux i all ära, men eftersom jag för min del spelar mycket spel på min dator, så ser jag ingen anledning att lägga in windows.
Senast jag testade en linuxdist, var Suse 9.0 tror jag, och det var inga som helst problem att komma igång med surfning, mail, musik och filmer och grejjer, men som sagt, jag gillar att spela spel på min dator...

*Edit*
Kör jag in ghosten jag har går det lite snabbare förståss.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
så passande, den disten måste ju också varit från 2001 som den bärbara datorn var då..

Va nyaste Debian om ja inte missminner mig. Onödigt krångligt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Hej och hallå.

Har testat Vista Beta 2 på labburken på jobbet. Inte alltför många timmar sammanlagt då jag har jobbat också. Ska man ha på allt lull-lull är det rätt krävande. De har lagt in vissa funktioner som är bra. Men i överlag, så har de anpassat operativsystemet ännu mer för de icke-datorkunniga.

De är ett XP på steroider i stort sett. Det är mer ögongodis, sedan är det upp till var och en att tycka om det ser bra ut eller inte. Jag tyckte det var för mycket.
De har försökt göra det mer lättanvänt, men gör man något för mycket blir det bara förvirrande.

Något som många kommer störa sig på, som tack gode gud gick att stänga av.
Det var att så fort du gjorde en systeminställning, t ex ändrade bildupplösningen så frågade den i stil med "Vista tänker ändra bildupplösningen, om det inte är du som gör detta välj nej". Man klickade på nej och upp kom "Är du säker" JA!!!

Visst, detta kan vara väldigt användbart ute hos företag och liknande. Och du kan faktiskt stänga av det, göra inställningarna och sedan sätta på det igen.
Men som en van datoranvändare så blir det bara för mycket.

Har inte haft alltför mycket tid att testa operativsystemet. Men mina första tankar är följande:

- Onödigt med så mycket ögongodis. Stäng av för min del. Blir för krävande för datorn annars. Jag ska använda datorn till mail, surf, musk och film. Inte titta på fräcka ikoner.

- Ja, Vista. Nej, Vista. Okej, Vista. Alldeles för mycket "Är du säker? Är det dig slutgiltiga svar?". Som en van datoranvändare så kan det kännas som om Microsoft dumförklarar sina användare.

+ Ett par trevliga funktioner. T ex kalendern har piffats upp.

+ Gadgets och sidebar. Man kan få upp en sidebar som man kan dra in plugns till. T ex RRS-feeds, en äggtimer, vädret etc.

= IE 7, Outlook, Defender och brandväggen. På ett sätt är det bra att man får ett komplett skydd och operatissystem med från början. Microsoft planerar att bundla ett eget Anti-virus program om jag inte är helt ute och cyklar. Nackdelen men detta är dock att hittar du ett hål i någon av mjukvarorna så är tusentals sårbara. Dessutom låser du in dig i ett hörn och undviker att använda program som kunde fungerat mycket bättre för dig.

Härnäst har jag även lagt in Ubuntu på en labbdator. Då jag aldrig spelar längre och det snart är dags för Vista vill jag gärna veta vilket operativ som skall få ta över min burk.

Permalänk
Medlem

Men orka bry sig vad linux-fanatikerna säger.

Själv har man inte haft onödigt mycket strul med Windows, eller faktist, det är till 95% hårdvaran som har strulat. Så varför byta?

Visa signatur

Ledsen att jag inte kan svara på mer, men överklockning är absolut inte mitt område Vad jag förstår handlar det om att man fäster ett klockbatteri på processorn så går den snabbare, eller hur?