Permalänk
Medlem

Skillnader på Intel och AMD?

Hejsan allihopa på forumet!

Jag har funderat och tänkt men aldrig förstått mig på vad skillnaderna är mellan AMD och Intel, rykten och spekulationer är nog det enda jag hört via mina vänner men vill gärna veta lite närmare.

Vad borde jag som spelnörd satsa på?

Förklara er gärna och dela med er av era tankar

Tack på förhand,

Fredrik

Permalänk
Medlem

Skillnaderna är att det är två helt olika företag med helt olika men samtidigt mycket likartade lösningar på samma problem.

Du borde satsa på det som ger dig mest prestanda för dina pengar för stunden, märket spelar bara roll för fanboys på forum. Kika runt bland datorbutikerna på nätet, gör en lista på vad du behöver och din budget och gå sedan in och läs på om de komponenter du har råd med.

Permalänk
Medlem

Håller helt med airhead.

Jag brukar kollar runt på nätet efter olika tester som visar hur bra processorerna presterar i olika situationer jämfört med varandra.
Både AMD och Intel gör bra processorer och är i ständig knivskarp konkurrens med varandra.

Det senaste som är värt att veta på processorfronten är väl Intels lansering av sina sk Core2duo (Conroe) processorer.
Dessa visade sig i tester vara snabba i jämförelse med AMDs dubbelkärniga processorer.Tom Intels nya "mellanmodell" E6600 visade sig vara minst lika snabb som AMDs värstingmodell.
Speciellt gav Intels processorer mycket mer prestanda för pengarna.

AMD kontrade då genom att sänka priserna på sina processorer rejält.
Så nu är de förmodligen mer prisvärda.

Det är väl en sammanfattning av läget just nu.

Ett bra test där AMDs och Intels nyaste processorer jämförs kan hittas här :

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/core2duo-shootou...

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Tack så hemskt mycket, var väldigt intressant och se deras tester