Ny fläckt men den går upp i grader? (SNÄLLA HJÄLP)

Permalänk

Ny fläckt men den går upp i grader? (SNÄLLA HJÄLP)

Tjenare, jag har köpt ny fläckt nu till min AMD Sempron 2400+

Den nya fläckten --> http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=319366

Jag har värkligen problem nu Satte dit allt (utan kylarpasta)
Starta den och den gick igång bra snurr på den men den börja på 50 grader, den upp till 56 grader innan ja stängde av.. Då hade ja msn uppe bara..

Lite bilder till er, ni kan ju kolla och fundera lite vad ja kan ha gjort för fel?
Min gammla fläckt va en billighets fläck denna kosta mig 350kr den andra höll tempen med 48 grader..

Till bilderna:

Som ner ser på bilderna så tar fläckten i proccesorn innan fästet..
Denna är till SOCKET A vilket jag har.. måste ha gjort nått fel..
Aja här e 2 bilder till..

Gammla fläckten..

Permalänk
Medlem

Du satte dit allt...utom kylpastan ? Och du undrar vad som är fel ?

SÄTT PÅ KYLPASTAN.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Du satte dit allt...utom kylpastan ? Och du undrar vad som är fel ?

SÄTT PÅ KYLPASTAN.

Jag vet tyvär inte hur kylarpasta fungerar, jag vill gärna lära mig

Permalänk
Medlem

Kylpastan gör så att det blir bättre kontakt då ytan inte är absolut plan, montera om kylaren med kylpasta. Det behövs ingen större mängd, en klick stor som ett halvt riskorn som du jämnar ut (behövs väl kanske inte, men det har jag alltid gjort) till ett någorlunda jämt lager som täcker kärnan.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Funkar lite olika beroende på vilken du använder..

Denna räknas som en av de bästa, köp denna..finns i nästan alla Web/datoraffärer.

http://www.webhallen.com/prod.php?id=22645

Går du till deras hemsida, så har dom bra instruktioner för hur du skall sätta på den.

Kylpasta är till för att du skall få bättre kontakt mellan kylaren och Cpu´n..
Den är med andra ord Viktig.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

och sluta skriva fläcktar, det heter FLÄKTAR

sen till topic... efter du satt på kylpastan så måste du kolla att du verkligen skrivar år den tillräckligt hårt, för annars mister du hela effekten

Permalänk
Medlem

finns det folk som allvarligt monterar kylflänsen utan att ha kylpasta?

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Vet man inte så är det lätt att missa, men följ instruktionerna nedan så ska det nog bra.

http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm

Visa signatur

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barry
finns det folk som allvarligt monterar kylflänsen utan att ha kylpasta?

Körde San Diego 3700+ utan kylpasta och utan hög temp.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crusher
Vet man inte så är det lätt att missa, men följ instruktionerna nedan så ska det nog bra.

http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm

Tack, men jag är tyvär inte så bra på engelska. Men Jag fick med typ lim och sen småstenar typ.. Ska man blanda det? Snälla kan ingen skriva på svenska hur jag skall göra. Ni får acceptera att de finns noobs

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mackaxn2000
Men Jag fick med typ lim och sen småstenar typ.. Ska man blanda det?

Min gissning är att det är vit heat sink compund (siliconpasta) och "stenarna" är nog bara sånt grejs som suger åt sig fukt om det skulle finnas i förpackningen.

Så, du ska inte blanda dom båda, utan dra ut en klick på cpu:n och försök smeta ut det så det blir ett tunt och jämnt lager över den lilla blanka ytan. Om du inte har gjort rent ytan på cpun, kan du passa på att göra det med lite iso eller t-röd om du är försiktig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cykla_omkull
Min gissning är att det är vit heat sink compund (siliconpasta) och "stenarna" är nog bara sånt grejs som suger åt sig fukt om det skulle finnas i förpackningen.

Så, du ska inte blanda dom båda, utan dra ut en klick på cpu:n och försök smeta ut det så det blir ett tunt och jämnt lager över den lilla blanka ytan. Om du inte har gjort rent ytan på cpun, kan du passa på att göra det med lite iso eller t-röd om du är försiktig.

Här har du en bild på dom sakerna jag fick med, ja fick nån sak jag tror man ska sätta över processron eller vet inte riktigt, den där med gult överdrag.. Aja ni kan ju se själva..

Ber om ursäkt för att jag inte är så bra inom datorer osv, men det är en perfekt forum att lära sig på

Permalänk
Medlem

Den vita med röd rext borde var pastan....
Dom där små kulorna är sån skit som dom skickar med allt för att det inte skall vara fukt...det drar åt sig fukten...den skall du slänga..

Du behöver inte be om ursäkt för att du inte kan så mycket, alla har vi varit barn i början och det finns inga dumma frågor, men dumma svar finns det.
Skit i besserwissrna som glömt hur dom hade det själva och var nöjd med att du kan fixa fina foton till dina frågor.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

Denna bild är tagen idag när ja tog av min första FLÄKT
Ligger det inte redan pasta där? Isåfall ska ja ta bort den innan ja lägger dit ny? Ska ja blanda pastan me något? Ni ser bild.

Berätta gärna hur jag ska göra från början till slut.

EN FRÅGA TILL: Ska jag skruva fläkten mot proccesorn hårt?
Eller ska de va lite klapp, eller hur hårt ska ja dra?Så ja inte klämmer sönder nått eller så.

Riktigt kul att lära sig Tack för dom underbara svaren!

Permalänk
Medlem

den ska ligga helt emot processorn, inget glapp alls får förekomma, men ta det lite lungt också så att du inte råkar ha sönder något

Permalänk
Medlem

Du skall ta bort pastan du hade...använd helst tops och kemiskt ren Aceton, men även Tsprit funkar..var väldigt försiktig när du gör detta, pilla inte på sakerna om du kan undvika det...

När det är rent, sätter du en pytteliten klick i mitten (halvt riskorn kke).
Smeta försiktigt ut klicken med ngt tunt och platt, se till att du gör det noga så det inte kommer utanför eller blir ojämnt.

Du skall dra åt så hårt du vågar, svårt att förklara den saken...dra i skruvarna korsvis, så att det blir jämt belastat, så lite glapp som möjligt.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Du skall ta bort pastan du hade...använd helst tops och kemiskt ren Aceton, men även Tsprit funkar..var väldigt försiktig när du gör detta, pilla inte på sakerna om du kan undvika det...

När det är rent, sätter du en pytteliten klick i mitten (halvt riskorn kke).
Smeta försiktigt ut klicken med ngt tunt och platt, se till att du gör det noga så det inte kommer utanför eller blir ojämnt.

Du skall dra åt så hårt du vågar, svårt att förklara den saken...dra i skruvarna korsvis, så att det blir jämt belastat, så lite glapp som möjligt.

Okej men vad är detta?

Det är typ nån skummgummi eller nått?.. och ska ja typ ta EN dropp T-sprit och sen knugga med papper eller nått?

Permalänk
Medlem

Svårt att se...men tycker det ser ut som en liten dubbelhäftande tejpbit...som du nog inte behöver..var den med ?

Ta tops om du har...du skall inte beröra din prolle med fingrarna...du kan bränna den med en elutladdning....(finns el i kroppen som en Cpu inte gillar)

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

den kanske hör till nått annat, för denna fläktet passa olika proccesor.. osv. . Men om vi kunde pratas vid på msn eller något?

MSN; Magic@gamers.nu

Om du har tid självklart, men som ja har fattat de ska ja ta ca en droppa T-sprit sen ta bort de med nått? Inte vara när den.. Sen efter det ska ja lägga en LITEN klick i mitten och dra ut över proccesorn sen lägger ja fläkten på och skruvar åt skruvarna me känsla.

Men som sakt om vi kunde pratas vid på msn lite har en del att fråga
Självklart behöver du inte adda om inte tiden finns

Permalänk
Medlem

Ujj Sorry men jag har inte lagt in Msn sen jag formaterade för ett par veckor sen... Skicka Pm eller fortsätt i denna tråden.

Annars har du ju all info du behöver där...och har sammanfattat det okey..

Ang tejpbiten, enda ggn jag kan komma ihåg att jag fått en sån,,,var tillsammans med en Zalman fläkt som hade med en liten fläktkontroler som extra tillbehör ( 7000b Alcu och Fanmate ) kanske du har ngt liknande med din ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airfixer
och sluta skriva fläcktar, det heter FLÄKTAR

sen till topic... efter du satt på kylpastan så måste du kolla att du verkligen skrivar år den tillräckligt hårt, för annars mister du hela effekten

Offtopic
Blir lite trött på att man korrigerar andra när det gäller stavning för att sedan själv skriva "skrivar år" när du skall skriva "skruvar åt"

Ontopic
Den "tejpen" som du fick med står det heatsink compound och är till för att ha mellan processorn och processorfläkten. Brukar dock inte fungera så bra.
Det du skall ha är någon sorts kylpasta. Denna fungerar bra.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302888
Som några sagt innan så måste du ta bort den gamla innan och det gör man enklast med tops och kemiskt ren aceton, alltså inte mammas nagelrengörare eftersom den innehåller olja.
Sen så skall du ha en liten klick i mitten av processorn, ungefär ett halvt riskorn. När du skruvar på processorn är det bäst att skruva åt motståend skruvar. Alltså börja med höger nere sen vänster uppe sen höger uppe sen vänster nere.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airfixer
och sluta skriva fläcktar, det heter FLÄKTAR

sen till topic... efter du satt på kylpastan så måste du kolla att du verkligen skrivar år den tillräckligt hårt, för annars mister du hela effekten

har folk inte rätt o skriva fel eller ???

hade du lite ogöra då du skrev detta inlägg eftersom du hakar upp dig på små saker

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Medlem

sry för felskrivning på skrivar år, ska självklart vara skruvar åt

@ thompi8... det verkar som om du hade lite att göra när du skrev ditt inlägg, jag fortsatte ju ändå on topic,
och visst har man rätt att skriva fel, men det är skillnad på att skriva fel någon gång (det händer ju alla) och massa gåner i rad, alla vet väl att det heter fläktar? särskilt när man länkar till en, för där står det CPU fläkt och inte CPU fläckt

OBS: jag har väldigt lite att göra för tillfället bara så ni vet