Blu-ray för datorn är här, men spelar inte filmer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jojje_c1
Inte så men man kan väll inte säga att den inte spelar filmer eller?
Problemet ligger inte i hårdvaran utan i mjukvaran. så det är som att säga att tex något bootleg grafikkort från någon framtida grafikkortserie inte skulle klara av spel för det inte finns drivrutiner.

eller missuppfattade jag artiklen?

Blev också lite osäker. Men verkar som om enheten själv inte stödjer HDCP. DVS. man kommer aldrig (lagligt) att kunna köra HDCP-filmer på den.

Däremot har ju alla sagt att HDCP inte kommer krävas i början så...

Sen förstår jag inte hur man kan komma med argument såsom "det finns ingen mjukvara eller hårdvara som stödjer uppspelning av HDCP material", så vi skapade en till eller vadå?

Så extremt korkat så att det inte är sant.
Jo, jag är medveten om att det är PR-avdelningen som försöker göra sitt bästa att dölja andra avdelningarns inkompetens men sånt här ska inte kunna hända.

Priset var ju å andra sidan inte så farligt faktiskt. För att vara den första enheten till stationära datorer.

Permalänk
Medlem

Frågan är: kommer jag någonsin att kunna spela upp filmerna på min linuxmaskin?

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg att 1994 var inte cd-rom och ljudkort alltid med i datorpaketen. Fick köpa en extra låda för 3k som innehöll en 2x Panasonic cd-r läsare och ett SB16 mcd ljudkort.

Permalänk
Medlem

1994 var ju också cd-romen rätt ny för datorer. Fanns inte så fasligt många användningsområden för den heller.
Och ljudkort var väl heller inte så stor vitts med, man hade ju ändå PC-speakern

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Frågan är: kommer jag någonsin att kunna spela upp filmerna på min linuxmaskin?

Det har jag inga tvivel på.
Men om du vill göra det utan att bryta mot lagen och bli stämplad som terrorist så har jag inget bra svar.

Permalänk

Sony mörkar bara för att dom inte hunnit göra klart sina produkter.
HD-DVD går redan spela på datorer, och inget av formaten ska kräva HDCP.

Permalänk
Medlem

Sony har ju redan en bärbar dator med Blu-Ray och HDCP stöd...

Permalänk
Avstängd

Har ingen CD-brännare än, så jag känner inte direkt någon panik. Men men, jag ogillar verkligen vad de håller på med. Tänk om allt var öppet och fritt, utan massa onödiga säkerhetsprogram som snor prestanda och gör allt för att jävlas.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk

Första ordet som kom upp i min skalle "Flopp". Det lär ju dröja ett tag innan det blir lönsamt att köra med Blu-ray.
Det är billigare att köpa en extern hdd istället ...

Visa signatur

Antec P180 | Asus P5B DLX/WIFI-AP | Intel Core 2 Extreme X6800 @4Ghz | Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB | XFX GeForce 7900GS 480M Xtreme 256MB | Raptor 74GB | Raptor 150GB | Seasonic M12 700W

Permalänk

"Men Bautista tillägger att han tror att båda dessa problem snart är lösta. Tills vidare fungerar enheten för lagring av data och för den som vill bränna sina egna högupplösta filmer."

Jo snart har någon hackare löst det lilla problemet (får man hoppas)

Visa signatur

Har en dator... så vet va jag snacka om vet du.

Permalänk

7800 kronor och ingen möjlighet till att spela upp film? Inte ens den riktigt, riktigt rika kan se någon anledning till att köpa den här enheten. bara en dåre går och köper den nu hehe.

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _tekken_
oo yeah 25gig med en speed på 2x och som inte är återanvändningsbar låter ju verkligen frestande

säger du att 2x på cd-r är samma hastighet som på dvd x2?? nej exakt.

Permalänk
Medlem

bränna 25gig kommer fan ta evigheter tar redan tillräckligt med tid att bränna vanliga Dvd skivor, oj fel vid bräning där rök 230kr för en sketen Blue-ray..

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

köper heldre 5 hårdiskar än en blu-ray spelare för 7800 kronor...

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BrigTSD
HDCP... Hur länge tror Sony att de kan hålla det här fortet då? Bit inte den hand som föder er. Idioter...

Word.

Bolagen tror vissta att det ska slå oss på fingrarna som ett par föräldrar.

Hur löd nu det där Fight Club citatet, "we are the people that cook your food, drive you to work, do your laundry..... Don't fuck with us"

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Kan man spela upp hemmagjorda blu-ray filmer som inte har någon form av kopieringskydd på blu-ray spelare med hdcp? Eller den kommer att gnälla då?

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem

Herregud vad less man blir på alla begränsningar de inför.

Det blir ju att man införskaffar filmerna på annat håll och sedan bränner de så att man själv kan välja var man vill spela dom istället för att vara bunden till en trave HDCP-utrustning.

Permalänk
Medlem
Citat:

...but we're clearly thinking with the addled mind of a consumer. If we were smarter, we'd realise the logic behind releasing products so saddled with rights management that they can't even play back the media they were built for. // Engadget

Nån gång måste väl till och med Sony inse att det har gått för långt, eller? Vi får väl se.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Alla med Linux blir utestängda från framtidens media. Återstår att se vad som händer med Mac OS X. Domedagsprofetia.

Permalänk
Medlem

Framtiden ser ju rätt jävla tråkig ut alltså, man kommer inte kunna göra ett skit ju. Man bygger ihop senaste datorn, alla delar har HDCP-skit (det kommer man inte ifrån), då måste man använda windows för linux och andra OS kommer inte funka på en burk med HDCP komponenter (bara HDCP-godkänd mjukvara kommer funka). Man kommer inte kunna surfa på dom sidor man vill för ens nätverkskort (med HDCP) kommer inte vilja kommunicera med servrar som inte är 'HDCP-godkända'.
Det blir två världar, dom med gammla datorer utan HDCP surfar på icke-HDCP-certifierade internet och dom med senaste burkarna (kommer alltid ha HDCP) surfar på HDCP-internet.
Blä alltså.
"...an implementation of HDCP requires a license." <-- Hej då alla småföretag.

DOMEDAGEN ÄR NÄRA! Nämen typ iaf.

Permalänk
Medlem

Varför är ni så negativa till HDCP och skydd mot piratkopiering? Det är ju ni/vi som har skapat det...

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

Problemet är att HDCP inte kommer att skydda mot piratkopiering, det kommer att skydda storföretagen mot kunkurens.

T.ex. I USA är det redan mycket svårt för småföretag att lansera några nya produkter för att alla storföretagen (MS, IBM, Apple, mfl) har så stora patentportföljer så att det iprincip inte går att utvecka något nytt för att det är patent på någon liten detalj. Om det härdanefter ska krävas att man köper en HDCP lisens så kan du kanske räkna ut att alla projekt på t.ex. sourceforge och för andra utvecklare av fri mjukvara.

Det kommer med stor sannolikhet att bli något av dessa senarion:
1.
Antigen implementera HDCP utan lisens vilket kommer att göra dem olagliga att använda och troligen få sin sida nerstängd via ngn trevlig lobbyorganisation eller så kommer HDCP se att det är olisensierat och vägra köra dem trotts att det är HDCP.
2.
De kommer inte att göra sina program HDCP kompatibla, vilket kommer att göra att du inte kan köra dem på din HDCP dator.

Vilket kommer att leda till att de redan etablerade företagen kommer att ha ett oligopol på datormarknaden, och det kommer garanterat inte leda till att saker blir billigare eller bättre. Då de bara säger till dig, köp våra saker eller var utan.

Undra vad som kommer att hända med alla hobby projekt / programeringsövningar när datorn kanske kommer att vägra att köra dem då de inte är HDCP kompatibla.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johnzon
Problemet är att HDCP inte kommer att skydda mot piratkopiering, det kommer att skydda storföretagen mot kunkurens.

T.ex. I USA är det redan mycket svårt för småföretag att lansera några nya produkter för att alla storföretagen (MS, IBM, Apple, mfl) har så stora patentportföljer så att det iprincip inte går att utvecka något nytt för att det är patent på någon liten detalj. Om det härdanefter ska krävas att man köper en HDCP lisens så kan du kanske räkna ut att alla projekt på t.ex. sourceforge och för andra utvecklare av fri mjukvara.

Det kommer med stor sannolikhet att bli något av dessa senarion:
1.
Antigen implementera HDCP utan lisens vilket kommer att göra dem olagliga att använda och troligen få sin sida nerstängd via ngn trevlig lobbyorganisation eller så kommer HDCP se att det är olisensierat och vägra köra dem trotts att det är HDCP.
2.
De kommer inte att göra sina program HDCP kompatibla, vilket kommer att göra att du inte kan köra dem på din HDCP dator.

Vilket kommer att leda till att de redan etablerade företagen kommer att ha ett oligopol på datormarknaden, och det kommer garanterat inte leda till att saker blir billigare eller bättre. Då de bara säger till dig, köp våra saker eller var utan.

Undra vad som kommer att hända med alla hobby projekt / programeringsövningar när datorn kanske kommer att vägra att köra dem då de inte är HDCP kompatibla.

Dra atomskydden över er och fly ner i bunkern, domedagen är snart kommen!

Rangarrök! Harmageddon! You name it!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juckpuck
det finns idag en bug i koperingsskyddet + windvd 7 som behövs föratt kunna se dessa filmer som gör att man kan använda ett program som tar screenshoots av hela filmen så man senare kan klippa ihop bilderna till en fungerande film. Fast jag tror att detta sänker kvaliten men var bara lugna snart så listar nån ut ett trevligt sätt att bli av dessa skräp skydd

Finns en drös med sådan program, använder alltid anyDVD och NERO för att överföra filmerna till MP4 spelaren... 30min per film.

Förr var det en del filmer som inte gick att kolla i datorn ens, Aliens 2 Dir. cut är en av dom, men max 30min så fanns den i mp4 spelaren

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd

Jävla skitmaskin, detta kommer bli nya Betamax. Long live the DVD!!!!

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem

25gb på en CD

that IS future

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk

Gud så mycket whine :p. Det brukar uteslutande alltid vara så här med ny teknik (dyrt, långsam osv). Det lär gå ett par år innan HD-content är värd pengarna.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

En ny flopp....sen TCPA nu igen....kommer närmare o närmare....väntar faktiskt på den dan då DELL börjar sälja HDCP datorer. Är nyfiken på reaktioner.

Undrar också hur det kommer bli med hela datormarknaden. Folk vill ha saker gratis så länge som möjligt och kommer inte köpa HDCP datorer på ett tag vilket gör att all dator och spelförsäljning sjunker en del....ska bli kul o se hur det blir....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

230kr för 25GB?

Ett 100-pack DVD skivor ger 4500GB för 250 spänn + frakt på www.wesellcd.com

Eller 25-pack DVD skivor ger ca 110GB för 90 spänn + frakt på www.wesellcd.com

Dock en 4.5GB DVD skiva (normal) tar ca 5 minuter att bränna på 8x speed.
Så skall man bränna ett 25-pack på ca 110GB så tar det 5min x 25 = 125min = 2 tim och 5 min. Dock tar det tid att byta skicka, sätta i ny och så vidare. Så kanske 1min extra x 25 = totalt 150 min = 2 tim och 30 min då.

Hur lång tid tar det att bränna en Blueray skiva på 25GB?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _tekken_
oo yeah 25gig med en speed på 2x och som inte är återanvändningsbar låter ju verkligen frestande

2x är väl relaterat till mediet.... 2xDVD är ju bra mycket snabbare än 2xCD, antar att 2X BlueRay kommer följa samma derivata.

Edit: såg att någon redan kommenterat detta här ovan...

Permalänk
Medlem

Det riktiga roliga i kråksången är ju att väldigt många som har HD-redy plasma, lcd eller projektor också har HTTPC och inte direkt har någon jättelust att köpa en blurayspelare när man äntligen har en väl fungerande och uppgraderingspar allt-i-ett-spelare...

Lägg där till att i dags läget så fungerar inte dvi med hdcp eller hdmi med hdcp tillfredställande från dator (overscan + interpolerad upplösning) på 90% av alla plasma och LCD - även de som är top of the line - som säljs och då nämnar jag inte ens de som sålts det senaste året...Därför kör man VGA. Jag gör det till exempel och en bra vgakabel på 15m levererar superb bild till en högupplöst plasma.

Lägg där till att dvi/hdmi inte än så länge är speciellt bra på långa avstånd så inser ni att även de med projektorer använder VGA istället för DVDI/HDMI i viss utsträckning.

Så frågan är vf håller de på med?