Permalänk
Medlem

hinner HDD med nya cpu?

Hej.

När alla cpu, minnen osv blir så mycket snabbare, hinner verkligen hårddiskarna med att ladda? Blir inte en sata 1 ganska stor flaskhals i laddning av OS, spel osv? Tycker min samsung 160gb SATA 1 jobbar livet ur sig redan på min burk, trots defrag och sjysst ordning på saker å ting.

Jag har inte stöd för sata2 tyvärr, och att köpa controllerkort känns töntigt till min skitburk.

Visa signatur

| Arctic Cooling T1 | X2 3800 + Zalman 7700-alcu | Asus A8N-SLI Deluxe | Kingston ValueR. PC3200 4*512 |
| GB HD2600 512mb |

Permalänk
Medlem

Allt som är mekaniskt är självklart enormt stor "flaskhals" i många avséenden.
Inget mycket att göra åt mekaniska hårddiskar...de kommer aldrig komma ifatt rent elektroniska komponenter.
Om disken har sata eller sata2-interface är av mindre betydelse, den mekanska disken är i sig lika slö endå.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Joo, men borde vi inte diskutera snabba hårddiskar osv mer som flaskhalsar på detta forum då?

Är raptor fortfarande den ledande OS-disken?

Visa signatur

| Arctic Cooling T1 | X2 3800 + Zalman 7700-alcu | Asus A8N-SLI Deluxe | Kingston ValueR. PC3200 4*512 |
| GB HD2600 512mb |

Permalänk
Medlem

Det verkar ju vara hybriddiskar på gång, där det sitter typ ett flashkort också där de mesta använda filerna finns för snabb åtkomst, kanske kan göra de till en något mindre flaskhals, men jag håller mig pessimistisk tills jag ser det själv.

Sen läste jag en artikel i Datormagazin 8-2006 där står det om ny adiskar som förhoppningsvis kommer ut till deskotopmarknaden till resonligt pris, fast det lär ju dröja, men den behandla bl.a. SSD(SolidStateDisk), IBMs försök med MRAM.

WinVista ska enligt artikeln ha fullt stöd för hybriddiskar, de har tydligen kommit fram till att 10% av datablocken tillhörande OS används 90% av tiden (borde de väl kunnat komma på tidigare, menmen).
Iallafall så har de utvecklat nån teknink tillsammans med Samsung som kallas OneNAND.
Den riktar sig främst mot bärbara datorer och ska tydligen bara bestå av flashminnen.

Aja, lite jag snappat upp, finns en heldel att läsa om man söker på allas våran favortisökmotor.

Men annars så jo, Raptor är väl kvickast om man inte orkar mecka med SCSI-diskar.

Permalänk
Medlem

Hmm, okej. Tack, ska söka lite. Ska slänga ut min förbannade skitdisk framöver.

Polaren har köpt 3st, varav 2 begagnade visserligen. Den ena begagnade funkade inte vid leverans, den andra la 2 månader senare och den tredje dog efter ett halvår.

Suck, vågar knappt starta den juh

Visa signatur

| Arctic Cooling T1 | X2 3800 + Zalman 7700-alcu | Asus A8N-SLI Deluxe | Kingston ValueR. PC3200 4*512 |
| GB HD2600 512mb |