Permalänk

A8N SLI Deluxe 4Gb ram ser bara 3Gb?

Hallo

Jag har lite frågor ang mitt mobo Asus A8N Sli Deluxe.

Jag har köpt 4x1gb ram "Twinmos ddr pc3200" från komplett.se och intallerat dessa men windows ser endast 3gb?

Övrig info

Mobo: Asus A8N Sli Deluxe

Processor: Amd 64 4400+ 2x1Mb

Graffe: His Ati X850 Xt Pe

Minnen: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=301825 x2

Os: Windows Xp Pro " Fullt uppdaterat med sp2 och allt därtill"

Hd Sata 80gb "vet ej märket"

Jag har kollat minnena i memtest och får inget fel meddelande under 8 timmars test och jag har kört varje minne för sig i 8 timmar.

Bios version är 1008 om det nu kan vara där det spökar, har angett auto i bios och även provat manual och det blir ingen skillnad.

Datorn funkar kanon men jag skulle vilja veta varför den ej känner av den sista gb´n ? Kan det vara så att den sista gb´n funkar men ej ses eller är det helt säkert att den ej är i bruk?

Väldigt tacksam för svar.

Visa signatur

C-64 Turbo snabb som satan !

Permalänk

Begränsning pga Windows XP. Applikationer kan endast tilldelas max 3GB. Inget att göra åt det. Förutom uppgradera till Windows XP 64-bit-versionen.

Permalänk

ok tack för svaret.

Visa signatur

C-64 Turbo snabb som satan !

Permalänk

WindowsXP 32-bit klarar av att adressera 4Gb så det är inte WindowsXP som sätter begränsningen.

Att du inte ser alla 4Gb har med att minne behöver allokeras för dina PCI-enheter. Beroende på hur många enheter som finns så kommer du se i Windows runt 3.8Gb ner till 3.0Gb. Hur mycket du kommer se i Windows har med din hårdvara att göra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lille_Skutt
WindowsXP 32-bit klarar av att adressera 4Gb så det är inte WindowsXP som sätter begränsningen.

Att du inte ser alla 4Gb har med att minne behöver allokeras för dina PCI-enheter. Beroende på hur många enheter som finns så kommer du se i Windows runt 3.8Gb ner till 3.0Gb. Hur mycket du kommer se i Windows har med din hårdvara att göra.

Vad snackar du om lille skutt!?! Vilken PCI-enhet skulle allokera upp till 1Gb minne och det förklarar ändå inte varför inte man skulle se att man har 4Gb i win xp.

Såg detta på microsofts hemsida...
http://support.microsoft.com/kb/291988/

Visa signatur

Asus GeForce2GTS@250/440MHz, AMD Thunderbird 1200@1240MHz. Samsung 900p 19" crt

Permalänk
Avstängd

Lille_skutt har rätt. I/O och lite annat småkrafs måste mappas upp i de lägsta 4 GB av minnesutrymmet och beroende på hur bra BIOS gör detta så blir det olika mycket minne tillängligt.

Prova att uppgradera/snedgradera bios och stäng av all hårdvarade du inte använder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Lille_skutt har rätt. I/O och lite annat småkrafs måste mappas upp i de lägsta 4 GB av minnesutrymmet och beroende på hur bra BIOS gör detta så blir det olika mycket minne tillängligt.

Prova att uppgradera/snedgradera bios och stäng av all hårdvarade du inte använder.

Gäller det bara om man har mer än 2Gb ram?

Visa signatur

Asus GeForce2GTS@250/440MHz, AMD Thunderbird 1200@1240MHz. Samsung 900p 19" crt

Permalänk
Avstängd

Det är helt beroende på hur bra BIOS är på att förvalta adressutrymmet.

Permalänk

Har varit i kontakt med Asus och de säger att maximalt synligt med 32x system är ca:3.2 gb pga samma anledning som Lilleskutt benämner.

Det spelar ingen roll om jag byter bios eller ändrar setting i nuvarande bios, det kommer max att stå 3.2 gb ändå.

Detta är svaret jag fick av Asus support, sen hur pass kompetenta dom är kan jag inte svara på då jag själv besitter mindre kunskap än dom gör.

Tack för alla svar.

Visa signatur

C-64 Turbo snabb som satan !

Permalänk
Avstängd

Jag har en server från HP baserad på P3 där 3.8 syns... Min Dual xeon 3.2 GHz visar 3.5 och detta är med ett kort från Asus