Permalänk
Medlem

Hjälp ang processorval, PentuimD vs X2

Hejsan allihopa! Nu är det så att det börjar bli dags för en uppgradering nu när priserna rasar. Valet står imellan:

AMD: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=320788

INTEL: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=322649

Nå, vad ska man välja?

Tack på förhand!

EDIT: datorn ska andvändas till spel, surfning, musik, film osv

Permalänk
Medlem

Re: Hjälp ang processorval, PentuimD vs X2

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dampa-loss
Hejsan allihopa! Nu är det så att det börjar bli dags för en uppgradering nu när priserna rasar. Valet står imellan:

AMD: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=320788

INTEL: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=322649

Nå, vad ska man välja?

Tack på förhand!

EDIT: datorn ska andvändas till spel, surfning, musik, film osv

Tja, om du ska uppgradera moderkort, minne och processor så är ju Intel Core 2 Duo det självklara valet, men du verkar inte ha med den här utan du har en Pentium D processor. Varför jämför du dem 2?

Permalänk
Medlem

core 2 duo ligger utanför den summa pengar som jag kan lägga ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dampa-loss
core 2 duo ligger utanför den summa pengar som jag kan lägga ut.

Om det är datorn i din signatur du har så kan jag inte förstå att du helt vill byta platform när du har en så tajt budget? Knappast värt pengarna.

Men svaret på din fråga är AMD. Du får överklocka Intel processorn rejält om den skall vara med i leken på allvar.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk

Hur stor är din budget?

Permalänk
Medlem

min budget för processor ligger på 1400:- som max men det blir nog en x2:a ändå! Tack för svaren

Permalänk

Det kommer en ny X2 från AMD för en 130 - 140$ snart. AMD Athlon X2 3600+ heter den och den presterar nästan som en 3800+. Kanske värt att vänta på den om du har en liten budget?

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/athlon64-x2-3600...

Visa signatur

Most of one's life is one prolonged effort to prevent oneself from thinking. People intoxicate themselves with work so they won't see how they really are. - Aldous Huxley

Permalänk
Medlem

Nej eftersom att min budget klarar en 3800+ så väljer jag häldre det Mne tack för tipset iallafall!

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt din fråga. Du länkar till 2 processorer som kräver olika moderkort. Eftersom din budget bara klarar av en processor så måste vi ju anta att du har 2 datorer med 2 olika moderkort.
Vad kör du med för dator nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dampa-loss
min budget för processor ligger på 1400:- som max men det blir nog en x2:a ändå! Tack för svaren

Du kan ju inte säga att din budget på en enda pryl är en viss summa. Det är din totala budget som är intressant, eller?

Om din budget på processor är 1400:- kan din budget för moderkort och minne vara hur högt som helst eller?

Jag skulle aldrig rekomendera någon att köpa annat än Core 2 Duo idag om man skall köpa nytt moderkort minne och cpu. Har du inte råd att spräcka din budget med några hundringar tycker jag inte att du borde köpa någonting alls faktiskt. Jag säger inte detta för att vara dryg utan för att det är sanningen.

Du gör bort dig om du köper annat än Core 2 Duo idag om du i alla fall skall köpa nytt och om du skall spela.

Vad har du idag?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Ojjsan såg att det blev lite konstigt Har inget system alls idag och budgeten för grafikkort,minne,moderkort och processor är 5000:- som MAX

(Ursäkta att jag skrev lite förvirrande)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dampa-loss
Ojjsan såg att det blev lite konstigt Har inget system alls idag och budgeten för grafikkort,minne,moderkort och processor är 5000:- som MAX

(Ursäkta att jag skrev lite förvirrande)

Så du har resterande saker eller? Såsom hårddisk, chassi, nätagg, dvd.....

Det bästa är hur som helst att oavsett pris på ett AM2-system är det lätt värt några hundringar till att köpa ett Conroe-system. Hur som helst ska du inte köpa ett gammalt Intelsystem aka Netburstprolle.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Men om du tänker klocka så har jag hört att Pentium D 805 är ganska klockvänlig.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=318314

"Efter att ha läst reviewn på Tom's hardware så köpte jag en D805 och ett Asus P5WDG2-WS (Och 2G 6400 minne,CNPS9500 kylare). Bultade ihop prylarna, satte upp CPU voltage till 1.5V och vred upp CPU'n till 3.8Ghz. Inte en hickning! Inte ett fel, 67grade vid full last. Det funka spjutet för mig (men kanske inte för dig, lycka till!). Har kört Linux i native 64bitars och W2K(har tvyärr ingen XP64). Båda funka perfekt utan problem med ljud/SATA/USB eller ieee1394. "

"Efter att ha läst på tomshardware om denna processor så var jag förstås tvungen att testa den.. Efter att ha krånglat med vattenkylningnen (Thermaltake BigWater 735) så Vred upp volten till 1.500 och FSB-frekvensen till 190. WOW, 3.8 GHz.. Allt funkade som vanligt. Fortsatte att Vrida upp Volten till 1,5625 och FSBn till 200. 4.0 GHz Den funkade :D:D runt 50 Grader. En billig och klock vänlig processor, Rekomenderas om du har orken att klocka själv. Ett Pluss att den är 2kärnig och 64 Bitar. Men skaffa vattenkylning om du har tänkt att gå över 3.4 Ghz Annars funkar Zalmans Kylare bra upp till 3.4."

"Denna processor funkar mkt bra för mig! Köpte en Artic Cooler Pro kylare till den direkt för jag tänkte överklocka. Det fungerar bra! Kör den just nu i strax under 3.5 ghz med idle temp på ca 40 grader. Kan varmt rekommenderas!"

Har dock inte sett några rescensioner på 9xx processorerna. Men priset processorn ligger på är ju ganska lågt, och du hade ju inte så hög budget.

Permalänk
Medlem

bästa prestandan du kan få är med ett
AM2 moderkort ca 650kr
7600GT grafikkort ca 1700 kr
x2 3800+ ca 1600 kr
1 gb valueminnen ca 850 kr
Det blir just under 4800kr
lägger du på 4 hundringar så får du ett x1900gt kort istället. Tänk då på att ditt nättagg måste klara det.
Om du menar en komplett dator för 5k så... ja vet inte vad semperon eller gammal p4. Skulle nog få bättre på begagnatmarknaden.

Permalänk
Medlem

Okej.. självklart har jag nätagg, hd chassi osv hemma. Men jag sparar nog ihop några hundringar o köper conroe för att det värkar vara det bästa valet just nu! Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dampa-loss
Okej.. självklart har jag nätagg, hd chassi osv hemma. Men jag sparar nog ihop några hundringar o köper conroe för att det värkar vara det bästa valet just nu! Tack för hjälpen!

Exakt!

SÅ ska de låta!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.