Permalänk

Asus P5W DH Deluxe DVD läsare problem

Hej jag har ett Asus P5W DH Deluxe moderkort och har kopplat min DVD brännare till IDE porten: Intel ICH7R IDE connector och vissa cd skvior hänger sig datorn någon gång kom det upp att select.exe vara tuvungen att avslutas (tror jag det var) men om jag kopplar min DVD läsare till IDE porten: JMicro Ide connector så fungerar allt riktigt. Då kanske ni undrar varför jag inte har den inkopplad där men då räcker inte sladden upp dit där dvd brännaren sitter och sedan skall väll det fungera riktigt i Intel ICH7R IDE connector? Har en NEC 3550 A DVD brännare. Har den på Master, även testat på cable select eller vad det nu heter.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem jag också. Kom på tanken att jag kanske skulle testa byta ut IDE-kabeln. Sen dess så har det fungerat klockrent.

Värt ett försök iaf?

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q

Permalänk

Jo får testa det men står på kabeln att den är för cd läsare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bryngel1989
Jo får testa det men står på kabeln att den är för cd läsare.

Jag fick problem när jag använde den som följde med P5W DH moderkortet. Tog då en av mina runda IDE-kablar istället och vips så fungerade det

Lycka Till!

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q

Permalänk

Okej har inga andra men jag ska testa den som är det står hårddiskar på och ser om det är någon skillnad.

Edit: Testade byta så att dvd läsaren fick Ide kabel som det stod var för hårddiskar och min ide hårddisk fick en ide kabel som är för cd läsare. Windows laddades men sedan blev det bara svart inget hände då testade jag dra ut hårddisken och startade om och då startade windows men testade aldrig dvd läsren då för vill få så jag kunde ha hårddisken inkopplad också. När jag tittade på dom två kablarna så märkte jag att hårddiskens ide kabeln var blå i kontakten och blå var ide kontakten på moderkortet som jag hade dvd läsaren i så jag antar att den måste sitta där så nu är hårddisken kopplad till den som dvd läsaren var kopplad till och dvd läsaren kopplad till där som hårddisken var kopplad. Sa ju innan att kabel från dvd läsaren inte räckte ner till den ide porten men det gjorde den men den sitter rätt spänt så jag kan inte koppla in någon mer läsare jo kanske om jag sätter läsarna längre ner eller om jag köper en länge ide kabel till dvd läsaren. Men nu fungerar dvd läsaren nästan riktigt testade en av cd skivorna som inte fungerade innan och det var cd skivan till moderkortet och den fungerade nu men testade i gick och kom det upp ett annat fel men skit samma behöver inte den cd nu ändå och dom andra cd skivorna som inte fungerade förut fungerar nu, så tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem

skillnaden mellan hårdisk-sladden och cdläsar-sladden är att den för hårdiskar har 80 ledare och stödjer upp till 133mb/s medans den för cd har 40 och stödjer 33mb/s

Visa signatur

"I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." -Albert Einstein

Permalänk

aha okej tack