Nvidia: integrerad GPU/CPU en intressant lösning

Permalänk
Melding Plague

Nvidia: integrerad GPU/CPU en intressant lösning

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"De är dock mycket intresserade av denna marknad sa Nvidias VD Jen-Hsun Huang på en konferens i förra veckan."

Är detta ungefär en förfrågan till intel om ett ev sammarbete?

Visa signatur

Intel e6400 @ 3200mhz@1,55v - Asus P5B - ATi x1800GTO - 2Gb DDR2 - 1,2Tb - Corsair HX520W@Antec Solo.Quiet!.Viewsonic 37" LCD.
3dMark05: 8165p.

Permalänk
Discokungen

Ni känner inte för att länka till källan? =/

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Ni känner inte för att länka till källan? =/

http://www.xbitlabs.com/news/video/display/20060813044646.htm...

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk

Fast AMD har väll aldrig stängt ut tillverkare förr? Nvidia borde väll även i framtiden att kunna tillverka gpu:er och annat till AMD?

Permalänk

det kommer amd att ångra ^^

Permalänk

Jag personligen gillar itne integrerade lösningar, vill ha så mycket frihelt som möjligt och få välja den komponent jag vill ha själv. Skulle inte vara speciellt intresserad av en GPU/CPU integrationslösning.

Kommer ihåg den gamla goda tiden när man inte hade integrerade nätverks eller ljudkort *mmm*. kommer ihåg när jag köpte min första UART 16550 så att jag kunde utnyttja all "kraft i mitt 14k modem Iofs så kan man ju köpa separata kort för det nu, men känns som det är lite onödig om man ändå varit tvungen att betala för det i mobot.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Mina tankar om en HTPC uppenbarade sig som aldrig förr!
Tycker den lösningen skulle passa ypperligt till just det ändamålet!

Visa signatur

CITERA MIG FÖR SVAR! [maskin] Macbook - 2Ghz CoreDuo, 1280Mb, 60Gb[/maskin]

Permalänk
Medlem

Alltid bra med integrerad grafik, så man slipper ha stora åbäken till grafikkort .

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Jag personligen gillar itne integrerade lösningar,

Det gör inte många. Den enda nyttan med detta som jag kan se HTPC. Troligen kommer produkterna dessa påhitt leder till aldrig konkurera stationärt så på den punkten behöver man knappt oroa sig.

Permalänk
Citat:

Jen-Hsun Huang
.. our job is to make the GPU valuable

Gillar den där raden, som det är nu så känns det lite dumt att ha ett monsterkort med ganska extrem prestanda som bara används när man spelar spel. Jag vill kunna använda den beräkningskapaciteteten till annat...

Visa signatur

]:)
veni auditivi decendare

Permalänk
Medlem

med tanke på vad de senaaste grafikkorten drar i strlm och den värme de producerar vetefan om jag vill ha processorn i samma krets som spär på med värme ännu mer.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Drömscenariot hade varit ifall alla tillverkare från Intel, AMD, VIA, SIS, Nvidia, ATi m.m hade enats om en standard plattform med gemensamma socklar.

På så sätt skulle man bara kunna byta ut cpu, gpu vid behov.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Drömscenariot hade varit ifall alla tillverkare från Intel, AMD, VIA, SIS, Nvidia, ATi m.m hade enats om en standard plattform med gemensamma socklar.

Jag tar på mig jobbet att informera dig när grisar flyger, helvetet fryser, månen ramlar ner, bodström blir intelligent etc etc.

Permalänk
Hedersmedlem

Tryck ihop ljud (APU) och grafik (GPU) istället. Det är klart bättre för en HTPC. Skulle passa bättre med HDMI också ifall kortet kodar Dolby Digital direkt och skickar ut över HDMI tillsammans med bilden.

CPU bör kombineras med nordbrygga och/eller minneskontroller.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Jag tar på mig jobbet att informera dig när grisar flyger, helvetet fryser, månen ramlar ner, bodström blir intelligent etc etc.

Nu skrev ju jag att det var ett drömscenarium.. Så det lär aldrig slå in.. Men det hade varit den enklaste och bästa lösningen för alla

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Jag tar på mig jobbet att informera dig när grisar flyger, helvetet fryser, månen ramlar ner, bodström blir intelligent etc etc.

Fram till för 10 år sedan var det nästan så. Intels Pentium, AMDs K6, Cyrix 6x86, idt WinChip och andra tillverkare av x86-kombatibla processorer passade i samma sockel (vissa untantag dock vad det gällde volt-styrkor, men det har mer med moderkortsdesign att göra).
Socket 7 blev den sista gemensamma sockeln, sedan gick Intel över till Socket 8 för Pentium Pro och Slot 1 för Pentium II/Celeron, AMD, Cyrix mfl utvecklade Socket 7 till Supersocket 7 för att uppfylla de nya krav på bandbredd och voltstyrkor som deras nya processorer behövde.

Tror att de gemensamma socklarna upphörde efter att några av Intels korslicenser upphörde att gälla så Intel inte behövde dela med sig av tekniken till AMD och de andra tillverkarna.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards