Diskussion om Mac Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Jo, och det är bara RAM, HD och Grafik som är viktigt... Att du får 2st Dual-Core Xeon(Woodcrest) är inte nog...

För målgruppen för dessa datorer är fet processorkapacitet viktigt, inte det värsta GPU:t på marknaden...

Dessutom lär dina val där ("2GB, 500GB och ett X1900XT") så lär du komma bra mycket högre för motsvarande dator...

Förstår inte att folk är så otroligt jävla inskränkta att dom bara ser RAM/HD/GPU och tror att det är allt en dator behöver.. Rent processormässigt slår den här datorn ALLT som finns i den prisklassen...

Du måste ha missat min poäng med flit...

Jag sa inte att konfigurationen är dålig, det räcker säkert med 1GB RAM osv många gånger men då ska man inte behöva betala dom priserna.

PS. En Appel användare bör använda ordet inskrängt väldigt försiktigt

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Du måste ha missat min poäng med flit...

Jag sa inte att konfigurationen är dålig, det räcker säkert med 1GB RAM osv många gånger men då ska man inte behöva betala dom priserna.

PS. En Appel användare bör använda ordet inskrängt väldigt försiktigt

Och du totalt misslyckades att förstå vad jag skrev med flit?

RAMet är skitsamma vad som inkluderas, du får för tusan 2st Xeon Woodcrest processorer, dom kostar mellan 6000 och 10000kr STYCK. Det du får för 25000kr är alltså Processorerna, moderkort, chassi och Grundläggande RAM, hårddisk och Grafikkort...

Du får en kanongrund att bygga på, som spöar ALLT som finns i den prisklassen när det gäller workstations.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Från Dell menar du då?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Hmm du fick det ifrån keynotefilmen va?
Tror du missade lite när dom förklarade det, dom ÄR billiga i relation till motsvarande PC konfiguration men det betyder ju inte att dom är billiga,
20.555sek är ju rätt mycket pengar för en dator men å andra sidan är det mycket dator för pengarna.

Jag fick ingenting från någonting, har inte titta på några filmer.

Alltså billiga, vad är billigt? Här jämförs äpplen och päron fram och tillbaka.

Ja Apple erbjuder numera en workstation till ett konkurenskraftigt pris. Motsvarande konfiguration på PC-marknaden är betydligt dyrare, vilket skvallrar om att de har en betydligt högre marginal på sina produkter.

Ja det är en dyr dator för Pelle som vill spela Oblivion. Men Apple vänder sig inte till Pelle som vill spela Oblivion. Apple vänder sig till ex. DN, SvD, SydSvenskan, New York times, you name it.

Varför är den dyr? Jo, moderkortet med dess chipset etc. är otroligt dyrt, den använder en ny svindyr hybrid DDR-standard. Den kan hantera 4TB hårddisk utrymme, 16GB RAM minne, den har tre fullstora PCI-E 16x med stöd för upp till tre grafikkort simultant oberoende av varandra, två oberoende Gigabit nätverkskort, två Firewire 800 och två firewire 400 portar plus fem USB 2.0 portar. Svinläcker innovativ chassi-design.

Känns det som en gamingmaskin?

Nej just det, case closed.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Från Dell menar du då?

Nej, jag menar rent allmänt...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

För att kontra till den kassa video som någon nämnde här av några MAC-VD:s så
är det inget att jämföra till Microsofts presentationer. MAC, pff, amatörer.
http://www.youtube.com/watch?v=_UG6Q1inAqs&mode=related&searc...

Och det är såhär man gör entré på mässan, inte någon MAC-nörd i någon vit bakrund som smygsnackar skit om Microsoft på ett småtråkigt sett.
http://www.youtube.com/watch?v=Y89wBYVHkY4&mode=related&searc...

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeeq
För att kontra till den kassa video som någon nämnde här av några MAC-VD:s så
är det inget att jämföra till Microsofts presentationer. MAC, pff, amatörer.

http://www.youtube.com/watch?v=_UG6Q1inAqs&mode=related&searc...

Och det är såhär man gör entré på mässan, inte någon MAC-nörd i någon vit bakrund som smygsnackar skit om Microsoft på ett småtråkigt sett.
http://www.youtube.com/watch?v=Y89wBYVHkY4&mode=related&searc...

Nu var det väldigt mycket personliga åsikter på en gång.

Du tycker så och jag tycker att "bloated" presentationer är bara vidrigt. Håll dig till vad det är, en mjukvara. Ingen farkost med en warpdrive som ska ta och oss till andra sidan galaxen.

Kan ju ge dig att Steve Ballmer är en duktig presentatör men han är ju helt uppenbarligen totalt galen.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Nu var det väldigt mycket personliga åsikter på en gång.

Du tycker så och jag tycker att "bloated" presentationer är bara vidrigt. Håll dig till vad det är, en mjukvara. Ingen farkost med en warpdrive som ska ta och oss till andra sidan galaxen.

Kan ju ge dig att Steve Ballmer är en duktig presentatör men han är ju helt uppenbarligen totalt galen.

Tror det var det han menade

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Tror det var det han menade

Oj, ok, här missade jag nog ironin i det hela. Svårare så här över nätet. ^^

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Mmmm, men sen sitter du på en workstation med dual dual core processorer. Dessutom så kommer den kunna köra Clowertown som kommer senare och då får du i praktiken åtta processorer, nu snackar vi multi-tasking.

Det är inte en gaming-maskin. Ska du spela får du köpa PC.

Är det så säkert att den kommer kunna göra det?

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yestomtom
Är det så säkert att den kommer kunna göra det?

Eftersom Clovertown är en naturlig fortsättning på Woodcrest så stöds det garanterat.

Citat:

If we were simply looking at single CPU configurations, Apple's decision to choose Woodcrest/Xeon over Conroe/Core 2 would have been an effort to keep average selling prices high, but none of the Mac Pros are single socket systems. Instead, Apple made an expensive but important move with the Mac Pros; by choosing Xeon, Apple can implement two sockets on the motherboard, which today means you can execute four simultaneous threads (dual dual core). By the end of this year, Intel will be shipping Clovertown, a quad core version of the dual core Xeons you see in today's Mac Pros. If Apple chooses to, with minimal effort, it could release 8-core Mac Pro systems in a matter of months (assuming Intel keeps its accelerated CPU schedule).

Källa: http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=2811&p=2

Frågan är OM Apple tar det steger när Woodcrest kommer, det är ganska troligt med tanke på att det kommer gör Mac:en ännu bättre som workstation.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Gamla gränssnittet med IDE-diskar stödjs knappast eller?! Hur kan man lösa det om man har stora, gamla IDE-diskar? Tror ni man kan slänga in sina gamla DVD-spelare/brännare i PRO:n? Tror ni OSX fungerar likadant om man sätter i en Blåtand-USB-dongel, som om man la till den produkten från början i inköpet?! Hört att blåtands-funktionaliteten i OSX är lite cool men vill inte lägga 280:- om jag likaväl kan använda min USB-dongel.

Visa signatur

"..det ordnar sig alltid"

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Divina
Gamla gränssnittet med IDE-diskar stödjs knappast eller?! Hur kan man lösa det om man har stora, gamla IDE-diskar? Tror ni man kan slänga in sina gamla DVD-spelare/brännare i PRO:n? Tror ni OSX fungerar likadant om man sätter i en Blåtand-USB-dongel, som om man la till den produkten från början i inköpet?! Hört att blåtands-funktionaliteten i OSX är lite cool men vill inte lägga 280:- om jag likaväl kan använda min USB-dongel.

Det är S-ATA som gäller men du kan ju alltid köpa HDD-kabinett och köra dem externt. Ganska så övertygad om att det är S-ATA som gäller rätt igenom alltså inga IDE-brännare.

Är helt övertygad om att det ska funka utmärkt med en USB-dongle.

EDIT: Det är P-ATA till optical drives så din gamla brännare kommer funkar kalas. Fel av mig!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Har en dell precision 490 till salu med uppgraderat grafikkort och ja det stödjer 16 gig ram , Hör av er om nån är intrserrad av Datorn.

/benne