Skall Intel producera högpresterande grafikkort?

Permalänk
Medlem

Äntligen! Har värkligen väntat på att Intel ska börja göra grafikkort, det har jag setat och undrat varför dom inte har gett sig in på den marknaden, dom har ju resurser för det

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Hade den marknadsförts som spelgrafik hade "usel" passat bättre. Ungefär som att marknadsföra en cykel som "bil". Den vore usel.

Haha, skrattade gott åt den jämförelsen. Instämmer annars helt i ditt resonemang.

Permalänk
Medlem

Detta kommer bli kanon, iom Intels satsning på Open source. Har vi tur kanske de även (som alla andra hårdvarutillverkare borde göra) håller sig till att göra hårdvara och lämnar mjukvaran till operativet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
På sätt och vis är de ju ledande. Intel hade väl typ 60-70% av marknaden för grafikkretsar om jag mins rätt. Sen att allting är intergrerat SKIT är ju en annan sak.

Jag välkomnar ytterligare en aktör, på den redan heta, grafikkortsmarknaden.

Jag tror dina siffror stämmer någorlunda om vi bara jämför marknaden: "Integrerade grafikkretsar", utan att räkna med s.k. retailkort.

Rätta mig om jag har fel.

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Jag tror dina siffror stämmer någorlunda om vi bara jämför marknaden: "Integrerade grafikkretsar", utan att räkna med s.k. retailkort.

Rätta mig om jag har fel.

//fog

Om vi bara räknar med grafikkretsar från Intel, så har Intel 100% av dessa.

Klart att vi kan beskära urvalet så det passar våra siffror, men speciellt hederligt är det inte.

Resonemanget är inte riktat mod dig, fog, utan du har säkert rätt; i kategorin "integrerade grafikkretsar" har måhända Intel mer än halva marknaden, det låter rimligt. Saken är ju bara den att det inte var det vi talade om.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly

Men om det skulle hända ligger det långt in i framtiden, Intel's senaste grafikkrets G965 är 10-50% sämre än den redan usla G945.

Vi kanske ska vänta med att döma ut GMA X3000 innan vi har sett tester med SM3.0 och hardware transform & lighting aktiverat i drivrutinerna.

Senaste drivrutinerna är 14.21.1. De väntas vara färdiga vid 14.26 enligt HKEPC.

http://www.hkepc.com/bbs/itnews.php?tid=638462&starttime=0&en...

http://downloadfinder.intel.com/scripts-df-external/filter_re...

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk

Bara jag som reagerade över hur nyheten var formulerad?

"Intel letar just nu efter flertalet positioner som skvallrar om att de kanske ska börja producera högpresterande grafikkort."

Inte kan väll ett företag leta efter positioner? Snarare letar de väll efter folk till nya positioner?

MBY vet som vanligt vad han snackar om. Undra om han är så alltid eller om han bara har som vana att tänka ordentligt innan han skriver sina inlägg?

En intressant tanke:

Alla instämmer över att Intels grafikkort är bra till det de är tänkta för. Tror ni det gäller även om de tänker sig att göra grafikkort för spel?

Annars kan jag inte mer än sitta här och hoppas på ytterligare konkurens innom grafikkortsmarknaden. Om nu spekulationerna i att Intel tänker göra prestandakort för spel stämmer så skulle det ju i princip innebära att antalet stora aktörer (och konkurenter) på marknaden ökar med 50%!

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk

Tre aktörer på marknaden? Yes please!

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Bara jag som reagerade över hur nyheten var formulerad?

"Intel letar just nu efter flertalet positioner som skvallrar om att de kanske ska börja producera högpresterande grafikkort."
...

MBY vet som vanligt vad han snackar om. Undra om han är så alltid eller om han bara har som vana att tänka ordentligt innan han skriver sina inlägg?
...

Hehe, det är min enkla hemlighet; att helt enkelt tänka till innan jag skriver inlägg.

Ja, jag reagerade också på nyheten och var tvungen att läsa den ett par gånger innan jag begrep. Min första tolkning av "Intel letar just nu efter flertalet positioner som skvallrar om att de kanske ska börja producera högpresterande grafikkort." var att Intel försökte lokalisera en läcka inom företaget som knystar framtida grafikkort till press. "Positioner" tolkade jag som att Intels HR-avdelning misstänkte att läckan kom från en av flera aktuella positioner. Så kan det gå, när syftningen inte är uppenbar i den första meningen.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Jag blev nyfiken på hur stor skillnad det var på dessa bolag så jag kollade lite wikipedia. Hade aldrig trott att det var en planet, en tennisboll och en jordnöt i jämförelse. Intel är onekligen gigantisk.

Intel - Net income: $8.7 billion USD (2005)

AMD - Net income: $165.483 million USD (2005)

ATI - Net income: $16.93 Million USD (2005)

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murvel
Jag blev nyfiken på hur stor skillnad det var på dessa bolag så jag kollade lite wikipedia. Hade aldrig trott att det var en planet, en tennisboll och en jordnöt i jämförelse. Intel är onekligen gigantisk.

Intel - Net income: $8.7 billion USD (2005)

AMD - Net income: $165.483 million USD (2005)

ATI - Net income: $16.93 Million USD (2005)

Du ska kolla på revenue för total omsättning. Intel omsätter nästan 40 miljarder vilket gör dom exceptionella

AMD omsätter nästan 6 miljarder och ATi 2,2 miljarder. Och Nvidia 2,4 Miljarder.

Undrar om det ens går att jämföra Intel med AMD Helt annan nivå ...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
barför inte göra något monsterkort där en cpu hjälper gpun med beräkningar?.. bör isf blir bra poäng i diverse tester men dyrt och värme probs kanske?

PhysX, Ageia - så heter det...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Bara jag som reagerade över hur nyheten var formulerad?

"Intel letar just nu efter flertalet positioner som skvallrar om att de kanske ska börja producera högpresterande grafikkort."

Inte kan väll ett företag leta efter positioner? Snarare letar de väll efter folk till nya positioner?

Nyheten korrigerad.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Hehe, det är min enkla hemlighet; att helt enkelt tänka till innan jag skriver inlägg.

Ja, jag reagerade också på nyheten och var tvungen att läsa den ett par gånger innan jag begrep. Min första tolkning av "Intel letar just nu efter flertalet positioner som skvallrar om att de kanske ska börja producera högpresterande grafikkort." var att Intel försökte lokalisera en läcka inom företaget som knystar framtida grafikkort till press. "Positioner" tolkade jag som att Intels HR-avdelning misstänkte att läckan kom från en av flera aktuella positioner. Så kan det gå, när syftningen inte är uppenbar i den första meningen.

Hehe precis så som jag oxå tolkade meningen första gången jag läste den

Edit: Fast nu är det medarbetare som har skvallrat :D...

Citat:

Intel söker just nu efter flertalet medarbetare som...

Visa signatur

Jag är cancerforskare, är du?
| Samsung T220 | ASUS P4P800 Deluxe | Intel® Pentium® M 1.6@2.4Ghz | 1GB BH-5 + 1GB BH-6 | 7800GS 256MB | X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty | Intel SSD 80GB + WD740ADFD 74GB + 7200.10 320GB + 7200.7 120GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snail
Hehe precis så som jag oxå tolkade meningen första gången jag läste den

Edit: Fast nu är det medarbetare som har skvallrat :D...

Haha =D Gör om, gör fel?

"Intel söker just nu efter flertalet medarbetare <B>vilket</B> skvallrar om ...."

Gör om, gör rätt...

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk

Nej! För-i-helvete heller!!!

Eller så spelar det ingen roll... kommer inte köpa såna iallafall...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Amd och Intel borde göra det dom är bäst på <.<

Stämma varandra?

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Inaktiv

nu ska väl nvidia börja tillverka processorer också xD

Citat:

Nvidia leder ju för tillfället. (vad gäller prestanda)

tja kanske..om du har quad SLI. x1900xtx är ju pyttelite bättre än gf 7900gtx (vad gäller prestanda, energiförbrukning är en annan sak lol). nu räknar jag inte med gf 7950gx2 eftersom jag anser det vara 2 stycken graffen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Om vi bara räknar med grafikkretsar från Intel, så har Intel 100% av dessa.

Klart att vi kan beskära urvalet så det passar våra siffror, men speciellt hederligt är det inte.

Resonemanget är inte riktat mod dig, fog, utan du har säkert rätt; i kategorin "integrerade grafikkretsar" har måhända Intel mer än halva marknaden, det låter rimligt. Saken är ju bara den att det inte var det vi talade om.

Å andra sidan la jag mig inte i eran diskussion om vilka siffror som gällde utanför de område mitt inlägg rörde. Jag skrev just som "rättelse" åt honom att de siffror han angav, antagligen kommer från marknaden "integrerade kretsar", nothing more, nothing less.

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplr
PhysX, Ageia - så heter det...

PhysX gör tvärtom, hjälper CPUn att skapa mera arbete åt GPUn.
Visst blir det snyggt, men också långsammare.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara