Hjälp!! Sätta fast CPU-kylare [AMD64 X2 Socket AM2]

Permalänk
Medlem

Hjälp!! Sätta fast CPU-kylare [AMD64 X2 Socket AM2]

Hej, håller just nu och bygger ihop en dator och naturligtvis dyker det alltid upp problem som man aldrig tänkt sig.

Sätter ihop AMD Athlon 64 X2 3800+ 2.0GHz Socket AM2 och MSI K9N NEO-F, nForce 550, Socket-AM2.

Problemet är kylaren. Jag sätter den på processorn, den passar bra. Försöker spänna fast grejerna på sidan och lyckas efter en hel del möda med det. Nu ska jag "bara" vika ner en grej (alltså på kylaren, inte mobo) så den sitter helt fast.

Men det går inte. Det tar emot jättemycket och det känns som att jag ska vrida sönder skiten.

Hjälp?!!

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag antar att du har originalkylaren?
Byggde isåfall ihop motsvarande kombination, fast med 570 moderkortet förra veckan, och jag trodde också att jag skulle bryta av plastarmen innan den tog i ändläget!

Du vek väl upp armen innan du satte dit "fjädrarna"?

Prova att rucka, väldigt försiktigt!!!, på kylaren, när jag gjorde det samtidigt som jag tryckte ned plastarmen fick jag dit den...

Visa signatur

ASUS N550-JK 4k skärm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mago
Hej!

Jag antar att du har originalkylaren?
Byggde isåfall ihop motsvarande kombination, fast med 570 moderkortet förra veckan, och jag trodde också att jag skulle bryta av plastarmen innan den tog i ändläget!

Du vek väl upp armen innan du satte dit "fjädrarna"?

Prova att rucka, väldigt försiktigt!!!, på kylaren, när jag gjorde det samtidigt som jag tryckte ned plastarmen fick jag dit den...

Japp, orginalkylaren är det.

Ja visst känns det som att plastarmen ska gå av,, det går ju inte bara "segt" - utan det händer ju verkligen ingenting när man försöker vrida den (utöver att plastarmen böjs lite).

Har försökt att rucka lite lätt på den men själva kylaren sitter ganska fast så som det är nu (har exempelvis ingen möjlighet att ta loss den och börja om från början - förvisso vet jag inte vad jag skulle kunna göra annorlunda!).

Men menar du att det helt plötsligt "släppte" när du ruckade lite - så det är ingen poäng i att bara trycka hårt?

Förresten, säg att armen skulle gå av (eller att.. tjaa inte vet jag, moderkortet på nåt sätt tar skada) - täcks sånt här av garantin? Jag följer ju verkligen instruktionerna till punkt och pricka. Funderar på att sova på saken och ringa komplett imorrn bitti - om nånting går fel/sönder "live" kanske dom är mer benägna att ersätta eventuella skador.. eller eh.. jag vet inte, hrmm...

Tack för att du svarade men som sagt skulle jag behöva fler råd/tips för som det är nu så sitter den bara där och retas med mig. I värsta fall, kan man strunta i att fälla ner den, kylaren sitter ju trots allt hårt fast med hjälp av dom där sidogrejerna. Eller är det uteslutet?

Tack o hej!

Permalänk
Medlem

Jo, jag fick nog allt ta i en hel del medans jag drog i armen; När jag läste moderkortsmanualen stod det en varning om att armen släpper kraftigt när man lossar den => Den fjädrar rätt hårt vid fastsättning.

Vad gäller att inte ansluta armen, ska tillstås att jag var lite inne på det oxå ett tag, men med tanke på värmeutvecklingen och att kylaren "hänger" på sidan i en tower avstod jag från det...

Visa signatur

ASUS N550-JK 4k skärm

Permalänk
Medlem

Haha, jag gjorde ett sista försök och tryckte i för kung och fosterland ("nu får det bära eller brista") och äntligen gick det vägen. Det var alltså hårt våld som var svaret.

Stort tack till de som svarat!

Permalänk
Medlem

Japp. Vad bra att de löste sig. Fick ta i såååå in i helvete när ja spände min cpu kylare (samma på 939). Jag var rädd att jag aldrig skulle få fast den

Permalänk
Medlem

på de två senaste amd64 jag köpt så saknades den armen helt..

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Precis samma problem som jag hade. Fick ta så jag nästan blev rädd och så bara sa det "klick" och den satt på plats. Tänkte ett tag att skita i att spänna den men med övervåld så blev det rätt. Tycker som skall skriva ut tydligt att man måste ta i så man grinar blod så man vet det.

Permalänk
Medlem

Jag var nästan säker på att jag skulle råka bryta sönder både ram,processor och grafikkort första gången jag satte ihop min burk, av någon anledning funkar den fortfarande

Permalänk

Måste bara tillägga (ett par år senare) att min CPU kylare var nästan OMÖJLIG att få dit men efter jag läste detta så var det helt plötsligt relativt enkelt att få dit den, nu sitter den stenhårt och låter inte mycket alls