Jag ska nog skaffa nytt minne men har lite frågor...

Permalänk
Medlem

Jag ska nog skaffa nytt minne men har lite frågor...

Jag har ett corsair ddr PC3200 (400Mhz?) på ett gigabyte.

Frågan är nu vad för minnen kan jag sätta i?

vad jag har fattat:

det måste vara ddr

det måste vara lika snabt annars kör båda i den lägsta farten

vad jag undrar kan jag tex sätta i et Kingston minne eller ett selectra?

är det bästa att köpa ett till gig ram från corsair i samma snabhet? altså ett nytt ddr minne från corsair som går i 400 mhz. måste det va exakt samma model?

Visa signatur

Letar du bostad i Stockholm?
Snabbostad.se

Permalänk
Geeks
SweClockers

Kör du i dual channel ska det helst vara exakt samma modell. I single channel brukar det räcka med att de klarar samma hastighet/timings.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

vad är dual chanel/singel chanel och hur ser jag det?

Visa signatur

Letar du bostad i Stockholm?
Snabbostad.se

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av folke123
vad är dual chanel/singel chanel och hur ser jag det?

Dual channel är när stickorna har en kanal vardera, kan då teoretiskt få dubbelt så mycket bandbredd. Har du ett moderkort som stöder dual-channel beror det på placeringen av stickorna huruvida det körs eller ej. Kika i manualen till ditt moderkort.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

klarar alla minnen dual chanel? har alla det? så om jag köper ett till exakt lika dant ram minne som jag har nu och mitt moderkort klarar dual chanel vilket det gör är det då säkert att jag kommer kunna ha dual chanel? vad är poängen med det? går det snabbare? finns det några nackdelar med det

Visa signatur

Letar du bostad i Stockholm?
Snabbostad.se

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av folke123
klarar alla minnen dual chanel? har alla det? så om jag köper ett till exakt lika dant ram minne som jag har nu och mitt moderkort klarar dual chanel vilket det gör är det då säkert att jag kommer kunna ha dual chanel? vad är poängen med det? går det snabbare? finns det några nackdelar med det

1. Köper du likadana minnen som du har nu, och moderkortet klarar av dual channel (DC) så är det nästan garanterat att du kan köra minnena i DC.

2. Det beror som sagt på moderkortet (eller cpu, beroende på vart minneskontrollern sitter) om du kan köra DC, inte minnesstickorna i sig. Nu har du corsairminnen av hög kvalitet så det ska inte vara några problem, även fast inga garantier finns.

3. Vinsten är givetvis högre prestanda, speciellt i applikationer som kräver hög minnesbandbredd. Exempelvis video eller vissa spel. Inga nackdelar vad jag kommer på, mer än att minnena måste sitta i par (kan endast använda två eller fyra stickor).

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015