Seagate fortsätter tillverka Maxtorhårddiskar

Permalänk
Medlem

Jag har använt hårddiskar från Maxtor sedan 1999, och jag har faktiskt aldrig haft/upplevt något problem.

Har fyra stycken DM-diskar i min stationära dator just nu, och de ligger på 24-26C, men jag kan ju ha haft enormt tur också. Däremot har jag haft problem med Seagate, coincidence?

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Undrar lite hur folk behandlar sina diskar. Inga attans tegelstenar inte som tål vad som helst.

Så sant. Tror flertalet av de diskar som gått sönder har gått varma(50C+) en längre tid. Skulle inte alls förvåna mig då så gott som alla mina bekanta, trots påtryckningar, inte har nån kylning åt stackarna.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Jag har inte köpt nån sedan diamondmax 9 för att den var billig. Men erfarenheterna var redan dåliga innan och efter den drar jag mig från att köpa dem igen.

Wd har presterat bäst av de diskar jag haft så nu har bara burken sådana. Men jag har även efrarenheter från hitachi (som är rätt snabba) och samsung som är tysta från andra system jag nyligen byggt. Wd har båda dessa egenskaper. Priset är högre dock men slöa och högljuda/varma diskar kan ge enorm huvudvärk så jag öppnar gärna plånboken när det är dags för diskköp. Sen hinner jag alltid springa halva kartan i Bf2 innan nån annan har kommit in.

Permalänk
Medlem

Hur varmt är för varmt?

Disktillverkarna skriver väl 40 grader är den temp som disken trivs bäst i. Men att disken klarar upp till 55 eller så.

Och jag har ju två st Maxtor som är i 2st ljuddämpade 5.25 "lådor", och tempen blir ca 43 grader, och 46 grader efter ha spelat i en timme.

Jag kanske får ta ur mina diskar ur de ljuddämpade 5.25 "lådorna" med 32 grader istället som de andra diskarna, fast då behöva stå ut med det högfrekventa ljudet (är ljudkänslig). Har Antec Solo chassi, med NesteQ 0db semi-kylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Så sant. Tror flertalet av de diskar som gått sönder har gått varma(50C+) en längre tid. Skulle inte alls förvåna mig då så gott som alla mina bekanta, trots påtryckningar, inte har nån kylning åt stackarna.

Well jag har några offer som itne får nån vidare kylning. hade lätt 50+ på disken i ena HTPC:n men å anndra sidan gammal 80Gb seagate utan vicktigt innehåll så där är säkerhet igen prioritet. Dock har alla WS/servers nån form av acktiv disk kylning. Min primära filserver har fläktar från botten å upp villket inkluderar 2st 120mm, 2st 80mm. Sissta disken sakanar dock kyning utan bara luftströmar runtomkring som kyler den så inte så farligt. Mäst det att det inte fins plats för mer än 40mm fläktar där å iget man har hemma direckt å inte kommit te skott där precis men resterande 14 av 15 diskar har alltid konstant kylning.

Sedan nåt som dödar är tempraturskillnader och det uppstår främst när datorn stägs av och på. En hemadator som stägs av över natten och kanske ett par gånger om dagen där utsätts diskarna kanske för en 20-30C tempraturförändring varge gång och det ger matrialförändringar villket skadar kluster och även tär på lager då smörjnigen i lager inte påbörjas vid ett visst varvtal då visskossiteten på oljan som smörjer lagren inte billdar en film som bär lagren fören vid ett vist varvtal.

Därför hävdar jag alltid att disakr lever lika läge om inte lägre i gång 24/7 bara dom har kylning och bra ren strömförsörjning för elektronik etc ska klara 24/7 användning annars är det nåt seriöst fel på skiten.

Permalänk
Avstängd

Ingen som reagerat på den kraftiga felciteringen i brödtexten direkt efter ingressen?

EDIT: Uppenbarligen inte, citat:

"”It's not like we're going to complete with ourselves” säger Marc Jourlait på Seagate till eWEEK. Han fortsätter:

As we were going through the acquisition, we realized that there was relatively little overlap in our product offerings. We were a little surprised that most of our two companies' products each fit into niches that the other company did not address."

Första meningen skall självklart vara:

"”It's not like we're going to compete with ourselves” säger Marc Jourlait på Seagate till eWEEK."

Visa signatur

signatur?..

Permalänk

Kan bara utgå från egna erfarenheter vilket är att mina 2 nuvarande Maxtor diamondmax9 160GB fungerat felfritt i 3år och personligen tycker jag inte alls dom är varma, 29-30grader ligger dom på för det mesta.

En mina kompisar har också en 160GB som funkar perfekt.
Fast jag kan erkänna att det aldrig gått sönder en hårddisk för mig konstigt nog, hade en 20GB IBM-hårddisk som lät som ett rivjärn men till min stora förvåning rasade den aldrig(gav bort den för några år sen).

Visa signatur

[Core 2 Duo E6700][Asus P5B iP965][4GB PC6400][POV8800GTS 640MB][Thermaltake Soprano DX][Tagan 580W Easy connect]

Permalänk
Medlem

Har en 4 ar gammal maxtordisk som jag fortfarande anvander som systemdisk. dock har den borjat sla av sig vid for hog varme men det ar for att efter glapp i en av mina molex-kontakter vilket resulterade i att disken gick pa, av, pa, av sa jag satte dit en 80mm flakt och nu funkar den lika bra som forut. kan bara upplysa om att min maxtor diamondmax10 200GB IDE-disk ar snabbare an mina 2xsamsung 160GBDS/ATA :).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har två maxtor diskar på 200 gig som jag kör i RAID och det går fan undan. Det enda dåliga är väl ljud-nivån som är lite högre än andra men för mig spelar inte det nån roll. Annars harom varit problemfria och billiga. Om de blir för varma får man ju skaffa bättre fläkt

Visa signatur

nämen tjenare