Permalänk
Medlem

Conroe eller FX62?

Nu är det så att jag har ca 12-14000 att lägga på minnen prolle och mobo.
Ja, jag ska lägga pengarna på det, så behöver inga predikningar om att inte köpa grejerna.

Men jag står i valet och kvalet vad gäller grejer.
Ska jag satsa på ett conroe system eller ett AM2 med en FX62.a???
Kommer inte att spela alls på burken, men vill klocka till bristningsgränsen.

Permalänk
Medlem

Klocka tar kanske 1-2 dagar om man anstränger sej rejält, vad ska du göra med grejorna resten av tiden om du inte ska spela? Bara undrar...

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Red Beaver
Klocka tar kanske 1-2 dagar om man anstränger sej rejält, vad ska du göra med grejorna resten av tiden om du inte ska spela? Bara undrar...

OK, jag kommer kanske lira lite source osv. men det är ingen ren spelmaskin jag ska ha.
Jag kör MCE och packar upp mycket filer osv.
Jag gillar prestanda, och vill att allt jag gör ska gå så fort som möjligt.
Sen är det ju otroligt roligt att pressa sitt system till bristningsgränsen.
jag kommer att köra vatten på graffe och CPU, samma grejer som i sign, fast nytt mobo prolle och minne då.

EDIT: Lägger in och redigerar en del film från videokameran också.

Permalänk
Medlem

Det är inte så värst ekonomiskt försvarbart att köpa en Conroe heller, får du din gamla burk såld för en bra penning är det dock värt det.

Men som du skriver, att du ska lägga ner pengarna på dessa 3 grejjer är det bara Conroe som gäller just nu! FX-62 och AM2 är uteslutet!

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikerrer
Det är inte så värst ekonomiskt försvarbart att köpa en Conroe heller, får du din gamla burk såld för en bra penning är det dock värt det.

Men som du skriver, att du ska lägga ner pengarna på dessa 3 grejjer är det bara Conroe som gäller just nu! FX-62 och AM2 är uteslutet!

Jag kan säga så här, pengarna kan bara användas till datorgrejer.
Jag kan alltså plocka ut grejer för ca 12-14000:-
jag kan inte få kontanter, det är därför jag tänkte passa på att uppgradera lite.

Är det bättre prestanda med ett conroe system än med FX62an då?

Permalänk
Medlem

bara så du vet att en conroe E6600 som inte kostar mer än max 3000kr smiskar en Amd fx62 för 10 k eller vad den kostar nu men dyr är den !!!

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Re: Conroe eller FX62?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av walste
Nu är det så att jag har ca 12-14000 att lägga på minnen prolle och mobo.
Ja, jag ska lägga pengarna på det, så behöver inga predikningar om att inte köpa grejerna.

Men jag står i valet och kvalet vad gäller grejer.
Ska jag satsa på ett conroe system eller ett AM2 med en FX62.a???
Kommer inte att spela alls på burken, men vill klocka till bristningsgränsen.

Köp en X6800! Sedan ett Asus p5w Dh Deluxe, vattenkylning ifall det finns pengar, ÖVERKLOCKA!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Daaaamn på dom minnena.

Men jag tycker du ska slå till på en Intel C2D Xtreme 6800 istälet och köpa ett par minnen för 3000 och sedan "klocka latency" själv!

Sen har jag läst att latency inte spelar så stor roll för Intels processorer som det gör för AMD utan det är mhz som Intel vill ha, isåfall är det bättre att köpa PC7200 eller PC8400 minnen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av walste
Lutar åt detta

Moderkort
http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=ASP5WDH...

processor
http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=IE6700R

Minnen
http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=2GBTWXD...

Borde kunna klockas en del, och jag blir glad och nöjd

Kan du inte köpa X6800 och lägga mindre på minnena? X6800 har inte låst multiplier ...

Alldeles för dyra minnen, du vinner nästan inget på det ...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aieranah
Kan du inte köpa X6800 och lägga mindre på minnena? X6800 har inte låst multiplier ...

Alldeles för dyra minnen, du vinner nästan inget på det ...

Känns inte som man behöver nån hög multiplier iaf, säg att man kan köra 400FSB då spelar det ju ingen större roll att jag kan dra upp multin till säg 14.
vad är multipliern på 6700an då?

Permalänk
Medlem

Köpa minnen för 5000 till en Conroe? Det ger ABSOLUT INGENTING. Ett Conroe-system vinner ingenting på minnen med låga latenser, prestandaökningen är försumbar. Köp dig ett par PC6400, t.ex. Corsair Cas5 så når du garanterat 400MHz FSB om nu din processor vill. Köp något annat roligt för de 3000:- som du sparar på minnena.

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Medlem

Eller PC8400 minnen som Intel processorer vinner mest på.

Permalänk
Medlem

moderkortet måste stödja PC8400 minnen också..

Men som har sagts tidigare..låg latency på minnena ger i princip ingen prestandaökning alls på ett conroe-system..så ta CL5 istället o spara 3000:- och använd dom till en X6800 istället..E6700 har låst multiplier på 10x tror ja??

//Boman

Visa signatur

NZXT Phantom 820 - Asus Rampage IV Black Edition - Intel i7 4930K - 32 GB Corsair Dominator Platinum 2133MHz - 2x EVGA 780 Ti SLI - Corsair AX1200W PSU - 2st Samsung 840 PRO 256GB SSD- Samsung 840 PRO 512GB SSD - 2st WD Caviar Black 4TB - Windows 10 Pro 64-bit - Acer X34 Predator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akke
Köpa minnen för 5000 till en Conroe? Det ger ABSOLUT INGENTING. Ett Conroe-system vinner ingenting på minnen med låga latenser, prestandaökningen är försumbar. Köp dig ett par PC6400, t.ex. Corsair Cas5 så når du garanterat 400MHz FSB om nu din processor vill. Köp något annat roligt för de 3000:- som du sparar på minnena.

Nu är det ju så att man kan släppa på latenserna och få högre klock (men de överklockar redan sjukt bra på Cl3) Jag har sett de Corsairstickorna närma sig Ddr1200 med en bandredd över 13000mb/s på en C2D maskin.

Bättre att köpa dyra minnen än dyr propp.