Produkttest: HDA Digital X Mystique 7.1 Gold

Permalänk
Medlem

Intressant test, bra gjort.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

"Minuspoäng ges för att drivrutinerna funkar halvtaskigt – kontrollpanelen kraschade efter ett par minuters experimenterande med effektsektionen, och när jag startade upp den igen hade jag en bugg som tvingade mig byta högtalarkonfiguration för att höra vilken preset jag valt. Inte världens stabilaste drivrutiner, alltså."

Clean install? Med tanke på att personen som testade kortet körde med två ljudkort i hela tiden så tvivlar jag på det. Kan vara så att testdatorn är kass eller att något som finns på den påverkar drivrutinerna att bugga. Kanske borde kollat upp om det är ett stort problem istället för att ge sådana meningslösa kommentarer som "minuspoäng ges bla bla bla"

"Efter en ganska omfattande kalibrering av ljudkortets in- och utgångar i RightMark Audio Analyzer försöker jag genomföra ett loopback-test (man kopplar ihop ljudkortets in- och utgångar med en kort sladd av hög kvalitet), men testet misslyckas och ger helt orimliga värden. Istället kör jag ett A -> B-test, där mitt M-Audio Audiophile analyserar HDA-kortets utgångar - det är ju främst dessa vi vill testa. Resultaten kan anses som acceptabla, men naturligtvis ser man en tydlig skillnad gentemot Audiophile-kortet, som får anses vara en hygglig referens."

Helt omöjligt köra loopback test med mystique kortet?
Ingen info om vilka kablar som användes.

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=577&page=10
Varför endast hörlurar för att testa virtual 7.1?

Samt slutsatsen där det inte nämnts om personen som testat ljudkortet kollat upp om problemen endast beror på dennes system eller är allmänt kännt.
medelmåttigt ljud i förhållande till ???

Håller väl den vanliga sweC kvalitén, fast förväntar mig kanske för mycket av en vanlig generell datorsida.

Permalänk
Medlem

FM™ -> Detta tvivlar jag STARKT på!

X-Fi har bättre D/A omvandlare än de i ditt Logitech-paket, så antingen använder du dåliga/långa kablar eller så uppskattar du helt enkelt sämre ljud, vilket i sig inte är så konstigt då ljud är väldigt individuellt.

Ang. basens karaktär så finns det ju inte mycket att göra, förutom att sänka volymen. Du kan alltid prova att sänka delningsfrekvensen, men detta tror jag stjälper mer än det hjälper eftersom att satteliterna inte spelar så värst djupt.

spuck -> Hur stor är skillnaden i vad? I ljudkvalité: ingen (möjligtvis när du går från AC3 till fullbitrate DTS dock), i CPU-använding: 1-3% kanske? Men det beror förståss på vad du har för processor.

maDa -> Nej, en S/PDIF kabel kan överföra upp till 1,5Mbps.

Och ang. DD-Live så är det nog bara en tidsfråga innan detta dyker upp som en total mjukvarulösning som förmodligen är gratis. Det finns redan program för detta, dock vet jag inte hur bra de fungerar eftersom att jag inte orkat testa. Jag ser helt enkelt ingen användning för det.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Hedersmedlem

Unit01: Dina synpunkter gällande dubbla ljudkort och RMAA-analysen har jag redan svarat på, läs längre upp i tråden. Om jag minns rätt använde jag en 0.3m Klotz- eller Hosa-kabel, vilket räcker gott och väl för ett loopbacktest.

Gällande Virtual Surround valde jag att testa just hörlurar eftersom detta är en av de funktioner som är svårare att lyckas med - vi minns ju alla hur Creative experimenterat med sina olika CMSS-lösningar - och jag var nyfiken på att se hur HDA löst det. Att mixa upp från stereo till 5.1 / 7.1 är inget magiskt, och jag tyckte inte det var värt att lägga någon tid på att testa det. Kan lägga lite mer energi på sådana funktioner om jag någon gång gör ett nytt ljudkortstest om du är nyfiken.

2000+: Om jag inte minns fel finns det en del licenser förknippade med Dolby Digital-encoding, så jag vet inte om en mjukvarulösning ligger supernära tillhands.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
X-Fi har inte DD Live.

Jag ska passa på att adressera en sak: Att koppla digitalt innebär i teorin en viss kvalitetsförlust när det gäller realtidsencodat ljud i och med AC3-encodingen. Det ska dock rätt mycket till för att det ska höras, och jag tvivlar på att analoga kablar är såpass brusfria att det går att göra en vettig jämförelse. Om man värderar bekvämligheten i att köra digitalt, vilket jag personligen gör, anser jag nog att kortet är värt pengarna.

en annan aspekt är att många billigare förstärkare fortfarande inte har sexkanalsingångar (eller 7/8 heller givetvis) och nöjer man sig med detta kort så nöjer man sig troligen också med en sådan förstärkare = perfekt symbios. sen kan man ju ställa sig frågande till vad poängen med analoga utgångar alls är åas.

instämmer i att recensionen var bra, när det gäller subjektiva ljuduppfattningar här får jag annars ofta intrycket att testaren underkändes på mönstringens hörseltester..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Bra ljudkort för max 500kr är prisvärt. Att betala 1100kr för nåt man fick med i gamla Nforce2 är allt annat än prisvärt. Annars hyfsat bra recension.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VaCUm
En liten miss. Detta är inte det enda kortet med Dolby Digital Live. Turtle Beach har också ett:
http://www.turtlebeach.com/site/products/soundcards/mtgoddl/p...

Låter ju som att det skulle kunna vara ett bättre val. Hade ju varit kul att se samma test med det kortet...

(Turtle Beach är ju i alla fall välkända, sen om det där kortet är bra är ju en annan femma.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
2000+: Om jag inte minns fel finns det en del licenser förknippade med Dolby Digital-encoding, så jag vet inte om en mjukvarulösning ligger supernära tillhands.

AC3-filter som kör realtids encoding till AC3 är ju gratis...

EDIT:

http://www.driverheaven.net/showthread.php?t=90887&page=1&pp=...

Det var det programmet jag pratade om tidigare, har inte testat det än dock.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Realtek ALC882M

Jag kanske är helt ute och cyklar, men har inte samtliga moderkort i kretsserierna Intel 975X samt nForce5 stöd för Dolby Digital Live (jag tror det är Realteks ALC882M-krets det handlar om)? I så fall, är det någon som testat om det fungerar bra?

Permalänk
Hedersmedlem

Någon påstod att de tog bort just DD-encodingen från senare kort, men jag kan ha fel där. Det är hursomhelst inget alternativ om man inte är villig att byta moderkort, därav formuleringen i recensionen.

Permalänk
Medlem

Vad är det för OP:s som sitter på som standard?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VaCUm
En liten miss. Detta är inte det enda kortet med Dolby Digital Live. Turtle Beach har också ett:
http://www.turtlebeach.com/site/products/soundcards/mtgoddl/p...

Även Terratec har ett tydligen?

Terratec Aureon 7.1 PCI DDL
7.1 Ljudkort, DolbyDigitalLive

www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=6...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Diamond multimedia har också ett ljudkort som verkar bygga på samma krets:

Diamond XtremeSound 7.1 DDL

http://www.techspot.com/reviews/hardware/diamond_xtremesound7...

Lite billigare om man bara är ute efter "DDL" funktionaliteten, tyvär så hittar jag ingen återförsäljare i sverige.

Visa signatur

/David