Apple får hosta upp $100 miljoner för patenttvist

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
The Land of Possibilites, eh? Du kan sätta patent på vad du vill. Du kan bli stämd av inbrottstjuven som halkade på hallmattan och bröt benet. Scheisse.

Det kan man bli i Sverige, inte stämd men att man måste betala skadestånd om inbrotttjuven snubblar på dörrmattan och bryter benet.

Dessutom så är det nu reglerna i USA och varesig vi tycker det är löjligt eller ej så hade Creative fått ett patent på det och då får andra aktörer faktiskt anpassa sig efter detta.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
humor? ironi? nått av de orden måste du ju känna igen vad de flesta som skriver så vill få fram är att cratives patent täcker nått som är så självklart, alltså det mest logiska sättet att sortera sin musik. kanske oxå en av anledningarna till att apple inte tog patent på det, även fast de släpt sin första ipod innan creative tog patentet. kan till och med varit så att creative märkt att apple inte tagit patent o tog chansen. uppenbarligen höll det.

personligen tror jag som sagt apple kunnat vinna en rättstvist, men rättegångskostnader för deras advokater hade blivit större än va de nu lagt ut, då processen hade blivit lång

Ärligt skaffa bättre humor? Den är så torr och tråkig och det gör ju det inte hela bättre att 10 personer apar efter den första.

Tyvärr ni får leva med att creative hade patent på menysystemet, ni kanske inte viste att man kunde göra så men de gjorde det! Desutom så är smart gjort, tänk er själva om ni skulle vart i Creatives skor och ni hade chansen att ta patent.. skulle ni gjort det ?

Synd om Apple som blev ägda på $ 100 miljoner, men de skulle kollat upp om det var patent på det eller ej, det gälla alla nya saker man vill tillverka.

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem

många säger "100miljoner är inget" och "apple bryr sig nog inte mycket om den summan".
Men vakna upp!!De e ingen strunt summa!
Det är ett ganska så stort hål som bildas i deras budget.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sn4rk
många säger "100miljoner är inget" och "apple bryr sig nog inte mycket om den summan".
Men vakna upp!!De e ingen strunt summa!
Det är ett ganska så stort hål som bildas i deras budget.

De personerna tror väl att pengar växer på träd :/
I värsta fall kan det ju hända att de måste göra en prishöjning bara för att fixa till det.

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard
Ärligt skaffa bättre humor? Den är så torr och tråkig och det gör ju det inte hela bättre att 10 personer apar efter den första.

ja smaken är som baken delad, du tycker den är torftig, andra tycker inte det. sen när blev din åsikt ett mått för hur resten av världen ska tycka du kan i alla fall inte leka till ironin i de inläggen. för alla vet att det inte skulle gå att ta patent på en så enkel sak som hjul t.ex.
men vi släpepr det, vill du inte se mina inlägg, hoppa dem då, så slipepr du mödan med att läsa min dåliga humor

[QUOTE]
Tyvärr ni får leva med att creative hade patent på menysystemet, ni kanske inte viste att man kunde göra så men de gjorde det! Desutom så är smart gjort, tänk er själva om ni skulle vart i Creatives skor och ni hade chansen att ta patent.. skulle ni gjort det ?
[/QUOTE]

ja som jag skrev så är det inte så konstigt att de tog patentet.

[QUOTE]
Synd om Apple som blev ägda på $ 100 miljoner, men de skulle kollat upp om det var patent på det eller ej, det gälla alla nya saker man vill tillverka.
[/QUOTE]

??? du vet att apple började tillverka o sälja ipods med menysystemet innan creative tog patentet, så det fanns inget att kolla upp. misstaget var att inte lämna in en patentansökan innan de började sälja sin ipod. med tanke på hur lätt systemet/logicen är tar det inte långt o knåpa ihop en patentansökan.

sen visst är 100 miljoner dolalr en hel del, men om jag inte minns fel så hade apple ett stort antal miljarder på banken + att crative nu börjar tillverka tillbehör till ipod, vilket apple kommer tjäna på genom fler sålda ipods.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Hade jag kunnat göra som Creative hade jag gjort samma sak. Affärer är affärer. Sen kan jag tycka att det är lite löjligt med den typen av patent som går att få i USA. Just Creative sitter ju på väldigt många patent av den där typen. De har ju även patent på saker som "Skicka ljud genom två filter för att få bättre ljud". Löjligt... ja... men ni får gilla läget.

Var det inte i Kina eller Japan som ett företag fick "Happy Birthday" som registrerat varumärke och därmed blev den enda aktören som kunde göra gratulationskort.

När det gäller upphovsrätt och patent finns det många konstigheter.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Men är ni verkligen säkra på att apple hade menysystemet innan creative tog patentet ( jag har alltså ingen aning men har någon en länk till när patentansökan kom in )? Vad jag förstått så ska man inte kunna ta patent på känd teknologi, typ saker som redan används, saker som är publicerade i vetenskapliga artiklar o.s.v.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RMgX
Men är ni verkligen säkra på att apple hade menysystemet innan creative tog patentet ( jag har alltså ingen aning men har någon en länk till när patentansökan kom in )? Vad jag förstått så ska man inte kunna ta patent på känd teknologi, typ saker som redan används, saker som är publicerade i vetenskapliga artiklar o.s.v.

MS har ju som sagt patent på Dubbelklick och Smileys som skickas via IM.. så det funkar nog aldeles utmärkt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sn4rk
många säger "100miljoner är inget" och "apple bryr sig nog inte mycket om den summan".
Men vakna upp!!De e ingen strunt summa!
Det är ett ganska så stort hål som bildas i deras budget.

Icke. Apple Computer har någonstans runt åtta miljarder dollar i kontanter.

I vilket fall, Apple vinner rätt mycket på det här. a) De får Creative som tillbehörstillverkare för iPod, b) De slipper en dyr rättegång, med osäker utgång, c) Eftersom Creatives patent nu är giltigt så kan ingen annan använda menysystemet utan att betala för det, och om någon annan betalar Creative för licensen kommer Apple att få tillbaka pengar av det de har betalat, d) Det viktigaste är att Apple nu är säkra på att kunna fortsätta sälja iPods, vilket är en ganska stor inkomstkälla.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem

Visserligen ingen officiel källa men enligt amerikansk patentlagstiftnig verkar det som om den som uppfinner något först ska ha patentet. Vidare får det man ansöker om patent om inte redan vara känt i USA eller publicerat internationellt.

För den sakens skull är det förståss inte säkert att USAs patentverk lever upp till lagen, men det kan ju vara så att apple gick med på förlikning för att de visste att creative hade en god chans att bevisa att de utvecklade menysystemet i mp3 spelare först, de behöver inte ha sålt spelare med det menysysstemet innan apple för att vara först, bara ha dokumenterat att de utvecklat det om jag förstår saken rätt.

Givetvis kan de även gått med på förlikning även om de ansett sig ha rätt men ansåg att förlikning låg i aktieägarnas intresse överlag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
??? du vet att apple började tillverka o sälja ipods med menysystemet innan creative tog patentet, så det fanns inget att kolla upp. misstaget var att inte lämna in en patentansökan innan de började sälja sin ipod. med tanke på hur lätt systemet/logicen är tar det inte långt o knåpa ihop en patentansökan.

Då vill jag gärna ha en källa på att creative tog patentet EFTER apple's ipods. Känns skumt att apple skulle missa en sådan sak.

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard

Tyvärr ni får leva med att creative hade patent på menysystemet, ni kanske inte viste att man kunde göra så men de gjorde det! Desutom så är smart gjort, tänk er själva om ni skulle vart i Creatives skor och ni hade chansen att ta patent.. skulle ni gjort det ?

Japp, men så här är det:

"I don´t hate the player, I hate the game!"

Dvs, jag tycker det är orimligt att man kan få igenom ett sådant patent!

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk

Så... Nu har jag då tagit patent på "Power Button" ...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheShaman™
http://support.dell.com/support/edocs/monitors/2005FPW/GRAPHI...

Så... Nu har jag då tagit patent på "Power Button" ...

bra...för den använder inte jag ;).
ONT:

ÄVEN fast apple har 8 miljarder så kommer det att bli ett hål i budgeten.
Eventuell prishöjning kan komma, löner kan sänkas(troligtvis inte), och utvecklingen av nya kan gå långsammare.

Permalänk
Hedersmedlem

Uj de va rätt saftigt belopp. Fast dom tjänar nog bra mycke mer på Ipods så.....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Det kan man bli i Sverige, inte stämd men att man måste betala skadestånd om inbrotttjuven snubblar på dörrmattan och bryter benet.

Dessutom så är det nu reglerna i USA och varesig vi tycker det är löjligt eller ej så hade Creative fått ett patent på det och då får andra aktörer faktiskt anpassa sig efter detta.

Det där låter helt sjukt. Har du inget utdrag ur lagen på detta? Har läst att man var tvungen att ha rörelsedetektorer, kameror och höga stängsel om man skulle ha swimmingpol i en viss stat i USA. Hade man inte det kunde man bli stämd om någon drunknade i den. Vi lever i en sjuk värld...

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB