Ati lanserar Radeon X1950

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja

Sen så tänker jag som så här, dem som vill köra HDR+AA antar jag vill köra MAx ingame på allt som gör spelet snyggare, då är definitift varken X1900~ eller X1950~ något shoo hej, och så klart inte Nvidias kort idag då dem inte stödjer HDR+aa.

Ärligt talat kör jag hellre 2xAA med lite lägre detaljer än helt utan kantutjämning fast med mer polygoner, men det kanske bara är jag. Sen körde dem väl allt på max i Oblivion, och det även med HDR+FSAA, och det var ändå spelbart enligt dem på 1280*1024. De flesta sitter nog på 19"-skärmar idag och inte många går över 1600*1200. Det är också viktigt att notera hur liten prestandaförlust man får av att köra på AA i Oblivion, något som mer eller mindre alla recensenter påpekat. Självklart är det inte "ZOMG MÅSTE KÖPA ATI !!!1!" men det kan fortfarande vara den lilla detaljen som väger över till ATi:s fördel, underskatta inte AA (fastän jag håller med om att fler spel borde stöda HDR, men det kommer i och med UT3). Prestanda är det allt som oftast gott om och då kan ju bara bildkvaliten bli bättre så att säga

För övrigt gjorde vi ett intressant test på fysiken idag. Vi använde en strob för att så precist som möjligt mäta frekvensen på en vågrörelse. Men vi testade också att se på vilken "Hz" som vi inte längre uppfattade att stroben blinkade tydligt. Runt 35Hz så tolkade våra ögon det som att stroben var en konstant lysande ljuskälla.

Teoretiskt borde väl allt över 35fps flyta på utan att vi märker av släpningar? Släpningarna som kommer borde väl då snarare bero på så kallat "mus-lagg". Tror dem flesta känner igen känslan från Oblivion där man inte upplever grafiken som släpande men däremot musrörelserna.

Går lite off-topic nu men det är ju ganska intressant?

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Friamannen
Ärligt talat kör jag hellre 2xAA med lite lägre detaljer än helt utan kantutjämning fast med mer polygoner, men det kanske bara är jag. Sen körde dem väl allt på max i Oblivion, och det även med HDR+FSAA, och det var ändå spelbart enligt dem på 1280*1024. De flesta sitter nog på 19"-skärmar idag och inte många går över 1600*1200. Det är också viktigt att notera hur liten prestandaförlust man får av att köra på AA i Oblivion, något som mer eller mindre alla recensenter påpekat. Självklart är det inte "ZOMG MÅSTE KÖPA ATI !!!1!" men det kan fortfarande vara den lilla detaljen som väger över till ATi:s fördel, underskatta inte AA (fastän jag håller med om att fler spel borde stöda HDR, men det kommer i och med UT3). Prestanda är det allt som oftast gott om och då kan ju bara bildkvaliten bli bättre så att säga

Tjaa, prestanda förlusten i Oblivion är inte så stor just när det gäller utan AA eller med AA, det håller jag med om.

Citat:

För övrigt gjorde vi ett intressant test på fysiken idag. Vi använde en strob för att så precist som möjligt mäta frekvensen på en vågrörelse. Men vi testade också att se på vilken "Hz" som vi inte längre uppfattade att stroben blinkade tydligt. Runt 35Hz så tolkade våra ögon det som att stroben var en konstant lysande ljuskälla.

Teoretiskt borde väl allt över 35fps flyta på utan att vi märker av släpningar? Släpningarna som kommer borde väl då snarare bero på så kallat "mus-lagg". Tror dem flesta känner igen känslan från Oblivion där man inte upplever grafiken som släpande men däremot musrörelserna.

Går lite off-topic nu men det är ju ganska intressant?

Det är intressant, dem säger 60fps men det kanske är 35 enligt er dunno.

Även om man inte ser det så känner man det och det är nog det som räknas hos varje person tror ja

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Friamannen
För övrigt gjorde vi ett intressant test på fysiken idag. Vi använde en strob för att så precist som möjligt mäta frekvensen på en vågrörelse. Men vi testade också att se på vilken "Hz" som vi inte längre uppfattade att stroben blinkade tydligt. Runt 35Hz så tolkade våra ögon det som att stroben var en konstant lysande ljuskälla.

Teoretiskt borde väl allt över 35fps flyta på utan att vi märker av släpningar? Släpningarna som kommer borde väl då snarare bero på så kallat "mus-lagg". Tror dem flesta känner igen känslan från Oblivion där man inte upplever grafiken som släpande men däremot musrörelserna.

Går lite off-topic nu men det är ju ganska intressant?

Det finns ett program att ladda ner som delar skärmen på två och visar två roterande kuber som man själv kan bestäma med vilken fps de skall renderas med. Man får gå rätt högt för att inte kunna avgöra vilken av dem som har lägst fps. Kommer inte ihåg vart man hittade det programmet men det har varit uppe på sweckockers ganska många gånger för.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Det är intressant, dem säger 60fps men det kanske är 35 enligt er dunno.
Även om man inte ser det så känner man det och det är nog det som räknas hos varje person tror ja

Alltså, jag skulle förutsätta att alla ögon har samma uppdateringsfrekvens eller vad man ska säga, och alla i klassen uppfattade stroben som konstant lysande vid 35Hz, men i realiteten så blinkade den alltså 35 gånger i sekunden.
Precis, du känner det i kontrollen. Är det inte i så fall kontrollen det är fel på egentligen? Det är ju egentligen bara genom den du får feedback om grafiken och ljudet flyter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Det finns ett program att ladda ner som delar skärmen på två och visar två roterande kuber som man själv kan bestäma med vilken fps de skall renderas med. Man får gå rätt högt för att inte kunna avgöra vilken av dem som har lägst fps. Kommer inte ihåg vart man hittade det programmet men det har varit uppe på sweckockers ganska många gånger för.

Låter intressant, ska försöka kolla upp det.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Friamannen
Precis, du känner det i kontrollen. Är det inte i så fall kontrollen det är fel på egentligen? Det är ju egentligen bara genom den du får feedback om grafiken och ljudet flyter.

Sant, men vad gör man åt det då?

Jag menar, tagentbordet,mus etc har inget med saken att göra, men något annat? För du känner de ju, du känner det på musen när du rör den och du känner det när du rör dig genom tagentbordet eller en slags pad.

Vart är haken? Varför skulle egentligen FPS vara så "viktigt", varför hackar oftast spel i 35fps egentligen?

hmm

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.