Går det att klämma ut mer kräm ur min gamla dator?

Permalänk
Medlem

Går det att klämma ut mer kräm ur min gamla dator?

Satt och kollade lite i Everest och såg en sak jag inte tänkt på tidigare. Jag har PC-3200 400Mhz minnen, men FSBn och minnesbussen ligger just nu på 166. Borde inte jag kunna höja de minnesbussens hastighet till 200Mhz. Jag kom ihåg förut när jag klockade datorn att den inte ville boota windows om FSBn var högre än 166, jag trodde då att det berodde på att minnena inte klarade högre, men det kanske var CPUn som satte stopp.

Jag har tre minnes-moduler i datorn:

  • 256MB PC3200 (2.5-3-3-8 @ 200MHz) x 2

  • 512MB PC3200 (3.0-3-3-8 @ 200MHz) (2.5-3-3-7 @ 166MHz)

Skulle någon kunna tala om vad detta betyder? Varför står det att två av minnena kör i 200MHz, och det tredje kör i 200MHz och 166MHz. Jag kan inte så mycket om minnen och deras olika CL, Hz, mm, så någon måste förklara det här för mig.

Ok, det jag nu skulle vilja veta är:[list="1"]
[*]Är jag HELT ute och cyklar?
[*]Om jag inte är det, skulle det gå att klämma ut mer kräm ur min gamla kompis?
[*]Varför är står det två olika Hz-tal på Kingston-minnet (512Mb)?
[*]I bild 2 nedan står det något om "minnes synkning". Vad är det?
[/list=1]

För att hjälpa till ite lägger jag upp några bilder från Everest:

Visa signatur

Asus Prime B360M-A | i7-9600K | Asus ROG STRIX RX5700 XT | Corsair Vengeance LPX Black 2x8Gb 2666Mhz | Kingston A2000 M.2 1Tb | 2x Barracuda Q1 SSD 960Gb

Permalänk
Hjälpsam

"Minnes Synkning" är vilka de förinställda CAS/RAS/etc värdena på minnet. Det är de värdena som är programerade i SPD'n, så att datorn vet vilka värden den skall köra på om den kör med 166 eller 200FSB.

Just nu går din dator på 166.6 FSB, om du höjer den till 200 kommer processorn balla ur för att det blir för mycket för den. Du kan dock ställa ner CPU multippeln till x11 och sedan höja till 200FSB (=2200mhz), då går processorn på samma fart fast minnena går på den hastighet som var tänkt. Det är under förutsättning att chipsetet klarar det, och du har en NF7-S r2 så det skall inte vara några problem.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Tack för det svaret. Var precis vad jag ville höra

Måste testa med en gång.

//_boriz

EDIT: Testade precis att höja FSBn till 200 och sätta multipliern på 11. Då ville inte datorn starta. Öppnade burken för att återställa CMOS, och gjorde något som jag kanske borde ha gjort från början...kolla manualen. Vi en närmare titt upptäkte jag följande.

  • Supports 3 DIMMs DDR 200/266/333

  • Supports 2 DIMMs DDR 400

Kör man med tre minnesmoduler, som jag gör, kan man inte köra upp multipliern i 200,...166 är max. surt

//_boriz

Visa signatur

Asus Prime B360M-A | i7-9600K | Asus ROG STRIX RX5700 XT | Corsair Vengeance LPX Black 2x8Gb 2666Mhz | Kingston A2000 M.2 1Tb | 2x Barracuda Q1 SSD 960Gb