Permalänk
Medlem

Uppgraderings hjälp! (AGP ENDAST)

Hejsan kära Sweclockare!

Jo det är så att jag tänkte uppgradera min dator lite grann. Jag tänkte nämligen byta ut moderkortet och processorn för jag anser att det är det ända som behövs byta ut just nu.

Min nuvarande hårdvara är:

Intel Pentium 4, 2800+
1,5GB DDR 400mhz
200GB hdd
Geforce 7800GS 256mb AGP8x

Jag tänkte byta till en AMD 3500+ processor och ett passande AMD socket 939 AGP moderkort.
Varför jag vill ha agp är för att jag inte känner för att byta ut mitt grafikkort, eftersom det är ganska nytt.

Nu är det så, att jag vill ha lite hjälp här, om priser och bra passande processorer samt moderkort.
Ge gärna tips på bra datorbutiker och länka gärna till hårdvarorona ni tycker jag ska klämma till på.

Detta vore mycket tacksamt, Tack på förhand

Mvh affe

Permalänk
Medlem

Har kollat runt lite och ser att det inte finns speciellt många socket-939 moderkort som stödjer AGP kvar på marknaden.
Har hittat två som verkar duga. Det en är ett EPoX EP-9NDA3+, men det är en demovara (det betyder att den varit använd, har sliten förpackning eller repararerad av leverantör och liknande). Det andra är ett ASRock 939Dual-VSTA ULi M1695. Jag har dock aldrig hört någon säga något positivt om ASRock.

Även fast du har köpt ett helt nytt grafikkort, skulle jag rekommendera att du försökte sälja det och köpte ett moderkort som stödjer PCI-E. Du får då mycket mer för pengarna och datorn blir mer framtidssäker.

//_boriz

Visa signatur

Asus Prime B360M-A | i7-9600K | Asus ROG STRIX RX5700 XT | Corsair Vengeance LPX Black 2x8Gb 2666Mhz | Kingston A2000 M.2 1Tb | 2x Barracuda Q1 SSD 960Gb

Permalänk
Medlem

Kör på Asrock kortet. Funkar fint.
_boriz om du aldrig hört någon säga något positivt om asrock måste du ha missat detta moderkort totalt nästan.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

Jo, jag har också hört att Asrock skall vara ett bra Budget kort, så jag tror jag klipper till på den, jag tackar så mycket för svaren.

Mvh affe

Permalänk
Medlem

Epxoet är toppen iaf, hade det till min agp rigg innan jag skaffade pcie.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

köpe en x2 prolle när du väl håller på och ett demomoderkort.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=316410
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=309863