Permalänk
Medlem

Finns det någon internetleverantör i sverige som tillåter att man delar ut ansutningen till andra? vad jag vet så finns det ingen.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
Finns det någon internetleverantör i sverige som tillåter att man delar ut ansutningen till andra? vad jag vet så finns det ingen.

Bahnhof gör enligt de svar jag fått från Kundtjänst.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | Corsair 32GBDDR4 3200MHz | ASUS TUF RTX 3080 OC | Fractal Design Ion+ Platinum 760W | Fractal Design Define C TG | LG 27GL850

Permalänk

Öhm, vem är det som ska betala ut pengarna till Bill då?
Och hur ska Alien betala?

Och hur mycket får Bill av det Alien betalar? Får Fon Movimiento en dollar per användare och dag så lär de ju käna en hel del pengar... Men å andra sidan hade det ju varit fint om man kunde tjäna någon hundralapp eller så i månaden av att andra använder lite av ens nät.

Antagligen så får dock Bill bara så mycket pengar som hur länge en Alien varit ansluten, vilket innebär maximalt 2 dollar per dag, något som troligtvis bara handlar om några cent i slutändan; och varför dela ut sin internetuppkoppling för några få kronor om året?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Öhm, vem är det som ska betala ut pengarna till Bill då?
Och hur ska Alien betala?

Och hur mycket får Bill av det Alien betalar? Får Fon Movimiento en dollar per användare och dag så lär de ju käna en hel del pengar... Men å andra sidan hade det ju varit fint om man kunde tjäna någon hundralapp eller så i månaden av att andra använder lite av ens nät.

Antagligen så får dock Bill bara så mycket pengar som hur länge en Alien varit ansluten, vilket innebär maximalt 2 dollar per dag, något som troligtvis bara handlar om några cent i slutändan; och varför dela ut sin internetuppkoppling för några få kronor om året?

På sidan står det att bill får hälften av det alien betalar, resten går till FON som köper routrar, betalar anställda och skaffar utrustning för pengarna.
Pengarna betalas med kreditkort när man registrerar sig på hotspoten.
Jag tror jag har fattat rätt här: alien köper ett "dagskort" och sen de hotspottar som han använder under dagen delar på pengarna utefter uppkopplningstid på respektive ställe.
Kreditkortstransaktionen sker ju med endast SSL över en okrypterad wifi, är det någon säkerhetskunnig som vet hur pass säkert det kan vara? inget jag vill vara med om personligen.

edit: paypal fanns också tror jag, den är inställd som nåbar innan användaren är authentiserad

edit: jag tror väldigt mycket

Permalänk
Medlem

Har köpt en dosa som kommer om nån dag, tycker detta kan bli en bra grej om det utvecklas i rätt anda.

Nu kan man ju hoppas att de köper in oss linus i andra nätverk för ev vinst de gör.
Den där telefongrejen de lanserar är ju klockren om de nu verkligen kan leverera den medans detta är på.

...tänk om man fick en fon tshirt med i boxen

Visa signatur

Moderkort: Asus x570 Crosshair VIII extreme
Grafikkort: Aorus 3090 WB
Processor: Rysen 5950X
Minne: 128 GB G.Skill Trident Z Neo DDR4-3600 C16

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Vet inte om det var mig det var menat till Echo men i vilket fall som helst.
Jag tycker det låter för bra och ni övriga lägg märke till avtalet innan ni egentligen bestämmer er.
http://en.fon.com/info/general_conditions.pdf

Har läst igenom avtalet och jag kan knappast påstå att det var särskilt blodigt. Lite trögt att de delar uppgifter med 3:e part dock.

Visa signatur

2xHP w2207, Intel C2D E6750, Gigabyte P35-DS3, Corsair Twin2X2048-6400C4, XFX Geforce 8800GTS, 400GB HDD[br]
Athlon 64 3200+ "Winchester", ASUS A8N-SLI deluxe, Corsair TWINX1024-3200XL, XFX Geforce 6800GT@ULTRA, 160GB HDD

Permalänk
Medlem

Enda problemen jag hittat hittills:
Om någon FONe fular sig på ens egen router och polisen sätter dit en och vägrar ta emot FONs info som bevis.

Om någon sätter upp en falsk hotspot med falsk inloggningssida och tar ens inloggningsuppgifter

Permalänk
Medlem

Varför göra detta? Har man internet hemma så räcker det...

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snyft
Varför göra detta? Har man internet hemma så räcker det...

Så säger bara den som inte har några mobila enheter

Visa signatur

2xHP w2207, Intel C2D E6750, Gigabyte P35-DS3, Corsair Twin2X2048-6400C4, XFX Geforce 8800GTS, 400GB HDD[br]
Athlon 64 3200+ "Winchester", ASUS A8N-SLI deluxe, Corsair TWINX1024-3200XL, XFX Geforce 6800GT@ULTRA, 160GB HDD

Permalänk
Medlem

Jag tycker idén verkar väldigt intressant men jag kommer förmodligen att vänta till (och om) det blir stort i Sverige innan jag tar något beslut. I nuläget så känner jag att jag klarar mig med den uppkoppling jag har hemma. Om jag är på besök i en annan stad så finns det fortfarande rätt gott om internetcaféer att använda sig av.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

Vilket trådlöst pci kort rekomenderar ni att man ska köpa, man måste tydligen ha ett för att kunna konfigrera routern.

Men allvarligt går det inte med kabel.

Visa signatur

Stationär: Corsair Obsidian 250D, ASRock FM2A88X-ITX+, AMD A-Series A10-7850K 4,3 GHz, SanDisk Extreme II SSD 240GB, Corsair Vengeance Pro Red DDR3 2400MHz CL11 2x8GB, Seasonic X-400 Fanless, Corsair Hydro H100i

//Kabben

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kabben
Vilket trådlöst pci kort rekomenderar ni att man ska köpa, man måste tydligen ha ett för att kunna konfigrera routern.

Men allvarligt går det inte med kabel.

Det vore orimligt om man inte kunde konfa den med kabel, den har ju trots allt fyra fasta portar.

Visa signatur

2xHP w2207, Intel C2D E6750, Gigabyte P35-DS3, Corsair Twin2X2048-6400C4, XFX Geforce 8800GTS, 400GB HDD[br]
Athlon 64 3200+ "Winchester", ASUS A8N-SLI deluxe, Corsair TWINX1024-3200XL, XFX Geforce 6800GT@ULTRA, 160GB HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SBeaver
tele2 säger: Kund får inte ansluta datorresurser i syfte att fritt eller mot betalning erbjuda och/eller tillhanda hålla varor, tjänster eller information till utomstående.

det kan ju tolkas som förbud men det kan tolkas som att det är tillåtet också så det är nog bäst att inte fråga.

Känner mig lite trög.. har sovit dåligt.. men..
hur kan det tolkas som att det _är_ tillåtet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perforated
Det vore orimligt om man inte kunde konfa den med kabel, den har ju trots allt fyra fasta portar.

Man kan konfa routern via kabel. För att registrera routern (måste göras inom några veckor efter man fått routern) så måste man koppla upp sig via wlanet.

Jag skulle rekomendera Gigabytes wlan kort eller nåt annat som är baserat på Atheros chippen. Speciellt om du ska använda det till linux. =p

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Har visserligen inte suttigt vid någon modern hemmarouter men det där är väl i princip omöjligt att göra på hemmarouters?

beror givetvis på routern, men med den jag har nu går det tydligen fint att dela ut det trådlösa till att enbart ha tillgång till WAN och även spärra både sidor, portar, sökord mm de inte ska ha tillgång till.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Nej jag får en äcklig känsla av frimurarmentalitet också.

ja, och så kan maskinerna ha ett hemligt handslag då. det löser ju även säkerhetsproblemet alla oroar sig över väldigt effektivt genom att ingen kan logga in alls längre..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Nu fick man reda på att man fick komma och hämta en gratis router nu i veckan Kolla på deras hemsida, dom ger bort routers till folk i vissa städer om man mailar till dom.

BTW, här är en lista på vilka ISP'er som tillåter FON:

* Glocalnet.se
* Labs2.com
* Tele2.se
* UPC

Det är endast Bredbandsbolaget som inte tillåter.
Tydligen har FON gjort avtal med flera ISP'er.

http://en.wikipedia.org/wiki/FON