Permalänk
Medlem

Köra växlingsfil på USB-minne ?

Clas Ohlson säljer just nu 1 Gb USB-minne för 250 ynka riksdaler.

Funderar på om det är en klok idé att använda en sån för att köra windows växlingsfil på. Eftersom det minnet är elektriskt borde det gå betydligt fortare än att köra växlingsfilen på D-disken.

Men jag har aldrig hört om någon som gjort så tidigare, och det får mig att fundera på om det kanske inte funkar lite briljant som jag först tror ...? Undras om Windows godtar att man kör minnet på en flyttbar disk .. en sån USB 'disk' ...?

Vad säger ni? Skulle ni ... ?

/T

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem

Ja det där låter helt klart intressant.
Gör en återställningspunkt i windows och testa, funkar det inte så kan du alltid starta om datorn i felsäkert läge och köra ifrån återsällningspunkten.
Rapportera hit sedan för nu blev jag riktigt nyfiken!

Edit/ Såg nu att du inte hade beställt minnet ännu, kanske någon annan som kan testa istället?/Edit

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

My man "mannen med turbanen" har redan ett sånt; dock inte som växlingsdisk. Ska låna hans och testa ikväll. Rapporterar tillbaka senare .. men kom gärna med synpunkter i vilket fall ... vore intressant och höra vad andra tänker och tycker om idén ..

/t.

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem

Får ni ett USB att fungera bättre (snabbare) än SATA diskar så hojta till!

Kan dock inte tänka mig det...

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Medlem

Flashminnen har ofta jättesnabb accesstid... och värdelös överföringshastighet

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Efter 1½ timmes körning, på min serverburk:
(P3 500 mHz, 256 ram, HD 2x80Gb ATA-100 7200rpm, Win2003 Std)

Något har hänt. Det är inte sämre än innan, men inte så väldans mycket bättre heller.

Små saker, som ikoner och fönster som hanteras, öppnas eller återställs, går fortare och tempot känns mer jämnt - inte så hackigt längre. Men några tyngre uppgifter går inte sådär snabbare direkt.

Trots att jag sagt åt windows att inte växla på C eller D (utan enbart på G-disken, USBn) så finns pagefile.sys kvar på C-disken - även efter omstart. Den går inte att ta bort, och listvyn visar att filen förändras ca var 15:e minut. Storleken på C-disken fepplar upp och ner med, hela tiden. Kan röra sig om plus/minus 50 Mb.

G-disken visar 961 Mb ledigt, och det gör den precis hela tiden - trots att systemet hävdar att växlingsfilen nu är 236 Mb och jobbar hårt.

USB-minnet torde ju inte initieras förrän Windows kommer igång, så ... vad startar windows med? Genom att köra skiten ur ram-minnet, kanske?

Skumma bud i Mellerud detta ..

Hur kan jag göra det här testet mer påvisligt? Nåt benchmark kanske? Har inte kört sånt förr så fire away med förslag ..

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TomKe
Skumma bud i Mellerud detta ..

Lite oftopic men jag bor i Mellerud^^ =P

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

Hur du än sköter Windows växlingsfil själv så kommer du aldrig ha full kontroll över den. Stänger du av den så finns den fortfarande kvar t.ex.

Windows styr dig, inte tvärtom.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Förutom att din prestanda går ner när du lägger swap-filen på USB-minne så kommer USB-minnet att gå sönder efter ett tag eftersom det inte tål hur många skrivningar som helst.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Förutom att din prestanda går ner när du lägger swap-filen på USB-minne så kommer USB-minnet att gå sönder efter ett tag eftersom det inte tål hur många skrivningar som helst.

Att det skulle ta 7 timmar innan någon kom på detta...

Flashminne tål runt en miljon skrivningar på varje position. Man blir förvånad om man tänker efter hur fort man kan uppnå detta med växlingsfil och journalförande filsystem som plitar ner allt som händer också. Även om filsystemen som används på flashminnen tar hänsyn till denna begränsning, så gör den interna strukturen i windows swapfil det inte.

Accesstiden är dessutom inte så låg som folk tror, och överföringshastigheten är som sagt inte alltid så hög. På den tid en diskaccess tar, ca 20-30 ms, hinner inte flashminnet läsa så ruskigt mycket. Trafiken belastar dessuom USB-bussen ganska hårt, något som inte är bra om man har andra enheter anslutna där.

Jag skulle nog kunna sträcka mig till att säga att swapfil är det sista man ska ha på ett USB-minne, eftersom få andra aktiviteter leder till så mycket skrivning. Flashminnen, speciellt de lite billigare i usb-minnen, tenderar dessutom att ha betydligt lägre skrivhastighet än läshastighet, 5 MB/s är inget ovanligt, och mer än 10 MB/s kan man bara räkna med om hastigheten verkligen angetts till detta.

Jag skulle tro att Tomkes burk skiter helt i usb-minnet, eftersom windows inte tillåter allokering av swapfilen på en flyttbar disk, vare sig det talar om det eller inte.

Ackelind: det går inte att köra windows helt utan växlingsfil utan att ändra riktigt avancerade grejer i minneshanteringen, men det går att lägga den där man vill, och ställa in en fast storlek så att den inte fragmenteras och bär sig åt. Orsaken till att den helst ska ha en viss storlek är att algoritmerna som avgör när och hur den ska användas funkar som bäst då.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

Slutsats - ifrån praktisk testning i 18 timmar, samt infon här:

Ge fan i detta, och köp en till ramsticka istället

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre