Permalänk
Medlem

Går IDE med SATA?

Tjena tjena.. Har tänkt köpa en ny processor och ett nytt moderkort.
Har spanat in och beställt den här : http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311283
Som moderkort och denna http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=307203
Som processor.
Som du kanske förstår så är det ett ihop plockat "uppgraderings paket".
Här kommer en lista på vad jag har nu.

Processor: Amd Athlon 1.2 ghz Socket A
Moderkort: ......Max buss 800Mhz...Socket A..AGP stöd.
RAM minne: 768mb DDR
Grafikkort: Radeon 9600 Pro 256mb

Kommer såklart att spara minnet och grafikkortet, Ska ju bara byta ut processorn och moderkortet.. Det jag vill veta är om det kommer bli en så stor skillnad ? .. Eller om den kommer att prestera som den gör nu. Det är klart att den presterar bättre men det jag vill veta är om jag kommer känna av det mkt när jag spelar spel.

Denna tråd är uppdaterad. Det känndes så onödigt att göra en ny. Några av svaren nedan är sedan min förra fråga, som jag har fått svar på nu.
Tack på förhand MVH // ChoTikZ.

Visa signatur

i dont know the source code.

Permalänk
Medlem

Din nuvarande hårddisk är parallell ATA (PATA) vilket moderkortet stödjer: "VIA VT8251 : ATA-133 - kontakt(er): 2 x 40pin IDC - 4 Enhet (Enheter)"

Visa signatur

Hej jag är snäll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nano
Din nuvarande hårddisk är parallell ATA (PATA) vilket moderkortet stödjer: "VIA VT8251 : ATA-133 - kontakt(er): 2 x 40pin IDC - 4 Enhet (Enheter)"

Så du menar att det stöder?

Visa signatur

i dont know the source code.

Permalänk

ja... det funkar ide ( pata ) finns kvar änn i dag fast börjar att fasas ut..

dock om du ska köpa en ny hdd ta en med sata ..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
ja... det funkar ide ( pata ) finns kvar änn i dag fast börjar att fasas ut..

dock om du ska köpa en ny hdd ta en med sata ..

ooh fan ;D .. Gäller det bara detta moderkort eller dom flesta moderkort ?
Så om jag har fattat det rätt så om det står att ett moderkort stöder SATA så betyder det att det också stöder IDE!?

Visa signatur

i dont know the source code.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChoTIkZ
ooh fan ;D .. Gäller det bara detta moderkort eller dom flesta moderkort ?
Så om jag har fattat det rätt så om det står att ett moderkort stöder SATA så betyder det att det också stöder IDE!?

SATA är en form av IDE, det du menar är nog dock PATA, vilket inte är säkert att den stöder för att den stöder SATA.

Permalänk
Medlem

Det där kortet stödjer 2st pata enheter tex en hårddisk och en dvd...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Nej, 4 enheter, alltså 2 kanaler med 2 enheter per kanal, alltså 4.
Dock så blir det mer och mer vanligt att moderkorten bara har en kanal så att man bara kan köra 2st enheter. Enda anledningen att PATA finns kvar är för att dom flesta dvd fortfarande kör med det.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro