Upplåst multiplikator för Core 2 på ASUS P5B

Permalänk
Melding Plague

Upplåst multiplikator för Core 2 på ASUS P5B

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

var på forumet för någon dag sedan

dock så hade det ju varit bättre om prollarna varit olåsta både upp o ner

vill gärna ha mer inställningar i bios för att sänka o höja alla värden..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Den ända fördelen är väl egetligen om man ska underklocka. FSBn är ju en flaskhals för de flesta Core 2 Dup processorer idag i alla fall.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

precis så med gigabyte ga-965p dq6 så kan jag ändra multiplier från X6 till x9

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Avstängd

vad kan man ha för glädje av att köra med lägre multipler och högre fsb när man överklockar? Jag har inte riktigt förstått.
Arbetar minnena bättre vid högre fsb eller ngt?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Helt riktigt, minnena körs ju i högre hastighet.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk

...men prestanda boosten generälltsätt är inte så pass mycket bättre.

Tycker nog snarare att det nöter på Moderkortet att dra igång sådan hög FSB.

500FSB hoho

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Dehär gäller bara deluxe-varianten, eller hur? Skriv gärna det i nyheten isf

Edit: tack

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Jag som trodde friheten var helt tillbaka. :/

PS: "Ett nytt BIOS"?!? Det låter lika sjukt som "Ett rutten banan", "Ett korvkiosk", "Ett nytt bil", "Ett gammal bildskärm" o.s.v.

Permalänk
Medlem

Vid överklockning kan det vara bra att först sänka multipliern för att ta rätt på vilken fsb som är högsta möjliga. När man sedan klockar och märker av instabilitet så förstår man om det är cpu eller minne/moderkort.

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | MSI Radeon RX 6700XT Gaming X | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffy
Jag som trodde friheten var helt tillbaka. :/

PS: "Ett nytt BIOS"?!? Det låter lika sjukt som "Ett rutten banan", "Ett korvkiosk", "Ett nytt bil", "Ett gammal bildskärm" o.s.v.

Ett BIOS, en korvkoisk.

-> ett BIOS-chip:

Ett Basic Input/Output System. Eller säger du en system?;)

Visa signatur

Ledsen att jag inte kan svara på mer, men överklockning är absolut inte mitt område Vad jag förstår handlar det om att man fäster ett klockbatteri på processorn så går den snabbare, eller hur?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffy
Jag som trodde friheten var helt tillbaka. :/

PS: "Ett nytt BIOS"?!? Det låter lika sjukt som "Ett rutten banan", "Ett korvkiosk", "Ett nytt bil", "Ett gammal bildskärm" o.s.v.

Ja, inte säger man "en ny BIOS" iaf. Ett BIOS, ett grafikkort, ett chipset, en processor. "En ny BIOS-version" kan man ju säga.

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem

Hmm, menar inte att klaga, men har ni semester på Sweclockers nu?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

När jag först så artikel tänkte jag weee! men när jag sedan läste att det bara var nedåt...:(

Permalänk
Medlem

Ser ut att vara ett fint moderkort de där. Vilka minnen klarar 525 FSB.. kostar ju några gånger processorn :D:D

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
När jag först så artikel tänkte jag weee! men när jag sedan läste att det bara var nedåt...:(

Jag med!

Visa signatur

Temporär dator: DV5204

Permalänk
Avstängd

varför ska man låsa upp (neråt)?

låter nästan lite fel tycker ja.

man tjänar inget på det hur som hälst så jag förstår inte va medningen med det är...

edit: @Paradis o fluffy: inget slår ju EN akvarium det låter så jävla skänt o det är ganska kul o gå o säga det i en hel dag

ett system.

ett basic input outpus system.

ett chip -> ett bioschip.

en bio

Permalänk
Medlem

Denna artikel handlande enbart om P5B DELUXE och inte om P5b

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Kan ju vara en fördel om du vill maxa FSB:n men att det inte går att höja processorns hastighet nå mer.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffy
Jag som trodde friheten var helt tillbaka. :/

PS: "Ett nytt BIOS"?!? Det låter lika sjukt som "Ett rutten banan", "Ett korvkiosk", "Ett nytt bil", "Ett gammal bildskärm" o.s.v.

En nytt BIOS låter väll lite fel eller hur ^^

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

En fördel med att kunna sänka multipliern kan ju vara att man kan köra minnen och cpu synkat, dvs. 1:1.
Jag har för mig att det skall ge bättre prestanda.

Visa signatur

Shuttle SN95G5v2 | Opteron 175 | G.SKILL 2GBZX 2-3-2-5 | Geforce 7800GS | Raptor 74Gb | SpinPoint F1 1TB | X-Fi Xtrem Gamer | Sennheiser HD-555 | ViewSonic VP191b

Min vattenkylda Shuttle

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asshole
En fördel med att kunna sänka multipliern kan ju vara att man kan köra minnen och cpu synkat, dvs. 1:1.
Jag har för mig att det skall ge bättre prestanda.

Sant vilket många här inte verkar fatta alls??

Dööh grundläggande sweclockersfakta?????

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffy
Jag som trodde friheten var helt tillbaka. :/

PS: "Ett nytt BIOS"?!? Det låter lika sjukt som "Ett rutten banan", "Ett korvkiosk", "Ett nytt bil", "Ett gammal bildskärm" o.s.v.

EN, som redan påpekats. Däremot "överklockningspotentialeN" och inte "..potentialet". Sådeså.

Permalänk
Inaktiv

Var hittade du det bioset? et.

Ett basic input output system

En basic input output system

Ett system.

Alltså. Ett bios.

Högre FSB ger snabbare dator. Så 4Ghz med på 400x10 är långsamare än ett system med 445x9. Klarar minnerna att köra det 1:1 är det ännu bättre.

Men jag blir gärna överbevisad Min Opteron gav iaf bättre resultat på 336x9 än 300x10. Små skillnader visst, men man vill gärna få ut så mycket som möjligt för sina pengar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffy
Jag som trodde friheten var helt tillbaka. :/

PS: "Ett nytt BIOS"?!? Det låter lika sjukt som "Ett rutten banan", "Ett korvkiosk", "Ett nytt bil", "Ett gammal bildskärm" o.s.v.

Nej. Vad vill du att det ska heta? En nytt BIOS? En ny BIOS? Båda är fel!

Permalänk
Medlem

Det där med att köra minnen och FSB syncat var väl mera viktigt på te.x Athlon XP. På A64 och C2D så används minnesdivider som standard och FSBn är då egentligen betydligt snabbare än vad minnet är.

C2D har väl 1064mhz fsb om jag minns rätt.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
varför ska man låsa upp (neråt)?

låter nästan lite fel tycker ja.

man tjänar inget på det hur som hälst så jag förstår inte va medningen med det är...

Jag tyckte iaf att det var bra att man kunde dra ned multipliern på A64 prollarna. När jag klockade farsans 3500+ prolle satte jag FSB 250*10. Minnerna behövde varken gå snabbare eller saktare. Det var riktigt smidigt.

*edit: jajajja det har redan sagts i tråden fleeera gånger att det heter ETT. Det räcker nu :). Vill inte leka mod, men vafan.

Visa signatur

Ledsen att jag inte kan svara på mer, men överklockning är absolut inte mitt område Vad jag förstår handlar det om att man fäster ett klockbatteri på processorn så går den snabbare, eller hur?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
varför ska man låsa upp (neråt)?

låter nästan lite fel tycker ja.

man tjänar inget på det hur som hälst så jag förstår inte va medningen med det är...

edit: @Paradis o fluffy: inget slår ju EN akvarium det låter så jävla skänt o det är ganska kul o gå o säga det i en hel dag

ett system.

ett basic input outpus system.

ett chip -> ett bioschip.

en bio

Vet du vad du snackar om? Du får ju betydligt högre bandbredd om man kör med högre FSB vid samma klockfrekvens. Jämför 389*9 1:1 med 438*8 1:1. Du får ju definitivt bättre prestanda vid samma klockfrekvens. Plocka fram en Conroe så ska du få se.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Att låsa upp nedåt är väl bra då prollen inte har nåt för sig för att spara ström, jfr Cool'n'Quit för AMD.

Eller så har inte Intel det?!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Att låsa upp nedåt är väl bra då prollen inte har nåt för sig för att spara ström, jfr Cool'n'Quit för AMD.

Eller så har inte Intel det?!

Det är just på grund av det som man släppt en BIOS-version så man kan sänka multipliern själv. Vanligtvis sänker bara processorn multipliern när den slappar. (Och sänker spänningen och kanske nåt annat.)

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
var på forumet för någon dag sedan

jag vet, jag skapade den tråden

Bra är också att ASUS jobbar på samma funktioner i en kommande uppgradering av 975-chipsetet. Kommer i snar framtid.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic