Permalänk
Medlem

Blåskärm, dumpning av fysiskt minne!

Satt och flyttade över lite grejer idag mellan två olika hårddiskar............
sen så fick jag blåskärm helt plötsligt, där det stod typ "dumpning av fysiskt minne" och räknade ner så jag tryckte av datorn och på den igen men skärmen förblev
svart..............trodde graffekortet pajat! Sen byte jag till det inbyggda
grafikkortet på moderkortet och då funkade det bara en liten stund
där med sen blev det likadant där.....blåskärm med dumpning av fysiskt minne
o tänkte.....va fan är detta??!?!?!?

Tog ur det ena minnet och då körde bara med ett, så funkade det helt plötsligt......!
Bytte sedan det minnet som satt i till det som jag plockat ur
och då funkade det inte.......så jag tror att det ena minnet har gått
sönder.....men varför och hur.............bara 3 timmar gammalt!!?!?!??!
Fabrikationsfel eller?????????????

Nåt som någon vet vad det beror på?????????????

MKT glad för svar!!!!!

//Robin

Visa signatur

Intel i7-4790, Corsair H115i, Corsair 16GB RAM, Asus Z97-P, Gigabyte RTX 2060 OC, Seasonic 760watt platinum, Phanteks Eclipse P300, SSD Samsung 860 Evo 1TB

Permalänk
Hjälpsam

Jag förstår att du är upprörd, men var vänlig och vårda språket lite.

Jo ditt ena minne har nog desvärre dött, under förutsättning att du kör dem på de specifikationer som de skall köras på (spänning/volt, latancy timings etc).

Berätta gärna vad du har för moderkort och minnen samt vilka BIOS inställningar de körs på. Om du har allt på "auto" eller "default" i BIOS så kan du starta datorn med det friska minnet och kolla med hjälp av tex CPU-Z vad det är för inställningar.

Om det är så att den bara dog utan anledning med korrekta inställningar så är det risk att minnet har dött. Antingen av fabrikationsfel (det händer) eller av ESD, ifall du råkat komma åt någon ledande metalldel på minnet som har gett den en liten stöt av statisk elektricitet.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Minnen samt moderkort

Moderkortet jag har är "http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=321978"
Minnerna är "http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=308713"

Jag kör allt på "orginal" går ej att klocka med detta kort....tyvärr:(
Har bara satt i prylarna i princip! Har byggt 3 datorer innan så jag vet
vad jag håller på med och har inte kopplat fel eller liknande.........

Men har aldrig råkat ut för liknande.......

Vet inte om det är något med minnerna som inte går ihop med
kortet men det ska klara pc6400(800Mhz) minnen upp till 8GB..

//Robin

Visa signatur

Intel i7-4790, Corsair H115i, Corsair 16GB RAM, Asus Z97-P, Gigabyte RTX 2060 OC, Seasonic 760watt platinum, Phanteks Eclipse P300, SSD Samsung 860 Evo 1TB

Permalänk
Hjälpsam

Då är det med största sannolikhet ett fabrikationsfel, om en stick funkar och en annan likadan inte funkar i samma slott på moderkortet så är det helt klart deffekt.

Det är bara till att returnera och få en ny på garantin, det är tyvär sånt som händer, oavsett märke och butik etc.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Ok fint!

Ok tack för snabbt svar!!

En sak till som jag undrar bara......

Såg att det stod i infon om moderkortet att det klarar 800Mhz/1,8volt.....
På mina minnen som jag köpte står det 1,9 volt...

Spelar detta någon roll??

//Robin

Visa signatur

Intel i7-4790, Corsair H115i, Corsair 16GB RAM, Asus Z97-P, Gigabyte RTX 2060 OC, Seasonic 760watt platinum, Phanteks Eclipse P300, SSD Samsung 860 Evo 1TB

Permalänk
Medlem

Du kör inte någon torrentklient tillsammans med nVididas Firewall hoppas jag, då blir det blåskärmar så det står härliga till.

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Permalänk
Medlem

Nej!

Nej det gör jag inte!!

Men ingen som vet nåt om detta?
Stod ju i info:n om moderkortet att det klarar 800Mhz/1,8volt.....
På mina minnen som jag köpte står det är det800Khz/1,9 volt.....

Vad kan hända/ kan detta ha hänt pga av detta???

//Robin

Visa signatur

Intel i7-4790, Corsair H115i, Corsair 16GB RAM, Asus Z97-P, Gigabyte RTX 2060 OC, Seasonic 760watt platinum, Phanteks Eclipse P300, SSD Samsung 860 Evo 1TB

Permalänk
Hjälpsam

1.9v är antagligen inprogramerat i minnet så att moderkortet läser av det och justerar där efter. Om inte gå in i BIOS och ställ in 1.9v manuellt. (moderkortet kan nog leverera upp till och med 2.1v om det behövs).

"800Mhz/1,8volt" är definitionen av den typen minne, 800mhz DDR2 har som standard spänning 1.8v, men en del minnen vill ha liiiite mer och moderkorten kan leverera det lilla mer om det behövs.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

ok!

Ok!

Fint fint!

Har skickat iväg minnerna till komplett nu och väntar på nya!

Tråkigt när saker går sönder och man köpt det via internet(tar för lång tid)!

Tack ska ni ha som har hjälp mig med detta!!!

//Robin

Visa signatur

Intel i7-4790, Corsair H115i, Corsair 16GB RAM, Asus Z97-P, Gigabyte RTX 2060 OC, Seasonic 760watt platinum, Phanteks Eclipse P300, SSD Samsung 860 Evo 1TB

Permalänk
Medlem

har haft många blåskärmar och vissa permanenta fel som jag lärt mig leva med och har bytt det mesta...igår dog ena HDD'n och gissa vad som hände? datorn fungerar bättre än någonsin...MEN alla mina grejer e nog borta för alltid

fluf har gått o blivit moderator...här hänger man knappt med längre :/

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
har haft många blåskärmar och vissa permanenta fel som jag lärt mig leva med och har bytt det mesta...igår dog ena HDD'n och gissa vad som hände? datorn fungerar bättre än någonsin...MEN alla mina grejer e nog borta för alltid

fluf har gått o blivit moderator...här hänger man knappt med längre :/

Backup på sjuka diskar är aldrig fel. Och knasiga saker på IDE/S-ATA kanaler kan ställa till det nog så mycket.

Jupp, hände ganska nyligen. Tack för uppmärksamheten

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
har haft många blåskärmar och vissa permanenta fel som jag lärt mig leva med och har bytt det mesta...igår dog ena HDD'n och gissa vad som hände? datorn fungerar bättre än någonsin...MEN alla mina grejer e nog borta för alltid

fluf har gått o blivit moderator...här hänger man knappt med längre :/

Jag råkade ut för precis samma sak i våras, en disk gick och dog, skrek högre än jag innan jag plockade ut den och cyklade till datorbutiken. Så fort den åkte ut försvann en massa småproblem, korta hängningar och annat småmög.

Dock hann jag göra backup, det var bara skriva till disken som inte gick, det lät som en vinkelslip om jag försökte skriva till den.

Robin87: Det ska inte vara något problem att få nya, och fort brukar det gå med komplett. Elektronik har en förmåga att antingen paja direkt eller inte alls.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulvenstein
Jag råkade ut för precis samma sak i våras, en disk gick och dog, skrek högre än jag innan jag plockade ut den och cyklade till datorbutiken. Så fort den åkte ut försvann en massa småproblem, korta hängningar och annat småmög.

Dock hann jag göra backup, det var bara skriva till disken som inte gick, det lät som en vinkelslip om jag försökte skriva till den.

Robin87: Det ska inte vara något problem att få nya, och fort brukar det gå med komplett. Elektronik har en förmåga att antingen paja direkt eller inte alls.

måste oxå skaffa någon grej jag kan lägga in allt på om något sådant händer igen, som tur var brände jag ialla fall ned mina semester bilder från new york, hade tagit självmord om dom försvunnit, nu skär jag mig bara i armarna och gråter lite

hur blir man moderator föresten har sett ett par nya nu! är det typ 5 fläckfria år + stort intresse för sidan och att man kanske hjälpt till och har kunskapen inom ett område som krävs...bara lite nyfiken.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade ingen backup, men disken gick att läsa länge nog efter att den började skrika för att jag skulle kunna rädda innehållet.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulvenstein
Jag hade ingen backup, men disken gick att läsa länge nog efter att den började skrika för att jag skulle kunna rädda innehållet.

vissa har ju tur min bara dog, faktiskt när jag surfade på sweC. först låste sig fönstret och kort därefter musen sen efter omstart så var den död! inga förvarningar eller ljud!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Hej,

Har själv slitit mig i håret pga ett minnesfel. Trodde det var både mk, hd mm som va paj.

Så hittade jag detta lilla testprog som läggs på en floppy, bootar direkt upp med minnestestet. Min rekommendation är att alltid testa nya minnen med detta eller liknande program för att slippa det bekymmer som dåliga minnen kan ställa till med

http://oca.microsoft.com/en/windiag.asp

Hoppas det hjälper någon

Visa signatur

MVH
Tom

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulvenstein
Robin87: Det ska inte vara något problem att få nya, och fort brukar det gå med komplett. Elektronik har en förmåga att antingen paja direkt eller inte alls. [/B]

har väntat i 6 dagar på mitt Sennheiser pc150 igår så skickade dom headsetet till posten :/ så jag får det imorgon jag har inte fått någon info varför det tog så lång tid. Aldrig med komplett säger jag! db lr webhallen

tur att det gick bra i slutändan iaf

Visa signatur

Amd Athlon64 3200+ Socket 939 | Asus A8N Nforce4 deluxe SLI | Geforce 6800TDH | 1024 Twinmos | Hitachi Deskstar 160gb | Creative SB Audigy SE