Permalänk
Medlem

Starta datorn utan knapp

Går det att starta en dator utan att ha den inkopplad till en knapp? isf hur gör man?

Permalänk
Hedersmedlem

Det går att starta via nätverk med sk Wake on LAN-funktion, men då måste nätverkskortet stödja detta. Wake on Ring finns till vissa modem, men det används lindrigt ofta idag. Finns system idag som går att starta via tangentbordet också, men det beror på vilket tangentbord och vilket moderkort man har.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

Eller så tar du valfritt metallföremål och kortsluter dem 2 piggarna på moderkortet som "power on" sladden går till.

Obs! Det behöver ej vara power on som det står, kan också vara "power sw" osv

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dampa-loss
Eller så tar du valfritt metallföremål och kortsluter dem 2 piggarna på moderkortet som "power on" sladden går till.

Obs! Det behöver ej vara power on som det står, kan också vara "power sw" osv

Exakt, på mitt dfi kort stod de power sw tror jag, jag kortslöt med en skruvmejsel, funka bra som fan, även gafflar och skedar:)

Visa signatur

Fel forum!
Word

Permalänk
Medlem

de flesta moderkorten kan man sätta ett password på Själv startar jag datorn genom att knappa in 1337 på tangentbordet så startas den

Visa signatur

http://www.nimpa.se/

Egen kodad sida.

Permalänk
Medlem

hur fungerar wake on lan?

Permalänk
Medlem

Du skickar ett "magic packet" till ett nätverkskort, och skiten hoppar igång.
lämpligtvis via någon kostnadsfri mjukvara.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S.Gaara
de flesta moderkorten kan man sätta ett password på Själv startar jag datorn genom att knappa in 1337 på tangentbordet så startas den

Snälla berätta hur ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zEm
Snälla berätta hur ?

Kolla i ditt bios, det är olika för olika mobo.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

annars har jag sett på en sida som jag inte kommer ihåg just nu att man kan köpa 1st 5.25" front med usb o sånt på och den gjorde så man kunde slå av/på datorn med fjärrkontroll.

här är adressen.
http://www.thinkgeek.com/computing/pcmods/8095/

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hehejaa
Exakt, på mitt dfi kort stod de power sw tror jag, jag kortslöt med en skruvmejsel, funka bra som fan, även gafflar och skedar:)

Om du testar spikar, gem, hyvlar, metallfilar, mandelkvarnar och bakplåtar så kommer du att märka att de fungerar också. Det måste vara något magiskt.