Permalänk

Ny Data.

Tjenna!

Jag funderar på att bygga en ny data, det var länge sedan jag byggde någon så jag skulle behöva lite goda råd angående processorer och moderna moderkort.

Dual core processorer verkar ju fina, har fastnat för Intels Core 2.
Jag har märkt att dom verkar lite tröga 1,8 Ghz är trögare än min nuvarande P4, räknas hastigheten anorlunda med dual core processorer ?.

Jag skulle dessutom vilja ha 2 st processorer i min nya dator.

Finns det något moderkort som stödjer 2 st core 2 processorer, som även har SLI stöd ?.

Tacksam för alla svar....
^-^

Visa signatur

Wiper_Swe

Permalänk
Medlem

tröga? hm ..

vill du ha dual duacore system så bör du nog kika på opteron, eller vänta på AMDs 4x4 system.

men annars är ju E6600 rätt trevlig.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Avstängd

2st prollar tycker jag värkar onödigt dyrt om det inte ska vara en stor server. Sattsa på en X2 tycker jag.

Vad är 4x4 system?

Permalänk
Medlem

1.8 GhZ dual core = 1.8 x 2, förstår du?

och sen så är det en massa andra saker som skiljer som t.ex. optimeringar och framföralt cache minnet. Alltså man kan säga att en 1.8 GhZ processor idag kanske motsvarar en 2.5 elelr 3.0 GhZ processor för 2-3 år sedan i prestanda

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airfixer
1.8 GhZ dual core = 1.8 x 2, förstår du?

och sen så är det en massa andra saker som skiljer som t.ex. optimeringar och framföralt cache minnet. Alltså man kan säga att en 1.8 GhZ processor idag kanske motsvarar en 2.5 elelr 3.0 GhZ processor för 2-3 år sedan i prestanda

Jag tycker det är fel och vilseledande att skriva "1.8 GhZ dual core = 1.8 x 2".
En Core 2 Duo har två processorer men det är inte alltid man kan utnyttja båda fullt ut samtidigt. 1.8x2 kan dessutom tolkas som 1.8x2=3.6GHz vilket inte alls stämmer och därför är det vilseledande att skriva så.

P4 och Core 2 har helt olika arkitekturer så man kan inte säga att det är varken optimeringar eller cacheminne som är den stora skillnaden.

Sen ska man helst undvika att göra några "GHz-jämförelser" mellan olika arkitekturer. I vissa fall är en Core 2 Duo 1,86GHz snabbare än en P4 3,8GHz. I andra fall är den inte snabbare än en P4 3GHz.

Till trådskaparen:
Att mäta antal GHz fungerar inte längre. Det går endast mellan processorer i samma serie. Ska man mäta prestandan mellan olika typer av processorer är det enda sättet att titta på benchmarks.

Permalänk

Okej tack för alla svara.

Som sagt jag har inte byggt en data på minst 3 år, men tydligen har det hänt en hel del saker sedan dess.

Har ju alltid haft som tumregel att köpa det värsta på marknaden, så jag tänkte att 2 st Dual Core vore fint på samma moderkort.

Har iaf tänkt jämföra priser och så, men har ju inte ens hittat något moderkort med 2 st sockel 775.

Men å andra sidan kan det ju vara ett slöseri med pengar, så som danne888 säger, lätt att få storhets vansinne när man har fått ett nytt jobb.

Visa signatur

Wiper_Swe

Permalänk
Medlem

Ska man behöva säga det igen. MHz är inte viktigt.

Titta på denna för att lära er hur det fungerar.
http://junk.frontslash.org/MHz_Myth.mov

Ska du ha 2st Core 2 är det Xeon som gäller.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wiper_Swe
Har ju alltid haft som tumregel att köpa det värsta på marknaden, så jag tänkte att 2 st Dual Core vore fint på samma moderkort.

Har iaf tänkt jämföra priser och så, men har ju inte ens hittat något moderkort med 2 st sockel 775.

Det kan bero på att man inte kan ha två Core 2 Duo i en dator. Vill du ha fler processorer ska du köpa AMDs Opteron eller Intels Xeon, men då måste du även ha ett server-moderkort och de kanske inte funkar så bra med grafikkort (inget SLI).

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cable_guy6
Det kan bero på att man inte kan ha två Core 2 Duo i en dator. Vill du ha fler processorer ska du köpa AMDs Opteron eller Intels Xeon, men då måste du även ha ett server-moderkort och de kanske inte funkar så bra med grafikkort (inget SLI).

Det finns workstationmoderkort med stöd för dubbla opterons och SLI. Men de är väldigt dyra och inte så prisvärda i dagsläget.

Permalänk
Medlem

för hellvette! Det heter DATOR!

ont: jag tycker du ska satsa på en Conroe 6600.

Visa signatur

Fotograf | www.gardsater.se| P5B DLX/WIFI | 800mhz C4 4GB RAM | C2D E6600 @ 3 ghz | XT1950XTX | Seasonic M12 600W |74 GB Raptor | 1 TB HDD | Vista 64

Permalänk
Medlem

det heter helvete!:D Men jag stör mig också på när fok säger data och när det står data i siba o.s.v. Data=information ettor o nollor. Dator är en dator.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b