Tacka radion för överklockningen

Permalänk
Medlem

väcka hjärnan så brutalt en lördagsnatt; vad fasen är det för sätt???!

som så många andra... imponerande bredd på dina kundskaper MBY ..

Permalänk

Åter igen slår du mig med häpnad MBY. Jag tackar för tiden du lägger på att dela med dig av din kunskap till oss vanliga dödliga!

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant läsning, mycket bättre än skolans 'roliga' böcker!

Undrar som många andra vad du jobbar med, elektronikingenjör?

Visa signatur

Antec P182 | Intel C2D E6850 | Gigabyte P35 DS4 rev2.0 | Corsair 2GB 800MHz | XFX 8600GT Zalman XT | Xtreme Gamer Low Profile | 3x Samsung Spinpoint

Permalänk
Medlem

Trevligt att läsa men tråkigt att man måste ha teknisk utbildning för att hänga med

Visa signatur

Workstation: 3.2GHz Intel HT | 1G Infineon @ 200MHz 3-3-3-8-1T | FX5950 Ultra + Zalman VF700-AlCu | SB Audigy 2 | S-ATA Maxtor 250G + Seagate 160G OS: Linux Ubuntu Dapper Drake + Windows Professional (Dual-boot)
Server: 1GHz AMD Barton | 128M | FX5200 | P-ATA 40G OS: OpenBSD 3.9

Permalänk
Hjälpsam

Tack MBY, oldscool hardcore analog/digital elektronik är alltid kul, särskillt dina små sidstickare med historia, namn, år etc.

Tack

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Man känner sig dum när man läser sånt här.

Permalänk
Avstängd

Tackar, tackar för uppskattningen! Ledsen om det var svårt att hänga med i allt, men fråga gärna så ska jag försöka förklara närmare!

Edit:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Victor C.
Trevlig läsning, men svårt att hänga med i alla vändor

En sak som jag undrar om jag förstått mig rätt i varje fall;
Vilken hårdvara har egna PLL:er?, gäller det för allt som alstrar en klockpuls?

Nej, allting som alstrar klockpulser behöver/har inte PLL. Det är dock ett vanligt sätt att få en hög stabil klockfrekvens från en kristall. Så höga frekvenser är i allmänhet skapade från lägre med klockdubblingstekniker. Om man behöver multiplicera med speciella tal eller låta frekvensen vara reglerbar så använder man PLL.

En enkel "klockdubblare" är enklare. Edit: det absolut enklaste sätt att fördubbla en klockfrekvens är att använda en spole och två dioder.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Tack för en underbar läsning!

Permalänk
Medlem

MBY har alltid något vettigt att berätta

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Tackar, tackar för uppskattningen! Ledsen om det var svårt att hänga med i allt, men fråga gärna så ska jag försöka förklara närmare!

Edit:

Nej, allting som alstrar klockpulser behöver/har inte PLL. Det är dock ett vanligt sätt att få en hög stabil klockfrekvens från en kristall. Så höga frekvenser är i allmänhet skapade från lägre med klockdubblingstekniker. Om man behöver multiplicera med speciella tal eller låta frekvensen vara reglerbar så använder man PLL.

En enkel "klockdubblare" är enklare. Edit: det absolut enklaste sätt att fördubbla en klockfrekvens är att använda en spole och två dioder.

Det gjorde saken klarare, tackar

Visa signatur

Det luktar enormt gott när man stryker.

Permalänk

Underbart säger jag bara. Mvg i både ämnet och svenska=)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kul att se att det fortfarande finns folk med kunskap om de lägsta byggstenarna.
Artikeln borde kunna gå att använda som utgångspunkt som lab på gymnasiet.
Skall tippsa grabbens lärare!

Visa signatur

/ Assar

Permalänk
Medlem

Mycket, mycket intressant läsning MBY!

Om MBY varit lärare inom elektronik på högskola/universitet hade jag lätt kunna tänka mig att läsa el!

Visa signatur

HTPC: Silverstone SST LC13| Hiper Type-R 480W| AMD Athlon X2| Asus M2NPV-MX| 2x2048 Corsair| OCZ SSD SATA 64Gb | Ljudnivå: Väldigt låg
SpelPC: P180 | XFX Core Edition 550W |AMD Phenom II X4 955 3,2GHz Black Edition| MSI 870A-G54 AM3 |Corsair 4GB | XFX RADEON HD6850 | Samsung SATA2 250GB | 3 Nexus 120mm |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danlin
Mycket, mycket intressant läsning MBY!

Om MBY varit lärare inom elektronik på högskola/universitet hade jag lätt kunna tänka mig att läsa el!

Tyvärr är jag inte ens elev...

...

Ulvenstein har givit mig värdefull återkoppling om artikeln, som jag tänkte utveckla här. Min beskrivning stämmer nämligen inte med nyare moderkort som använder DDR.

Jag skrev:

Citat:

...frekvens till [12 (isa)], 33 (pci), 48 (usb), 266 (enligt exempel) MHz. Processorns pll multiplicerar slutligen 266 MHz med säg 10, och får 2,660 GHz. När man ”fsb-klockar”, ökar man räknaren med ett steg, det vill säga 1 MHz. Jag har inte överklockat purfärska datorer, så jag vet inte med vilken frekvens som bussen kan inkrementeras. ”Halvmultiplar” är möjliga därför att bussklockan halveras innan cpu:ns pll tar vid. En multipel på 12,5 är därför i verkligheten en heltalmultipel (25) av halva bussens hastighet.

Edit: fet stil på relevant text...

Exemplet är illa valt. Jag borde använt 133 MHz som exempel i stället. Nämligen är det ju så att en frekvens om 266 MHz inte är något som i egentlig mening genereras (och därmed ej behöver delas), utan det är bara resultatet av två 133 MHz-klocksignaler, där den ena är fasförskjuten jämte den andra.

Normalt, i klockade system, för man över data på en buss med hjälp av klockans ena flank (ibland använder man nivåtriggning i stället för flankdito), och det sker en överföring per klockpuls. Med "flank" menas övergången mellan de båda logiska nivåerna, hög/låg, 1/0, etc.

För moderkort med DDR sker i stället två överföringar per klockcykel genom att ha två sinsemellan fasförskjutna klocksignaler. Så har då ett system med en "FSB" på 266 MHz egentligen en klockfrekvens på 133 MHz, trots att överföringen sker med 266 MHz (tänk på att Hz är moment per sekund. Vad momenten består i är mindre viktigt). Rent praktiskt kan man använda klockans båda flanker (eller nivåer. Nivåtriggning är dock mer sällan använt).

Detta kan vi applicera på resonemanget om "halvmultiplar". Jag skrev att klocksignalen delas i två, och sedan multipliceras med 2 * multipeln, eller att 12,5 * 266 MHz egentligen är 25 * 133. Riktigt. Däremot ska man inte tro att någon frekvens på 266 MHz behöver delas för att åstadkomma 133 MHz. I själva verket är det ju tvärt om; 133 MHz finns där från början, och 266 MHz är bara en skenbar klockfrekvens.

Så, från PLL-kretsen på moderkortet kommer 133 MHz. Fast med två "utgångar", med olika fas. Den ena av dessa multipliceras i processorns egna PLL med 25, men presenteras (i BIOS, etc) utefter DDR-frekvensen som en multipel på 12,5. Vilken siffra som är relevant är lite av en smaksak. Processorns arbetstakt är 12,5 gånger bussens, medan frekvensen är 25 gånger så hög.

I äldre system fungerar dock halvmultiplar som jag skrev förut; man multiplicerar - med ett dubbelt så stor tal - en frekvens som är hälften av processorbussens dito. Chansen är god att denna halvering inte explicit behöver göras eftersom halva bussfrekvensen antagligen redan är tillgänglig (t.ex. PCI-klockan om 33 MHz).

Assar: En PLL-labb är säkert en bra idé. Jag nämner lite i förbifarten en krets, 4046, som är en PLL i vanlig DIL-kapsel. Den är enkel att använda och har två olika fasdetektorer. En annan är 74XX297 som är lite mer underlig. Det är en heldigital PLL som i stället för VCO helt sonika plockar bort eller lägger till klockpulser allt efter behag. Den är dock lite svårare att använda och jag överdriver nog inte om jag säger att den är 74XX-seriens mest komplicerade krets. Jag får iaf mer huvudvärk än klockpulser av den!

Edit: Puh, hoppas det blir rätt nu...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Ännu mera bra läsning Bra!
Jag är fortfarande nyfiken var du jobbar/studerar. Hur kommer det sig att du vet allt?

Visa signatur

Övriga ämnen i våra minnen