Permalänk
Medlem

Värt att uppgradera???

Jag har nyligen slängt iväg en order på följande system:

ASUS P5B Delux
E6600
2gb Corsair 5400c4[2x1gb]
XFX 7900 GTX eXtreme
Allt kostade dryga 12000kr.

Men nu till mitt dilemma, jag tillhör inte den rika sorten utan har en ganska stram budget att röra mig med och sitter redan på ett hyffsat system enligt mig.
Men som alltid när man sparat ihop pengar å nya roliga saker att klocka med dyker upp är man ju tvungen att haka på.

Men nu efter att beställt sakerna så har jag funderat över om jag verkligen kommer att märka skillnad, eller snarare skillnad värd 12 000kr.
Nämnas bör ju att jag har en köpare på min nuvarande burk och således kommer jag inte betala 12000kr, utan snarare hälften.

Mitt nuvarande system är:

FX55@2,9ghz vattenkylt[som även kommer köras på C2D]
DFI lanparty nf4 UltraD
ballistix 2x512mb 2-2-2-5 1T
7800GTX GS

Tycker ni att jag ska avakta eller kommer jag märka tillräckligt med prestanda skillnad?
Va had ni gjort?
...osäker...

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem

avvakta helt klart.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

hmm...
Ja, det känns en aningen meningslöst.
Men samtidigt så vill jag passa på att få min fx såld, den sjunker ju så förbaskat fort i pris.
Dessutom så verkar det bli betydligt mer vettigt att sitta på dual core nu när många kommande spel faktikst stödjer det.

Fan va jag hatar beslutsångest.
Efterlyser mer tankar...

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem

Att lägga ut så mycket pengar på princip ingen prestandavinst alls är inget bra köp. Inte för 12 000kr.

För att göra en jämförelse (Om du nu spelar spel).
Du skulle kunna köpa ett 7950GX2 för 4500kr som skulle ge en större prestandaboost som inte heller det är särskilt prisvärt även fast det kostar 1/3 av att köpa nytt system.

Helt klart skall du vänta och om du ska köpa upp dig till något bättre, köp då ett nytt värstinggraffe, inget annat.

Spar pengarna.......ett tag i alla fall. Jag vet hur det är när det kliar i fingrarna HEHE

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

skulle köpt 1gb mer ram till nuvarande system och avvakta, om det inte är något speciellt spel du inte kan spela för tillfället.

Permalänk
Medlem

Mmm...
Å det e juh inte särskilt smart att köpa ett värsting kort nu när dx10 korten kommer heller.
bah...hatar sån här..hade det inte varit för att jag är så satans dålig på att hålla i pengar så hade jag definitivt avaktat.
Men köper jag inget vettigt nu, så blir det chips å öl i stället...bajs
Dagens ilandsproblem..

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem

Greja ett konto som du för över pengarna till. Det har jag gjort. Direkt när jag får pengar över åker dom dit. Man får en känsla av att man gör något fel när man använder dom pengarna. Om det inte är aldeles nödvändigt då.

Behåll dina pengar och köp något som du verkligen vill ha sen. Spara ihop till ännu mer och köp något ännu roligare, typ en projektor till hemmabion.

Gör inte bort dig å kasta bort pengarna på något onödigt nu.
Tänk till i alla fall innan du köper något.

Ja visst, det är coolt med nya grejer och absolut en C2D, men det kommer alltid vara coolt med nya saker. Vänta till du behöver pengarna. Du kan ju fortfarande köpa datorprylar, men vänta......

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

blade80: jupp, det blir nog så. Stoppar undan pengarna på sparkontot i väntan på dx10 och prisdropp på c2d.
Ska spana lite på framtida köp, men att det blir c2d i framtiden är jag ganska säker på.
Tack för feedbacken

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem

"Men köper jag inget vettigt nu" Det DÄR är alltså vettigt? :D.

Visa signatur

"They'll watch you like hawks...hawks with video cameras"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vkn
Mmm...
Å det e juh inte särskilt smart att köpa ett värsting kort nu när dx10 korten kommer heller.
bah...hatar sån här..hade det inte varit för att jag är så satans dålig på att hålla i pengar så hade jag definitivt avaktat.
Men köper jag inget vettigt nu, så blir det chips å öl i stället...bajs
Dagens ilandsproblem..

Är det någon som vet när dx10 kommer och om det verkligen är värt att vänta på? Jag sitter i liknande sits men med ett betydligt sämre system än trådskaparen... Det kliar lite i fingrarna även för mig Kommer man sitta på ett gfx som blir "värdelöst" (lite starkt ord i sammanhanget kanske) om man skulle slå till och uppgradera nu?

Nuvarande dator: AMD Athlon XP2800+, 512MB RAM, Geforce 4 Ti 4400

Funderar på att köpa: AMD AM2 X2 4200+, 1024MB RAM, X1900XT

Mvh/Pär

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Gainward GeForce RTX 2080 Triple Fan | Gigabyte Aorus Z390 Elite | Intel Core i7 9700K | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x8GB | Samsung 970 EVO Series | NZXT H440W NE

Permalänk
Medlem

Vad jag har förstått så dröjjer det inte länge alls innan G80 kommer, det har pratats om september så jätte långt bort kan det juh inte vara.
Tycker du borde göra som jag, å avakta september ut.

Men fan va det kliar i fingrarna när man har pengar...

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]