Permalänk

CRC Error

Hej nu är det så att min HDD(tror jag?!) har pajat :S
Såfort jag ska zippa upp en fil står det
"Packad data CRC misslyckades i bla-bla.bla. Volymen är skada"
Jag har 2HDD'ar och det spelar ingen roll vilken HDD jag försöker zippa upp filen på, blir ändå samma fel :S
Händer även samma sak när jag ska installera ett spel.
Det går en bit på installationen sen kommer det fram nått CRC error mess :/ Är det HDD'arna det är fel på?! Båda??
Båda funkade fint för ca 1 vecka sen utan minsta problem...
Mitt system är:
WinXP SP2
AMD64 3000+
Båda HDD'arna är Maxtor 200GB
DDR 1024
Nått mer??

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Är inte hårdvaran det är fel på, det är zip filen i sig som är trasig, orsak: felaktig omstart av datorn KAN det vara, men det behöver inte nödvändigtvis vara så.

Vet inte vad det är som du vill zippa upp, men är det en fil från internet så är det bara att ladda hem den igen så bör den fungera, är det en hemmagjord zipfil så är det väl bara att slänga den tyvärr :/

Visa signatur

Antec Sonata | P4C 2.4 GHz | Adata 3200 2x512 | Abit IC7 | Connect3D 9800SE AIW |

Permalänk
Medlem

Jag hade ett liknande problem nyligen.

Fick CRC-Fel på 90% av alla .rar filer, det visade sig att det var ett av mina minnen som spökade.
Har 1 st 512 Mb och 1 st 256 Mb, och när jag plockade ur min 256'a så upphörde dessa problem

Prova att plocka ur ett av dina minnen, om du nu har 2 st dvs.
Sen när du testat det ena så byter du...då kanske du kommer fram till vad som är knas

Permalänk
Medlem

Kan också ha att göra med damm.. har samma problem själv just nu, har fått många CRC errors, har aldrig haft det förut någonsin.. ska ta nu i dagarna och blåsa ur dammet från datorn, också plocka ur RAM minnena var för sig och blåsa rent dom.

Prövade också i dagarna att installera in nytt OS, men det funkar inte, var och varannan fil blir det error på i installationen. har checkat cd'n med 'Disk checker' och det verkar inte vara något problem med själva cd'n iaf. Syns heller inga repor. Har två cd-roms, testat med båda, samma resultat. Kan inte tänka mig att båda helt plötsligt gått sönder.

Så dammet ska bort!

Visa signatur

1 >> Intel i5-2500K | GA-P67A-UD5-B | Asus GTX 570 | G.SKILL 16Gb | Windows 7 pro | p183 v3 | LG L226WU-PF
2 >> AMD 64 x2 6400+ | Asus Crosshair | 8800GT 512Mb | Mushkin 4Gb | Vista 64 <> XP 32 | p182 | LG L226WU-PF
2 >> Fujitsu Lifebook | Intel i5-2450M | 4Gb | 300GB HD | GT 525M | Windows 7 pro

Permalänk

Överklockat minnena...?

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Kör fullständig scandisk för att utesluta hårddiskarna, testa också det Punk skrev, med att ta bort ett av minnena (om du har flera som sagt). Körde själv memtest nyss på min andra dator som också krånglat mycket senaste tiden, fick upp massor av errors.. Ska se över det senare ikväll.

Är också samma för mig, testade att installera ett par olika spel, blir problem i installationen.. I/O eller CRC problem.. Problem också med 'Iexplore' m.m.. not fun..

Visa signatur

1 >> Intel i5-2500K | GA-P67A-UD5-B | Asus GTX 570 | G.SKILL 16Gb | Windows 7 pro | p183 v3 | LG L226WU-PF
2 >> AMD 64 x2 6400+ | Asus Crosshair | 8800GT 512Mb | Mushkin 4Gb | Vista 64 <> XP 32 | p182 | LG L226WU-PF
2 >> Fujitsu Lifebook | Intel i5-2450M | 4Gb | 300GB HD | GT 525M | Windows 7 pro

Permalänk
Medlem

Hur löste sig det då? Jag har samma problem.

Permalänk
Medlem

För mig var det ett minne som var sönder. Tog bort och körde memtest på ett minne i taget och fick då fram att ett av 256Mb minnena var trasigt, blev massor av errors i memtest. De andra fick inga errors alls.. När jag sen tog bort det söndriga så blev det inga CRC errors eller I/O problem längre.

Så pröva med det, att kolla upp ett minne i taget.

Visa signatur

1 >> Intel i5-2500K | GA-P67A-UD5-B | Asus GTX 570 | G.SKILL 16Gb | Windows 7 pro | p183 v3 | LG L226WU-PF
2 >> AMD 64 x2 6400+ | Asus Crosshair | 8800GT 512Mb | Mushkin 4Gb | Vista 64 <> XP 32 | p182 | LG L226WU-PF
2 >> Fujitsu Lifebook | Intel i5-2450M | 4Gb | 300GB HD | GT 525M | Windows 7 pro

Permalänk
Medlem

Kan det inte vara...

Har samma problem med mina rar filer, har alltid trot att det är Min HDD som spökar och inte minnet??

Visa signatur

We Dont Care // WDC

Permalänk
Hedersmedlem

Sådana fel beror absolut oftast på felaktiga minnen.

HDn och interfacet till den har inbyggd crc-koll, vilket vanliga standardminnen inte har, därför är det osannolikt att HDn spökar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem

Stämmer, och ett läsfel på en hårddisk ställer till ett jevvla liv i Windows, så det missar man inte.

Kör memtest. Skit i scandisk, det tar bara en massa tid. Ett diskövervakningsprogram plockar fram informationen ur disken direkt, plus en massa annat intressant. Drivehealth skulle jag rekommendera.

Alla fel som uppstår i disken loggas av disken själv, även om den kan korrigeras utan att windows märker något.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."