Produkttest: Samsung Syncmaster 931BF

Permalänk
Melding Plague

Produkttest: Samsung Syncmaster 931BF

När det gäller monitorer väljer allt fler att skaffa sig större tft-skärmar och 19 tum är ett populärt val. Samsung lanserade för inte så länge sedan en ny modell i den klassen som heter Syncmaster 931BF. Bland fördelarna kan nämnas en snabb responstid och bra betraktningsvinkel.

Läs produkttestet: Samsung Syncmaster 931BF

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Betraktnings vinkeln var definitivt inte bra, exemplet visar väl ca 160 grader det är verkligen inte ett bra resultat.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Betraktnings vinkeln var definitivt inte bra, exemplet visar väl ca 160 grader det är verkligen inte ett bra resultat.

Saxat från artikeln:

"Observera dock att det ser lite annorlunda i verkligheten eftersom kameran som tagit bilden självklart inte kan återge bilden på ett perfekt sätt."

Permalänk
Medlem

Jag ställer mig tvivelaktig till att skärmen skulle fungera bra för bildbehandling. Kan en skärm med endast 16.2 miljoner färger inneha egenskapen av god färgåtergivning?

Visa signatur

[ 3.6GHz EM64T | 2GB DDR2 533MHz | 2x160GB 8MB | 256MB X850XT PE | Audigy2 ZS | 24" TFT | GigaWorks 7.1 | DVD+/-RW DL ]
[ 2.2GHz Northwood | 1 GB RDRAM | GF4 Tit 4600 | 1x80 2x120 1x250 | 19" Trinitron | 18,1" TFT ]
[ Börja om från början... Formatera om på nytt! ]

Permalänk

Bra för filmtittande??? Vem vill se film på en skärm som är lika hög som bred? Nä till film vill man ju ha 16:9 eller iallafall 16:10. Tycker iallafall jag.

Visa signatur

Corsair 4000X | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | XFX RX 6800 | Kingston Fury Beast 2x16GB | WIN 11 PRO

Permalänk
Medlem

Känns lite väl dyr för att vara så "simpel", ingen usb-anslutning eller nåt. Visst att den har låg responstid men ändå. Jag gav ung. 3500 för min 20" widescreen som också har TN-panel med liknande specar, men man kan köra på högre upplösning.

Visa signatur

/| HAF 932 Advanced || Intel 2500K @ 4.6GHz || ASROCK Extreme7 Gen3 || 32GB Corsair 1600MHz || Gigabyte GTX TITAN || Intel 510 SSD 120GB + 10TB HDD || Corsair HX1050 || BenQ FP241W || Sennheiser PC360 || Win8 Pro x64 |\
/| ASUS K50IN: T4200 2GHz || 4GB DDR2 || G102M 512MB || 320GB |\

Permalänk
Medlem

Konstig recension och konstiga slutsatser precis som det konstaterats ovan...

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter
Saxat från artikeln:

"Observera dock att det ser lite annorlunda i verkligheten eftersom kameran som tagit bilden självklart inte kan återge bilden på ett perfekt sätt."

Nja en bild ljuger inte och mina ögon ser faktiskt verkligheten, tror inte att Samsung har fel dom heller....

I specen står det faktiskt 160 grader!

http://www.samsung.com/se/products/monitors/tft19/files/931bf...

Om man som i detta fallet skriver att en betraktningsvinkel på 160 grader är mycket bra så hävdar iallafall jag att man inte vet vad man snackar om än mindre har jämfört med andra skärmar som har betydligt bättre specar...

Kan ni inte testa grejorna ordentligt och ge betyg därefter så är det faktiskt bättre att skita i det helt och hållet.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Inaktiv

TN-paneler suger jättemycket och är jätte långsamma, så även denna skärm, mycket mindre eftersläp med en PVA panel på 16 ms än denna TN-panel med så kallade "2 ms"

Permalänk

Enda problemet är att bara de med grava synskador vill ha en 19-tumsskärm. Jättelåg DPI, lägre än en 17-tums TFT, vilket innebär jättepixlar. Pixlar är snälla, men inte när windows tvingar in dem i dina ögon.
Jag hoppas på fler 20-tums wide-TFT-recensioner i framtiden!

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Det är lite tragiskt att ni gör en bildskärmsrecension fast ni undviker helt att nämna vilken paneltyp det är. Dock så pekar specifikationen på att det är en TN-panel.

Och eftersom detta är en TN-panel så är den ytterst olämplig för bildbehandling. TN-paneler förvränger vissa delar av färgskalan.

EDIT: Såg nu att ni skrivit med TN-panel men ni hade skrivit det med små bokstäver så jag missade det. Så nu får jag istället tillfälle att påpeka er dåliga svenska. Akronymer ska vara med stora bokstäver.

Sen tycker jag ni ska göra fördröjningstester på alla era skärmar.
Dvs sätt upp skärmen bredvid en CRT och koppla in båda skärmarna till samma dator.
Aktivera klonläge.
Starta ett "timerprogram".
Knäpp kort med en kamera som har kort slutartid inställd.
På kortet kommer man nu att se den egentliga fördröjningen hos skärmen eftersom skärmarna kommer att visa olika tider. Vilket nästan alltid varierar kraftigt från specificerade.

Permalänk
Medlem

Man får ofta höra att en viss skärm duger till spel, tom. de "flesta" spelen... För att jag ska ha TFT till spel måste den vara BRA, inte bara duga.
Har CRT men söker TFT. Prisläge 3-4k.
Viewsonic 922?

Edit:
Har gott om plats hemma, ej därför jag vill ha TFT.

Permalänk
Medlem

Hade en Samsung 970P hemma under 1 vecka i mars i år.
Kontrast och färgåtergivning var mycket bra likaså betrakningsvinkeln, svärtan var sådär, men den gick inte att spela med.
RTC-fel och ghosting, riktigt synd då jag gillade skrämen för övrigt.

Det blev en retur på den skärmen.

Finns det någon TFT-skärm med bra pixelgaranti som faktiskt duger till spel?

Permalänk
Medlem

Jag tycker att recensionen är ok, men som ovanstående säger så hade det varit bra med lite fler tester och testresultat. Ni skriver att skärmen kan användas till spel och film men det finns inget testresultat på det. Ett sätt ni hade kunnat testa skärmen är med inbjudna personer som fått tycka till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Enda problemet är att bara de med grava synskador vill ha en 19-tumsskärm. Jättelåg DPI, lägre än en 17-tums TFT, vilket innebär jättepixlar. Pixlar är snälla, men inte när windows tvingar in dem i dina ögon.
Jag hoppas på fler 20-tums wide-TFT-recensioner i framtiden!

jag har då inga problem med det på min, får praktiskt taget sitta med näsan mot skärmen för att kunna se en enskild pixel. sen beror det ju på densitet, storlek och raster med iof..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zion

Finns det någon TFT-skärm med bra pixelgaranti som faktiskt duger till spel?

Jag sitter med en Eizo L768 som jag har haft i drygt 3 år nu. Är mycket nöjd med den både till film, spel och photoshop. Eizo är enda tillverkaren som har 5 års garanti med 3 år "byte på platsen garanti"

Eizos skärmar kostar dock lite mera än dom flesta andra men som alltid annars så får man vad man betalar för...

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackBlack
EDIT: Såg nu att ni skrivit med TN-panel men ni hade skrivit det med små bokstäver så jag missade det. Så nu får jag istället tillfälle att påpeka er dåliga svenska. Akronymer ska vara med stora bokstäver.

http://www.tt.se/ttsprak/ kan man läsa följande:

Citat:

En del förkortningar har med tiden kommit att ingå i svenskan som självständiga ord och dessa skriver vi gement: behå, cd, cd-rom, epa-traktor, id-kort, laser, mc, ob-tillägg, pet-flaska, pc, pm, pr, pvc, radar, rot-avdrag, sms, tv, ufo, vd, vvs.

Samma sak gäller sjukdomarna och de medicinska begreppen: adhd, damp, aids, hiv, sars, cp, ms och tbc.

I några fall är små bokstäver att föredra därför att besläktade ord brukar skrivas gement. Det gäller särskilt tekniska termer som ofta förekommer i samma texter som orden ovan: adsl, dab-radio, dvd, md (mini disc), gd (generaldirektör), gps, gprs, mms, mp3, vhs, wap.

Jag tycker att det är en rimlig policy som möjliggör att vi kan vara mer konsekventa när vi använder initialförkortningar.

Permalänk

"En del förkortningar har med tiden kommit att ingå i svenskan som självständiga ord"
Det är knappast "TN-panel".

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
"En del förkortningar har med tiden kommit att ingå i svenskan som självständiga ord"
Det är knappast "TN-panel".

Citat:

I några fall är små bokstäver att föredra därför att besläktade ord brukar skrivas gement. Det gäller särskilt tekniska termer som ofta förekommer i samma texter som orden ovan: adsl, dab-radio, dvd, md (mini disc), gd (generaldirektör), gps, gprs, mms, mp3, vhs, wap.

Jag anser att den bästa lösningen för att nå ett mer konsekvent skrivsätt när det gäller initialförkortningar är att skriva dem med små bokstäver.

Permalänk
Discokungen

Intressant att ni tycker att den släpar efter när jag inte kan se det på min Eizo L557 med 20ms respons med DVI mot min CRT

Skumt?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Intressant att ni tycker att den släpar efter när jag inte kan se det på min Eizo L557 med 20ms respons med DVI mot min CRT

Skumt?

det finns olika sätt att mäta och olika sätt att se..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
det finns olika sätt att mäta och olika sätt att se..

Ja, olika sätt att skriva responstid i speccsen

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Enda problemet är att bara de med grava synskador vill ha en 19-tumsskärm. Jättelåg DPI, lägre än en 17-tums TFT, vilket innebär jättepixlar. Pixlar är snälla, men inte när windows tvingar in dem i dina ögon.
Jag hoppas på fler 20-tums wide-TFT-recensioner i framtiden!

Helt fel då jag är gravt synskadad och jag kan inte använda en 19 tummare då bildytan blir för stor, nä det är till för dom som sitter en bit bort från skärmen.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

ta också en titt på 940BF (http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=317038)

dem är på 19" , 2ms och kostar endast ca: 3000kr

Visa signatur

E6300 | Thermalright Ultra-120 eXtreme + Noctua 120mm 1200rpm | Gigabyte GA-965P-DS3 | 3GB Corsair XMS2-6400 CL5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kefil
Man får ofta höra att en viss skärm duger till spel, tom. de "flesta" spelen... För att jag ska ha TFT till spel måste den vara BRA, inte bara duga.
Har CRT men söker TFT. Prisläge 3-4k.
Viewsonic 922?

Edit:
Har gott om plats hemma, ej därför jag vill ha TFT.

Jag hade en 22" ViewSonic CRT förut men har nu bytt till en 19" ViewSonic VX922, och är mycket nöjd med spelandet på den. Spelar mycket desustom. Har spelat på andra TFT också, och tyckt att det släpat. Kan inte säga att jag tycker att det släpar på VX922. Det är väl inte en perfekt skärm, men för 2500:- på PC City så var det ett fynd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GAPa
Jag anser att den bästa lösningen för att nå ett mer konsekvent skrivsätt när det gäller initialförkortningar är att skriva dem med små bokstäver.

I en datortidning där vissa förkortningar inte riktigt är "kända" så uppfattar jag det som enklare att förstå vad som är just en förkortning genom att markera den på något sätt, lämpligen görs det i detta fall genom användningen av versaler.

Kort sagt, jag förstår tn-panel men TN-panel uppfattas snabbare.

Sen att skriva tn-panel i texten är okej, men i specifikationstabellen så ser det inte särskilt snyggt ut.

Visa signatur

[ 3.6GHz EM64T | 2GB DDR2 533MHz | 2x160GB 8MB | 256MB X850XT PE | Audigy2 ZS | 24" TFT | GigaWorks 7.1 | DVD+/-RW DL ]
[ 2.2GHz Northwood | 1 GB RDRAM | GF4 Tit 4600 | 1x80 2x120 1x250 | 19" Trinitron | 18,1" TFT ]
[ Börja om från början... Formatera om på nytt! ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Enda problemet är att bara de med grava synskador vill ha en 19-tumsskärm. Jättelåg DPI, lägre än en 17-tums TFT, vilket innebär jättepixlar. Pixlar är snälla, men inte när windows tvingar in dem i dina ögon.
Jag hoppas på fler 20-tums wide-TFT-recensioner i framtiden!

Problemet är ju att man behöver monstergrafikkort för att kunna driva spel med bra flyt i de feta upplösningar som krävs om man ska ha bättre DPI-värden än 19 tummarna och dessutom på en lite större skärm..

(Att skaffa en bamse 20+ tumsskärm med bra DPI för att få fin storlek på pixlarna, och sen köra spel i annat än native upplösningen känns som slöseri)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moonroy
Jag hade en 22" ViewSonic CRT förut men har nu bytt till en 19" ViewSonic VX922, och är mycket nöjd med spelandet på den. Spelar mycket desustom. Har spelat på andra TFT också, och tyckt att det släpat. Kan inte säga att jag tycker att det släpar på VX922. Det är väl inte en perfekt skärm, men för 2500:- på PC City så var det ett fynd.

Tackar! Äntligen lite vettiga omdömen

Har läst såå många recensioner att jag snart spyr, och den enda vettiga TFT'n
som utkristalliserats är 922...

Känns som om det är en sådan som blir nästa köp TACK!

Permalänk
Medlem

Ni har ninjat tråden till ett diskussionsforum för OT babbel
Edit: Spam

Permalänk
Avstängd

Vilka skärmar jämför han med, som är skarpare, CRT?

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti