AMD släpper Athlon64 X2 5200+ i tysthet

Permalänk
Medlem

Stämmer. Men att AMD ska sitta och se på medan de blir "krossade" i ett helt år låter ganska... dumt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

AMD är rätt så etablerade på servermarknaden, så krossade blir dom inte. Intel körde med sina NetBurst prollar bra länge efter att AMD introducera A64orna och dominerade Desktop marknaden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
nä, men 4000..

oh, my bad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Men mera cacheminne ger knappt någon skillnad i verklig prestanda, förutom möjligen i WinRar. Skulle tro att den har i det närmaste identisk prestanda som 5000+ i de flesta program.

Men det är positivt att den har lägre TDP.

Det ger ungefär 5% mer prestandad om man håller på med rätt grejer. Och nej, det ger antagligen ingen märkbar skillnad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Ööö nej det har den inte, den har samma mängd som X2: 4000+/4400+/4800+.

Nej, den har 2MB.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=325294

Visa signatur

» Citera mig om du vill ha ett svar.

Permalänk
Inaktiv

AMD kämpar i motvind, men efter att ha dominerat i 3 år med K8-arkitekturen så borde Intel lägga ned om inte core 2 duo hade slagit den med hästlängder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Stämmer. Men att AMD ska sitta och se på medan de blir "krossade" i ett helt år låter ganska... dumt.

Tja....AMD har väl efter K6an blivit krossade av INTEL tills ATHLON kom(förrutom K6-3 som pga av sin likhet med PPro ägde allt i 32bitars applikationer).
AMD med sin Palomino, Thunderbird A o B blev rätt ägda av INTELs P4c innan AMD Opteron kom.

Med andra ord så har AMD legat förr i underläge i mer än 1år och återhämtat sig.

Don't worry be happy

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
AMD är rätt så etablerade på servermarknaden, så krossade blir dom inte. Intel körde med sina NetBurst prollar bra länge efter att AMD introducera A64orna och dominerade Desktop marknaden.

gör dom?

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNeXi
oh, my bad.

Det ger ungefär 5% mer prestandad om man håller på med rätt grejer. Och nej, det ger antagligen ingen märkbar skillnad.

Nej, den har 2MB.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=325294

4000, 4400 och 4800 (x2) har 2MB precis som 5200.

Permalänk
Medlem

Efter att ha luskat runt lite är det bara en vanlig såklart som fixar undervoltning bra precis som X2 3800+ EE. Så vi kan nog inte vänta oss några högre överklock än x2 4000+ etc´, snarare lägre. Jag hopppas jag har fel dock. Men bättre än inget ändå om man ska slänga ihop en AM2 rigg nu. Men 65nm är nog mer intressant om de bara får ur tummen snart.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
4000, 4400 och 4800 (x2) har 2MB precis som 5200.

Speciellt när toledo prollarna inte säljs längre
Så nej, det är 1mb och inte 2mb.

För övrigt så håller jag med snubben ovan som skrev att AMD har legat i underläge tidigare i över ett år och återhämtat sig.

Hellre ligger jag under i 1 år och dominerar marknaden i 3 år än att lega under i 3 år och dominera marknaden i 1 år.

Intel, deep fry inside:D

Ne men Conroe hade vart shysst!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
4000, 4400 och 4800 (x2) har 2MB precis som 5200.

Uhm ja, de är mycket möjligt. Men tyvärr är de så att de säljs inte längre.

Visa signatur

» Citera mig om du vill ha ett svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNeXi
Uhm ja, de är mycket möjligt. Men tyvärr är de så att de säljs inte längre.

Nej, men de finns. Det handlar inte om de säljs eller ej. Se på inlägget jag svarade på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Nej, men de finns. Det handlar inte om de säljs eller ej. Se på inlägget jag svarade på.

Det gör de väl?

Citat:

"Ont: Dumt att köpa en 5200+ när man kan klocka upp sin 4xxx+ till ungefär samma frekvenser som en 5200+ klarar av klockad."

skrev du i inlägget.

Om dom inte säljs längre kan det bli väldigt svårt och klocka upp sin 4xxx+, right?

Visa signatur

» Citera mig om du vill ha ett svar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Speciellt när toledo prollarna inte säljs längre
Så nej, det är 1mb och inte 2mb.

Jösses, gissa om jag blev lurad när jag köpte min 4800+ med 2x1mb cache...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNeXi

Om dom inte säljs längre kan det bli väldigt svårt och klocka upp sin 4xxx+, right?

Varför skulle dom inte säljas längre? Dom finns till AM2 enligt AMD själva.. samt att X2: 4000/4400/4800+ har 2MB cache...

www.amd.com/us-en/Processors/ProductInformation/0,,30_118_948...

ehmm...s939 X2 4400+ säljs inte längre därmed kan jag inte klocka min 4400+ längre, right?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Varför skulle dom inte säljas längre? Dom finns till AM2 enligt AMD själva.. samt att X2: 4000/4400/4800+ har 2MB cache...

http://img130.imageshack.us/img130/4044/amdtz2.jpg
www.amd.com/us-en/Processors/ProductInformation/0,,30_118_948...

ehmm...s939 X2 4400+ säljs inte längre därmed kan jag inte klocka min 4400+ längre, right?

Tack. Äntligen någon som kan det här och inte bara snackar i nattmössan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Varför skulle dom inte säljas längre? Dom finns till AM2 enligt AMD själva.. samt att X2: 4000/4400/4800+ har 2MB cache...

http://img130.imageshack.us/img130/4044/amdtz2.jpg
www.amd.com/us-en/Processors/ProductInformation/0,,30_118_948...

ehmm...s939 X2 4400+ säljs inte längre därmed kan jag inte klocka min 4400+ längre, right?

De ni menar är alltså att 5200+ är helt onödig för att de har redan funnits processorer med 2MB cache? OM man nu inte är så häftig och tog och köpte 4xxx+ med 2MB cache då den fanns i lager, hur ska man då kunna klocka upp den? Makes no sense..

JAG har i alla fall inte hittat dem i någon nätbutik.

Visa signatur

» Citera mig om du vill ha ett svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNeXi
De ni menar är alltså att 5200+ är helt onödig för att de har redan funnits processorer med 2MB cache? OM man nu inte är så häftig och tog och köpte 4xxx+ med 2MB cache då den fanns i lager, hur ska man då kunna klocka upp den? Makes no sense..

JAG har i alla fall inte hittat dem i någon nätbutik.

Nej, läs om läs rätt... JAG bara påpekar att X2 4000/4400/4800+ har 2MB cache vilket du påståd att dom inte har... du har mao. fel..

www.netsuperstore.se/catalog/product_info.php?&products_id=11...

www.netsuperstore.se/catalog/product_info.php?&products_id=11...

www.netsuperstore.se/catalog/product_info.php?&products_id=11...

Edit: Är det så dj*vla svårt att förstå att X2 5200+ baseras på Windsor kärnan precis som övriga X2 AM2 proppar & att Windsor finns både med 1 & 2MB cache???????

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Se upp med Netsuperstore, de har vana att annonsera saker som inte finns. Jag beställde att moderkort därifrån som de sa att de skulle ordna fram. Efter ett bra tag talade de om att det inte fanns att få. Då ville jag ha ett annat moderkort som de hade listat, men det fanns inte att få heller sa de. Så det är mycket skådebröd där. Finns det inte i lager så ska man inte räkna med att går att få alls.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag bytte till AM2 plattformen fastän jag blev alldeles salig när Intel
släppte C2D. Jag vet inte....känns rätt med AMD för mig helt enkelt.
Jag kommer inte att var med i några benchtävlingar men Red Orchestra kommer detta nya system att orka med ialla fall.

Visa signatur

Intel 486 DX-66 4 MB RAM , 0.5 MB VGA , 270 MB HD, 14" CRT, 2x CDROM - Så började mitt beroende!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Nej, läs om läs rätt... JAG bara påpekar att X2 4000/4400/4800+ har 2MB cache vilket du påståd att dom inte har... du har mao. fel..

www.netsuperstore.se/catalog/product_info.php?&products_id=11...

www.netsuperstore.se/catalog/product_info.php?&products_id=11...

www.netsuperstore.se/catalog/product_info.php?&products_id=11...

Edit: Är det så dj*vla svårt att förstå att X2 5200+ baseras på Windsor kärnan precis som övriga X2 AM2 proppar & att Windsor finns både med 1 & 2MB cache???????

Det var detta jag tänkte på:

Citat:

Ont: Dumt att köpa en 5200+ när man kan klocka upp sin 4xxx+ till ungefär samma frekvenser som en 5200+ klarar av klockad."

Personligen tycker jag det är en väldigt onödig sak att bli upprörd över.

edit: glömde stänga quote-taggen.

Visa signatur

» Citera mig om du vill ha ett svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNeXi
Det var detta jag tänkte på:

Personligen tycker jag det är en väldigt onödig sak att bli upprörd över.

edit: glömde stänga quote-taggen.

Vad är det som gör det omöjligt att klocka upp sin Toledo/Windsor processor?

Vem är upprörd? Vad är det som gör det så svårt att förstå att Toledo har 2MB cache samt att även lägre klockade Windsor finns med 2MB cache & det inte är enbart 5200+ som har 2MB cache? Jag har t.o.m. länkat till AMD´s egen sida som bevis? Vad mer begär du?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Vad är det som gör det omöjligt att klocka upp sin Toledo/Windsor processor?

Vem är upprörd? Vad är det som gör det så svårt att förstå att Toledo har 2MB cache samt att även lägre klockade Windsor finns med 2MB cache & det inte är enbart 5200+ som har 2MB cache? Jag har t.o.m. länkat till AMD´s egen sida som bevis? Vad mer begär du?

Du använder svordommar, helt i onödan, och har en allmänt otrevlig ton.

Jag tvivlar inte på att de finns 4xxx+ med 2MB cache. Jag fick uppfattningen att du menade att 5200+ lanseringen var helt onödig i och med att de redan fanns processorer med 2MB cache, vilket jag inte sett förräns nu. Som jag skrev innan så är dom processorerna ganska så svåra och få tag i.

Missuppfattning helt enkelt.

Visa signatur

» Citera mig om du vill ha ett svar.

Permalänk
Medlem

Ok.

Otrevlig ton har jag inte då jag bara undrade vad som var så dj*vla svårt med att förstå det jag påpekade att det visst finns X2 4xxx med 2MB cache.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Alltså processorer med flera kärnor angerar man oftast totala mägde L2 cache alltså som athlon 64 X2 4400+, 4800+ och nya 5200+ har toalt 2Mb cache dock är det 1Mb cach pär core. Läs specen innan ni yrar gojja alltså.

SÅ 5200+ har TOTALT 2Mb cache och 1Mb cache till VARGE kärna villket det fins 2st.

Core 2 duo processorerna har ju också 2Mb eller 4Mb cache totalt delat mellan kärnorna så igen skillnad i mägd cache på en 5200+ athlon 64X2 mot en Core 2 Duo med 2Mb cache båda har lika mycket totalt sett.

Permalänk
Medlem

Herregud 1x1MB L2 har funnits "hela tiden"till Am2. Amd har bara haft fullt upp med att märka dom som Opteron.

X2 4000, 4400+ etc finns me de är märkta som opteron 12xx.

Då x2 4000+ klockade lika bra som Fx62 så är en Opteron 1210 (same shit) ett ok köp.

MEN THE INQ. RYKTAR OM 65NM NÄSTA MÅN: http://www.theinq.com/default.aspx?article=34247

"Gueldner also revealed that AMD had already created its first 45 nm test chips. In the distant future they will be followed by 32 nm and 22 nm products."

Intressant... Men det är The Inq trots allt.

Permalänk
Medlem

Undrar ifall 65nm är för oss kunder eller OEM marknaden i första hand. Har väntat med mitt inköp av C2D pga bristen på kompetenta moderkort. Ifall 65nm erbjuder betydligt mindre värmeutveckling och lite högre klock så kan jag gott tänka mig att byta till det istället, trots att de förmodligen inte kommer prestera lika bra som C2D

Permalänk

AMD Athlon 64 FX-62 2.8GHz Socket AM2, 2MB varför är den mycke dyrare? stog de inte i artikeln att amd släppte sin snabbaste x2a nu.

Visa signatur

Infinity

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Undrar ifall 65nm är för oss kunder eller OEM marknaden i första hand. Har väntat med mitt inköp av C2D pga bristen på kompetenta moderkort. Ifall 65nm erbjuder betydligt mindre värmeutveckling och lite högre klock så kan jag gott tänka mig att byta till det istället, trots att de förmodligen inte kommer prestera lika bra som C2D

Jag sitter i samma sits själv. När det gäller Conroe gillar jag inte att man måste välja mellan hög klock eller låg strömförbrukning då det är snålt med multiplar och minimum vcore verkar vara 1,0V. Amd verkar fortfarande vara mest mångsidig när det gäller Cnq-klockning med typ CrystalCpu-id. Klockar du en 6300 t ex till 3000mhz så kör den 2000 mhz i idle (lycka till med bara 1,0v ). Jag vill ha typ 800 mhz i idle med 0.8V eller nått och nånstans mot 3000mhz med hög vcore i load. Just nu är det bara amd som fixar det på ett bra sätt.

Jag sitter redan på en dyr Hr-01 med tunnel till 775 men jag börjar gilla conroe allt mindre. Fast Am2 brädorna med cf3200 blev inte så bra som jag hoppats så den bilr nog en DFI cf3200 om jag får tag i nån. Varken Amd eller Intel känns alltså helt rätt just nu.

Men Amd kommer vara mkt mer intressant än C2d vad gäller strömförbrukning när vi får 65nm.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-infinity
AMD Athlon 64 FX-62 2.8GHz Socket AM2, 2MB varför är den mycke dyrare? stog de inte i artikeln att amd släppte sin snabbaste x2a nu.

Som du säger så bra själv så heter den ju Athlon 64 FX-62 (och alltså inte X2)

Men båda är i nästan allt likadana chip då de har testats olika och fått olika multiplar (fx= olåst både upp och ner) och standard vcore är märkt olika (5200:an är chip som efter tester visats kunna underklocka bra) och till slut har de fått olika label.