Permalänk
Medlem

Intel dual, eller Amd dual?

Hejsan.
Är inte så värst vass på sådant här.
Har en AMD 3500+, socket 939,
Tänkte uppgradera med nytt moderkort,processor o minnen.
Tänkte väl spendera en 6-7000 på det.
Vad ska jag köpa???
Ska jag överhuvudtaget köpa dual?
Kan ju säga det att det är mest till spel den ska vara.
Kan jag få lite hjälp av er som förstår sig på det här med processorer o moderkort.
Tackar på förhand för att ni tog er tid att svara.

Permalänk
Medlem

Här satte jag ihop ett litet kit för 6689kr.
Borde räcka mer än väl, en e6600 presterar bättre än en FX62 i det flesta fallen så får du verkligen mkt prestanda för pengarna utan att behöva klocka.
Om du sen skulle klocka så har du minnena att växa i, inte alls ovanligt att man får en stabil klock på 3,2ghz med den setupen.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem

Tackarså hemskt mycket vkn.
Menar du att intel är bättre än Amd för spel?
Bör jag köpa en Dualx2?
Behöver jag en Dualx2 om jag bara ska köra spel, tex då CS?

Permalänk
Medlem

Behöver gör du absolut INTE, men om du vill kunna köra framtida spel så rekomenderar jag att du skaffar en cpu med flera kärnor.
Å när det gäller prestanda så är just för tillfället Core 2 Duo snabbast och prisvärdast.
Men har du bara tänkt lira CS så duger din 3500+ mer än väl, faktum är att om du har ett bra grafikort så räcker den processorn ett tag till.
Du kanske ska köpa ett grafikort istället?

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem

Ahhh okay
Kan ju vara så att jag suger ochså på CS, men tycker lixsom att jag börjar komma 2á hela tiden, long/när shots, jag loosar alltid.
Tror dock jag behöver lite nya grejor.
Har ett hyffsat grafikort, ett Radeon XA 800 PRO 256 Mbit, det lär väl räcka tror jag, Pci är det ochså.
Men tycker som sagt att jag börjar tappa kraft o ork i burken ang de andra spelarna po servern .

Behöver gör du absolut INTE, men om du vill kunna köra framtida spel så rekomenderar jag att du skaffar en cpu med flera kärnor.
Varför behöver jag en processoe med fler kärnor??För spel då alltså*??

//Rellan

Permalänk
Hjälpsam

Ett program eller spel som är optimerat för flera kärnor så får du nära dubbel effekt per mhz så att säga. De flesta spel i dag (tex CS) är inte optimerat dock, så då får du bara full effekt från ena kärnan till spelet, dock så tar andra kärnan hand om bakgrundsprocesser och grafikkortsavlastning mm.

Om det är CS och liknande som gäller så har tyvärr inte din hårdvara något som helst inverkan på när du blir skjuten.

Eventuellt kan mus med ökad precision, musmatta med rätt glid och en gamingrouter som prioriterar CS-trafiken framför annan internet trafik från/till datorn hjälpa.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Gamingrouter, finns det speciella routrar till gaming?
Valet står nu mellan en AMD ATHLON 64 X2 5000+ SOCKET AM2 BOXED
och en INTEL CORE 2 DUO E6600 2.4GHZ 4MB 1066MHZ S-775.
Vilken tror ni utifrån era erfarenheter är bäst lämpad för tex då Cs, och andra onlinespel?

Permalänk
Medlem

Jag lira själv väldigt mkt UT2004 och jag gick från en AMD FX55 till E6600, inte för att det gav nån direkt prestandavinst, MEN uppföljaren UT2007 kommer definitivt att ha nytta av en core2duo.

Så mitt tips är att antingen hålla kvar vid det du har eller köp en E6600.
Med en E6600 klarar du av alla nuvarande spel och du har dessutom en processor som håller ett bra tag till.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem

Okay, tackar för det vkn, då får det bli en 6600:)

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rellic
Gamingrouter, finns det speciella routrar till gaming?
Valet står nu mellan en AMD ATHLON 64 X2 5000+ SOCKET AM2 BOXED
och en INTEL CORE 2 DUO E6600 2.4GHZ 4MB 1066MHZ S-775.
Vilken tror ni utifrån era erfarenheter är bäst lämpad för tex då Cs, och andra onlinespel?

Jupp, själv kör jag med den här;
http://gear.ign.com/articles/588/588202p1.html

E6600 för lite roliagre framtid, men du kommer inte märka mycket skillnad i CS överhuvudet taget.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

kör på intel, dom har la också börjat satsa på spel nu?