Permalänk
Melding Plague

Intel BTX skrotas

Läs nyheten: Intel BTX skrotas

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen !!

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är inte det minsta förvånad.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Nja jag vet inte om det jag gillar idén datorn blir både kallare och Tystare vilket är perfekt för tex min som får damp av en massa irriterande ljud synd att det inte hände så mkt rip

Visa signatur

Heidohoo

Permalänk
Medlem

Yeeeees. Konsumenten har segrat!

Förutspådde detta vid BTX lansering...
Så skönt att det finns lite sunt förnuft kvar i dessa stora företag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Yeeeees. Konsumenten har segrat!

Förutspådde detta vid BTX lansering...
Så skönt att det finns lite sunt förnuft kvar i dessa stora företag.

Vad menar du??? Standarden tillkom ju för att lösa ett problem! Nu måste vi leva med ATX nackdelar ett bra tag till.

"Grattis" till dig om du fick rätt då, passa på att slå dig lite extra för bröstet...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BigDuke
Vad menar du??? Standarden tillkom ju för att lösa ett problem! Nu måste vi leva med ATX nackdelar ett bra tag till.

"Grattis" till dig om du fick rätt då, passa på att slå dig lite extra för bröstet...

Tackar.
BTX var sämre på alla sätt och vis för alla vettiga processorer. Dess enda existens var Prescott och den var ju utdöende redan när BTX lanserades. Därför är och förblir BTX en av de meningslösaste standarder som någonsin existerat (i sin klass).

Permalänk
Medlem

BTX var aldrig en standard, bara ett experiment. Och ett rätt dåligt sådant. Det var ett försök att kringgå Intels dåvarande tillkortakommanden istället för att göra något åt problemet som låg i processordesignen. Och Intel förväntade sig att konsumenterna glatt skulle slänga ut massa pengar...

Permalänk
Hedersmedlem

AMD kunde inte följa standarden vad jag förstår så jag är bara glad.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Inte alls förvånad. Bara bra enligt mig!

Permalänk

Skadeglädje?
Initiativet bakom BTX var ju hedersvärt, att samla alla komponenter med
behov av aktiv kylning i en vindtunnel. Att dessutom ha en specificerad
position för processorsockeln gav ju möjligheten till skräddarsydda kylanordningar.
P.g.a. brist på standard är ATX systemens kylsystem kaotiska och ofta illa fungerade då MB, HSF och chassi mer motarbetar varandra än hjälps åt.

Tyvärr var inte kontruktörerna speciellt vidsynta i övrigt. Specifikationerna för vindtunneldelen var bra, men de borde ha lämnat större möjligheter att skapa MB med mer flexibla mått, bättre utformad IO-panel och inkluderat möjligheten att kyla ett GFX i samma vindtunnel.

Du skulle för normala system kunnat kyla CPU, GFX, chpset, mos-fet, RAM och HD med en enda biffig och tyst HSF.

Att gå över till vattenkylning skulle ha kunnit vara så enkelt som att lossa
befintlig HSF modul och sätta in en komplett vattenkylningsmodul.

Kan de som gläds över detta komma på en enklare och bättre kylteknik än ett rakt rör, kall luft in som förs förbi alla heta komponenter och varm luft ut.

Visa signatur

Programmerare, prestandatestare. Australien. Grönt te och lakrits.
----------------------------------------------------------------
7800X3D. 32GbRam. 2+4Gb M2 + 18Gb. 43" 4K. RTX4070Super. S23 Ultra.
Lödstation, Oscilloscop och en massa olika microcontrollers.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
AMD kunde inte följa standarden vad jag förstår så jag är bara glad.

Har du hört historien om fåraherden som vallade sina får?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BigDuke
Vad menar du??? Standarden tillkom ju för att lösa ett problem! Nu måste vi leva med ATX nackdelar ett bra tag till.

Det har ju funkat i 10 år

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper
Det har ju funkat i 10 år

Men det är rätt stor skillnad på att funka och att vara bra. Skulle vara riktigt bra om de utvecklade BTX lite mera, som DigitalEmu skrev. Nu har många en stor kabelhärva i sitt chassie, eller fläktar som blåser lite var stans, som halvt motverkar varandra. Skulle bli så mkt lättare med all kylning på detta sätt.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Då får fan någon komma med ett bättre alternativ än ATX, för jag börjar bli jäkligt trött på alla dessa jäkla ATX-åbäken som är så röriga och fläktberoende. BTX var i alla fall ett bra initiativ, hoppas att någon kommer med någon liknande tanke.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

Väl talat digtalEmu.

Enda anledningen mitt antec sonata fått hänga med (i vad, 5 år?) är att det inte hänt så himla mycket på chassifronten. Och än så länge har jag inte köpt ett chassi (eller någon komponent över huvud taget) pga dess externa design. Eller så har det inte tillverkats ett tillräckligt snyggt och samtidigt tillräckligt funktionellt sådant.

Tycker det borde finnas högre krav på dagens chassin. Och framförallt möjligheten till justeringar. Då tänker jag på diverse fläktar, upphängningar och kabeldragningar. Eller så skall man iaf lämna plats åt det nyss nämda.
Jag menar när man har inhandlat komponenter för tiotusentals kronor, är det inte så djävla roligt att trycka in dem i något som blir en korsning mellan ormbo och kupevärmare.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Intel är bra på att vara ledande när det gäller att låta andra lösa deras problem. BTX, TAC-duct - you name it. Synd bara att processorer är så pass svala nuförtiden, och grafikkort och i vissa fall även nordbryggor är mycket varmare. Kanske dags att sätta grafikkortet i en egen ZIF-socket brevid processorn och köra dem på samma kylare?

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robboy
Nja jag vet inte om det jag gillar idén datorn blir både kallare och Tystare vilket är perfekt för tex min som får damp av en massa irriterande ljud synd att det inte hände så mkt rip

Meningsuppbyggnad?

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warh0g
Meningsuppbyggnad?

Snarare interpunktion...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Synd. för jag gillade tanken med den.

Processorn och varma komponenter borde sätta tillgängligare och gärna i en egen lufttunnel som BTX standarden åstakomm detta. Jag tyckte dock dom kunde tänkt på att sätta tunnel för grafikkorten med då de är ännu varmare idag.

Men men, då får vi sitta med vår gammla Intel BX440 Slot1 standard layout av moderkort i ett par år till. =/

Permalänk
Medlem

jaha men det var morgon.
det jag försöte säga var att jag gilladen iden med BTX.
för att jag hatar när datorer låter. eller nått liknande

Visa signatur

Heidohoo

Permalänk
Medlem

Finns inget som hindrar en vindtunnel med ATX standarden. Har själv en Silverstonetek TJ06 och ett Dualmoderkort med 2st AMD mp2800+ med vindtunnel.

http://ctrl-alt-delete.nu/upload/files/Silverstone_TJ06_00.JP...

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorii
Äntligen !!

Exakt. Den var totalt meningslös och jag gillar tysta datorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel
Finns inget som hindrar en vindtunnel med ATX standarden. Har själv en Silverstonetek TJ06 och ett Dualmoderkort med 2st AMD mp2800+ med vindtunnel.

http://ctrl-alt-delete.nu/upload/files/Silverstone_TJ06_00.JP...

Det som hindrar är faktumet att moderkortstillverkarna börjat introducera moderkort med heatpipes som inte fungerar upp och ned.

Jag tycker de borde börja på en helt ny standard. En som är bra ur allas intressen.

Intel verkar ju vara de som sätter standarden på alla fronter när det gäller chassin, nätagg etc. Kanske var det för att täcka upp sina brister i processorframställning? De förnekade ju in i det sista att prescott ens hade några värmeproblem...

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Avstängd

btx goes to hell !!!!

det var ju absolut inte en ända skillnad från atx mer än att chassit blir vänt åt fel håll.

gpun var iofs vänd uppåt men det är bara o sätta den på ovansidan om det hade varit bättre.

nu blev ja glad,mycket fin nyhet!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jones377
Har du hört historien om fåraherden som vallade sina får?

Vad har det med AMD:s problem med BTX?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Problem och problem, ovilja är ett bättre ord

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Problem och problem, ovilja är ett bättre ord

Nja. BTX passar inte AMDs arkitektur.
Inte så lyckat att byta till en sämre standard som dessutom innebär prestandaförluster.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Det som hindrar är faktumet att moderkortstillverkarna börjat introducera moderkort med heatpipes som inte fungerar upp och ned.

Det stämmer väl inte? Heatpipes fungerar på faktumet att en del av röret är svalare och dit vill det varma mediumet färdas, inte att gasen (eller vad det nu är) vill färdas uppåt.

Om nu det stämde, att de inte skulle fungera upp och ner alltså, skulle över hälften av alla heatpipekylare inte fungera bra eller alls när de sitter i ett vanligt torn.

Visa signatur

//Alex
"Non-cooperation with evil is as much a duty as cooperation with good"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoboDuCk
Det stämmer väl inte? Heatpipes fungerar på faktumet att en del av röret är svalare och dit vill det varma mediumet färdas, inte att gasen (eller vad det nu är) vill färdas uppåt.

Om nu det stämde, att de inte skulle fungera upp och ner alltså, skulle över hälften av alla heatpipekylare inte fungera bra eller alls när de sitter i ett vanligt torn.

Moderna heatpipes fungerar i princip åt vilket håll som helst, men de tappar en del prestanda om de är 180 grader fel.

Av nån anledning verkar inte moderkortstillverkarna använda senaste generationens heatpipes för de fungerar faktiskt inte upp och ned. Många som har använt heatpipekylda moderkort i Lian Li's "Inverted ATX"-chassin har fått problem med varma chipsets.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.