Asus Radeon X1950 xtx med hdcp-stöd

Permalänk
Melding Plague

Asus Radeon X1950 xtx med hdcp-stöd

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

S-video?

90-talet ringde just och ville ha sin teknik tillbaka

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

s-video är så underskattad

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Jag ser inte en enda S-video-kontakt på den där bilden...

Iofs var det väl ett Crossfire-master-kort, så det kanske inte ens är rätt bild på kortet.

Permalänk
Hedersmedlem

HDCP via DVI-interfacet vore inte fel eftersom min Samsung 215TW stödjer det.

S-Video är trevligt - men inte ofta.

Permalänk
Avstängd

ingen vettig jävel kör ju hdtv genom s-video. jag hoppas fan de blandar ihop det med DVI utgången. annars e det ju skandal.

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem

bara jag som tyckte en av kontakterna på kortet såg lite mysko ut? Vad är det för kontakt? För det e väll inte 2xDVI?

Visa signatur

-

Permalänk

HDCP är ondskefullt!

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem

S-video Joo, det är ju jäätte bra bild med s-video. Vad är det för mening med HDTV och Blu-Ray och höga upplösningar om det ska gå igenom en S-video kabel?

Någon som testat att koppla sin s-video från graffet till sin platta skärm? Ser ju fördjävligt ut.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Elller hur? Vem fan kollar HD-material genom S-video?

Det måste vara ett dåligt skämt eller något.

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2.4GHz Core 2 Duo, X25-M 160 GB

Permalänk
Medlem

Ser inte vart på ASUS sida det nämns att det går via S-video.
Är det inte via DVI alternativt separat HDMI port så går det bort fullständigt
Undrar i så fall VARFÖR VARFÖR VARFÖR man lägger det via S-Video.

Här står att finna att 1xHDTV utgång (på medföljande kabel).
Längre ner står det under medföljande kablar 1xHDTV-adapter.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=324854&view=detailed

Ska bli spännande att få se om vi bara hetsar upp oss i onödan eller ej.
Om ca en vecka max lär vi veta...

Permalänk
Medlem

Borde det inte börja dyka upp HDMI-grafikkort på allvar snart?

Hmm, det sägs att min teve får fler inställningar för bilden (mättnad, ljusstyrka, blablabla) om man kopplar en HDMI istället för DVI till teven. Tror ni en DVI->HDMI adapter kan räcka?!

Visa signatur

"..det ordnar sig alltid"

Permalänk
Medlem

Alla X1950XTX har ju stöd för HDCP? Det är väl inte korttillverkarna som väljer det? Det är ju stöd i själva kretsen.

Såhär står det på Ati's site iaf:

"The X1950 supports High-bandwidth Digital Content Protection (HDCP), a method of digital rights management that protects content. With a graphics card and a monitor that supports HDCP you can view this copy protected high-definition content."

Medan tex. X1900XT eller XTX inte stöder det.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Hedersmedlem

HDCP via S-Video kan det knappast vara eftersom överföringen då är analog. Det måste vara via DVI. Eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K

Medan tex. X1900XT eller XTX inte stöder det.

hahaha så patetiskt att det inte finns ens på nyare kort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
HDCP via S-Video kan det knappast vara eftersom överföringen då är analog. Det måste vara via DVI. Eller?

Precis. HDCP fungerar bara på digitala anslutningar. Dvs. kommer aldrig någonsin att fungera via S-video.
Såvitt jag vet fungerar det enbart till DVI och HDMI (som vi har i våra datorer i alla fall).
Men eftersom allt sker digitalt kan det säkert ske med vilken digital anslutning som helst. Fasst frågan är hur många andra än DVI och HDMI det finns som är aktuella för det.

Möjligt är kanske att de har en speciell kontakt (som ofta liknar en s-video kontakt (men är inte det)) som de kan omvandla till HDMI eller något men det låter som en väldigt udda lösning.

Permalänk
Medlem

R580 dvs X1900XT/XTX har stöd för HDCP i kretsen men korttillverkarna valde av ekonomiska skäl (vad annars) att inte implementera det extra chip som krävs för att det ska funka.
Kul för en annan när man köpte ett sådant för drygt 5 tusen. Nåja R600, here we come.

Permalänk
Medlem

ASUS "S-video-liknande" kontakt är ju egentligen ingen S-videokontakt utan en multikontakt som t.ex. kan leverera komposit, S-video eller komponentvideo ut, beroende på vad man ställt in att den skall leverera (adaptrar levereras med kortet). Om den sedan även kan leverera digital signal (HDMI med HDCP) ut låter jag dock vara osagt. Annars borde det väl funka att ta den digitala bildsignalen via DVI? För kortet hanterar väl ändå inte ljudet också?

Visa signatur

/MegaKott

Permalänk
Medlem

vad är det för fel på s-video nu då? jag kör med det för att titta på film på tv'n är det dåligt?
vad har jag mer för altenativ då?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
vad är det för fel på s-video nu då? jag kör med det för att titta på film på tv'n är det dåligt?
vad har jag mer för altenativ då?

Har du en vanlig CRT TV?

Isåfall finns det inte mycket bättre.

RGB (som kan fås genom ett ATi kort plus en speciell VGA->SCART adapter) är väl bättre men det är en hel del bök med det.
Out of the box finns väl inget bättre än s-video för vanliga TVs.

Men för HDTVs (det är de som har stöd för HDCP) så är DVI och HDMI mycket (mycket) bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
vad är det för fel på s-video nu då? jag kör med det för att titta på film på tv'n är det dåligt?
vad har jag mer för altenativ då?

Därför att man inte kan köra en Digital signal genom en Analog kabel.

Varför gjorde man inte rätt från början,Känns som en patetisk lösning.

Permalänk

coolt kort.. på bilderna jag har sett är det två dvi-utgångar så det där med s-video kan man nog glömma. Visste inte att HDCP funkade med dvi-hdmi (trodde det krävde hdmi-hdmi) men tydligen funkar det. Jag tänkte köra dvi-hdmi till min lg lcd-tv och sen dvi-dvi till en 21" widescreen TFT datamonitor. Tror det ska funka bra o driva med en Core 2 duo.
Nån som vet om detta kort har hårdvaruavkodning för h264 förresten? (jag antar att det måste ha det för dom pengarna... )

Visa signatur

Pentium4 2.8GHZ HT | MB: Aopen AX4SG Max | DDR400 768mb | 2 x WD raptor 74gb Raid0 | Xcard | LCD-TV LG 32Lp1r mm

Permalänk
Avstängd

Förstår inte vad det är för fel på den gamla goda VGA-standarden. Den klarar av upplösningar som är onödigt höga med kvalitet som få kan klaga på.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Förstår inte vad det är för fel på den gamla goda VGA-standarden. Den klarar av upplösningar som är onödigt höga med kvalitet som få kan klaga på.

Det blir bl a extra D/A- & A/D-omvandlingar om man kopplar en platt skärm via analog ist f DVI. Inte bra.

Den digitala signalen i kabeln påverkas också mycket mindre av störningar, exempelvis omgivande magnetfält.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Det blir bl a extra D/A- & A/D-omvandlingar om man kopplar en platt skärm via analog ist f DVI. Inte bra.

Den digitala signalen i kabeln påverkas också mycket mindre av störningar, exempelvis omgivande magnetfält.

Magnetfält och sådant är minsann ingenting jag märker av på min excellenta 14":s CRT, nämligen en AST Vision 4n. Då använder jag ändå upplösningen 800*600 pixlar med en uppdateringsfrekvens på 60 Hz.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.